سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های بهداشت و درمان/ نتایج سفر رئیس جمهور عملیاتی می‌شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: در کمیسیون مشترک توسعه اقتصادی ایران و چین تعدادی پروژه سرمایه‌گذاری با اولویت به طرف چینی معرفی شد و مورد توافق قرار گرفت که این پروژه‌ها در زمینه انرژی، صنعت، صنایع معدنی، کشاورزی و بهداشت و درمان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون همکاری مشترک ایران و چین، پس از ۴.۵ سال برگزار شد. وزیر اقتصاد و امور دارایی که برای شرکت در این کمیسیون به چین سفر کرده بود، با بیان این خبر اعلام کرد که توافقات سفر بهمن سال گذشته رئیس جمهور به چین، به طرح‌های مشخصی تبدیل شد. به گفته خاندوزی با فضای سازنده این کمیسیون به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌های تجاری و سرمایه گذاری خواهیم بود.

سید احسان خاندوزی درخصوص جزئیات این خبر، در گفت‌وگویی اظهار کرد: در زمستان سال گذشته رئیس جمهور سفر مهمی به پکن داشتند و توافقات خوبی در آن سفر شکل گرفت که اجرایی و عملیاتی کردن آنکه منافع اقتصادی ایران را تأمین کند نیازمند پیگیری از سمت وزارتخانه‌های مختلف بود. در این چهار و پنج ماه گذشته این اقدام انجام شد و موفق شدیم روز پنجشنبه اولین کمیسیون مشترک اقتصادی را پس از ۴.۵ سال بین ایران و چین برگزار کنیم.

وی افزود: چین بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی ایران است. در سال ۱۴۰۱ چین از تجارت ایران اعم از واردات و صادرات بدون نفت سهم ۲۴ درصدی داشته است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد به عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون، وزارت نفت، وزارت کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان امور مالیاتی و وزارت امور خارجه با مشارکت جدی طرف چینی برگزار شد. در این جلسه درخصوص پروژه‌هایی که پس از توافق دو رئیس جمهور باید به شکل عملیاتی شروع به کار می‌کرد مورد توافق دو طرف قرار گرفت و قرار شد از ماه آینده هر یک از پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

خاندوزی اضافه کرد: در حوزه تجارت بین دو کشور ظرفیت خیلی خوبی وجود دارد. برخی مشکلات اجرایی بر سر راه تجار ایرانی قرار داشت که نیازمند مجوز طرف چینی بود، در این نشست موافقت شد این مجوزها با سهولت صادر شود، در زمینه سرمایه گذاری نیز فهرستی وجود داشت که باید مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت.

وی وی با بیان اینکه ظرفیت مناسبی با تجارت با چین وجود دارد، گفت: برخی مشکلات اجرایی بر سر راه تجار ایرانی قرار داشت که نیازمند مجوز طرف چینی بود، در این نشست موافقت شد این مجوزها با سهولت صادر شود، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در این کمیسیون مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

به گفته خاندوزی، اتاق‌های بازرگانی ایران و چین جلسه مشترکی در پکن برگزار کردند و شرکت‌های مهم چینی طرف قرارداد با ایران در این جلسه حضور داشتند. موانعی بر سر راه تجارت ایرانیان قرار داشت که طرف چینی قول برطرف کردن این موانع را داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و چین گفت: با توجه به اینکه وزارتخانه‌های مختلف درخواست سرمایه گذاری‌های متعددی داشتند، دولت اصرار داشت این درخواست‌ها براساس اولویت بندی انجام شود و در نهایت تعداد معدودی از این پروژه‌ها به طرف چینی معرفی شد و مورد توافق طرف‌های چینی نیز قرار گرفت. این پروژه‌ها در زمینه انرژی، صنعت، معدن، صنایع معدنی، کشاورزی و یکی دو پروژه اجتماعی در زمینه بهداشت و درمان بود که در اولویت قرار گرفت.

خاندوزی اضافه کرد: در کنار کمیسیون مشترک ایران و چین دیداری با رئیس چینی این کمیسیون برگزار شد و برخی از موانع بر سر راه تجار ایرانی به صورت مصداقی مطرح و برطرف شد.

وی تصریح کرد: فضای سازنده‌ای در این گفت‌وگو ایجاد شد و در ماه‌های آینده نتایج ملموس‌تری از سفر هیأت تجاری ایران به چین و نتایج سفر رئیس‌جمهور به این کشور شاهد خواهیم بود.

کد خبر 673808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.