میراث ملموس و ناملموس تخت فولاد به باغ رضوان منتقل می‌شود

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: توافق‌نامه «هم آینه» به‌منظور ارتباط میان آرامستان تخت فولاد و باغ رضوان با همکاری شهرداری اصفهان، سازمان آرامستان های شهر و مجموعه تخت فولاد به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم عمرانی در برنامه رادیویی صدای شهر اظهار کرد: از مدت‌ها پیش این دغدغه را داشتیم که مجموعه تخت فولاد به عنوان یک هویت و میراث شهری در آرمستان باغ رضوان تجلی پیدا کند.

وی افزود: نمادها و میراث ملموس و ناملموسی در تخت فولاد داریم که می‌تواند به قبرستان عمومی شهر منتقل شود. در همین راستا از سه ماه پیش کمیته‌ای حول این موضوع با همکاری سازمان آرامستان‌های شهر اصفهان و مجموعه تخت فولاد تشکیل شد.

مدیر مجموعه تخت فولاد با اشاره به امضای توافق‌نامه در این زمینه اضافه کرد: قبرستان تاریخی تخت فولاد به عنوان میراث ارزشمندی در شهر اصفهان می‌تواند آیینه‌ای برای باغ رضوان باشد. در ارتباط با این مسئله در بیست و چهارم تیرماه، با حضور شهردار اصفهان و مدیران مجموعه تخت فولاد و سازمان آرامستان‌های شهر توافق‌نامه‌ای تحت عنوان هم آینه به امضا رسید که قرار است با امضای این توافق‌نامه ارتباط نزدیک‌تری بین این دو قبرستان رقم خورد.

تولید دانشنامه مشاهیر مدفون در سازمان باغ رضوان

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این راستا صورت می‌گیرد تولید دانشنامه مشاهیر مدفون در سازمان باغ رضوان است. در حال حاضر چهار جلد دانشنامه معرفی مشاهیر تخت فولاد آماده تدوین شده که جلد پنجم مشتمل بر مشاهیری است که در باغ رضوان مدفون هستند.

عمرانی افزود: همچنین ما اشعاری داریم که مورد تحلیل قرار گرفته و قرار است که این اشعار برای سنگ قبور مزارها در اختیار سازمان باغ رضوان قرار گیرد.

وی با اشاره به مفهوم ماده‌تاریخ اضافه کرد: یکی از ارزش‌های ناملموس این سرزمین، مفهوم ماده‌تاریخ در تخت فولاد است که می‌تواند در باغ رضوان اصفهان نیز تجلی پیدا کند.

مدیر مجموعه تخت فولاد همچنین افزود: نمادها و شکل‌هایی در سنگ قبور تخت فولاد داریم که می‌توان به چاله‌های سنگی یا تشتاپ ها که محل ارتزاق پرندگان بوده و به‌نوعی سنت قدیمی‌های ما است، اشاره کرد؛ با این حال امروزه در باغ رضوان از آن دور شده‌ایم و امیدواریم اقداماتی ازاین‌دست را بتونیم در قالب تفاهم‌نامه هم آینه در باغ رضوان داشته باشیم.

عمرانی خاطرنشان کرد: شروع این جریان را با سازمان آرامستان با شهرداری اصفهان و به طور خاص با سازمان باغ رضوان شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم در ادامه موضوع هم آینه را در قبرستان‌های عمومی شهرهای بزرگ همچون یزد، سمنان و مشهد شاهد باشیم تا در انتشار و معرفی ظرفیت‌های تخت فولاد مؤثر واقع شود.

کد خبر 673797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.