آماده همکاری با اصفهان در زمینه انرژی و آب هستیم

سفیر دانمارک در ایران گفت: آماده افزایش مراودات فرهنگی با اصفهان هستیم، همچنین از دیگر عرصه‌های همکاری مشترک با ایران مسائل مهمی همچون کمبود آب، گازهای گلخانه‌ای و انرژی است که در صورت تمایل اصفهان، دانمارک علاقه‌مند به همکاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جسپر وار امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم تیرماه _در دیدار با شهردار اصفهان اظهار کرد: این اولین سفر من به اصفهان نیست، بلکه ۲۸ سال پیش برای اولین بار به عنوان توریست با همسرم به اصفهان سفر کردم و به دلیل پیشینه تاریخی، فرهنگ غنی و زیبایی‌های این شهر، دوباره جذب این شهر شدم و به آن بازگشتم.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته تعداد زیادی گردشگران دانمارکی به ایران سفر و از شهرهای اصفهان، یزد و شیراز دیدن کرده‌اند، گفت: یکی از نقاط قوت ایران، نقش شهرها در دیپلماسی باست که به‌تازگی در حال رقم خوردن است، نقش‌ها می‌توانند مؤثر و مفید باشند. به‌طور قطع اصفهان همچون شهرهای بزرگ جهان با چالش‌هایی مثل آلودگی هوا و آب، مسائل زیست‌محیطی و دیگر مسائل شهری دست و پنجه نرم می‌کند و فرقی میان شهر اصفهان، کپنهاک و لندن نیست.

سفیر دانمارک خاطرنشان کرد: کپنهاگ شهری از دانمارک است که با شهرهای مختلف دنیا، خواهرخوانده است، همچنین شهر آرهوس از نظر علمی و فرهنگی در سطح بالایی در کشور دانمارک قرار دارد و می‌تواند زمینه مناسبی برای عقد پیمان خواهرخواندگی با شهر اصفهان باشد، چرا که سابقه مراودات فرهنگی متعددی با شهرهای دنیا را دارد.

آماده همکاری با اصفهان در زمینه انرژی و آب هستیم

جسپر وار با بیان اینکه جلسات مختلفی را با سفیر ایران در دانمارک، پیرامون برنامه‌ها و مراودات و افزایش ارتباطات با شهرهای مختلف ایران برگزار کردیم، تصریح کرد: سفیر ایران در دانمارک معتقد است، پروژه‌های فرهنگی که می‌تواند بین دانمارک و ایران دنبال شود، از طریق اصفهان انجام گیرد که در این راستا در مورد تقویت روابط فرهنگی میان اصفهان و شهرهای دانمارک چند مورد پیشنهاد همکاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه نخست در بحث کتاب کودکان و داستان‌های کودکانه می‌توان همکاری و ارتباط مشترک داشت، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی در این زمینه از جمله این پیشنهادها است، اظهار کرد: بحث موسیقی نیز از دیگر عرصه‌های است که زمینه مراودات فرهنگی مشترک بوده، به عنوان مثال دانمارک موسیقی‌دان بزرگی دارد که موسیقی به نام «میدان یا بازار بزرگ» نواخته که درباره شهر اصفهان و میدان بزرگ امام است.

سفیر دانمارک توضیح داد: علاقمند هستیم که گروه‌های موسیقی به ایران سفر کنند و اجراهای متعددی داشته باشند، بنابراین برای مراودات فرهنگی، زمینه‌های مشترک و زیادی میان شهر اصفهان و شهرهای دانمارک وجود دارد.

وی تاکید کرد: از دیگر عرصه‌هایی که می‌تواند زمینه همکاری مشترک با یکدیگر باشد، مسائل مهمی چون کمبود آب، گازهای گلخانه‌ای و انرژی است که در صورت تمایل اصفهان، دانمارک علاقه‌مند کمک است.

جسپر وار یادآور شد: اصفهان شهری مسطح و بدون ارتفاعات است، این امر باعث می‌شود که برای حل مشکلات ترافیکی و آلودگی آن بتوان از عرصه دوچرخه‌سواری به نحو احسن استفاده کرد، در دانمارک نزدیک به ۵۰ درصد از مردم برای رفتن به محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کنند که مزایای مختلفی از جمله رفع مشکلات آلودگی هوا، معضل ترافیک و همچنین حفظ سلامتی آنها را به دنبال دارد.

آماده همکاری با اصفهان در زمینه انرژی و آب هستیم

وی متذکر شد: کشور دانمارک توانسته است ۷۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را افزایش و در عین حال ۴۰ درصد از مصرف منابع آبی و هشت درصد از مصرف انرژی خود را بکاهد، ما مطلع هستیم که ایران از کمبود آب در عرصه‌های مختلف رنج می‌برد و این کمبود حتی به زیبایی شهر هم ضربه زده است، این عرصه از جمله حوزه‌هایی است که می‌توان درباره آن بحث و تبادل نظر مشترک داشت.

سفیر دانمارک گفت: شهر اصفهان بی‌شک دارای آثار خارق‌العاده و زیبای تاریخی است و می‌تواند زمینه جلب و جذب گردشگران به ایران باشد، البته مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که باید در سطح حاکمیت‌ها و دولتمردان رفع و حل شود، به‌طور قطع حضور گردشگران دانمارکی می‌تواند باعث رونق صنایع دستی و مسائل اقتصادی شهر شود.

وی گفت: رونق دوچرخه‌سواری مردم اصفهان می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک شهر باشد، در این راستا پیشنهاد می‌کنم که برای یک نصف روز در هفته، خیابان‌های شهر اصفهان را ببندید و فقط اجازه ورود دوچرخه را به مردم بدهید تا کم‌کم مردم با این فرهنگ آشنا شوند.

جسپر وار توضیح داد: یک شرکت دانمارکی فعال پزشکی در زمینه ساخت قلم‌های انسولین برای درمان دیابت در ایران وجود دارد که در حوزه کارهای عام‌المنفعه اقداماتی را در زمینه سبک زندگی سالم مردم انجام می‌دهد، در این راستا می‌توانیم برای این موضوع رایزنی کنیم و به منظور تشخیص سلامتی مردم در زمینه دیابت مردم شهر اصفهان برنامه‌های پایش سلامتی را اجرا کنیم.

آماده همکاری با اصفهان در زمینه انرژی و آب هستیم

وی افزود: سفارت دانمارک در ایران قریب ۵۰ کتاب داستان کودک را فراهم و تهیه کرده است و اگر اصفهان آماده باشد می‌تواند در حاشیه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان نمایشگاهی را برای نمایش این کتاب‌ها برگزار کند، همچنین در تهران یک موزه عروسکی وجود دارد که تحت نظارت سفارت است و هنرمندان در آن حضور پیدا می‌کنند و به نوجوانان و کودکاندر زمین‌های مختلف آموزش می‌دهند، در این زمینه نیز می‌توان کارهای مشترکی با اصفهان داشت.

کد خبر 673789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.