ضرورت رعایت نکات ایمنی برای برپایی هیئت‌های مذهبی در ایام محرم

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم درباره رعایت نکات مهم ایمنی در برپایی هیئت‌های مذهب توضیحاتی ارائه داد.

محمد جواد سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نکات مهم ایمنی در برپایی هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: در فضاهای تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج، از ۳۰۱ تا یک هزار نفر سه خروجی و بیشتر از یک هزار نفر چهار خروجی دور از هم که همواره باز و فاقد هر گونه مانع باشند، لازم و ضروری است.

وی افزود: رعایت فاصله مناسب سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاکارد، پرده، فرش، تابلو و… الزامی است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از به‌کارگیری فیوزهای تقویت شده و غیراستاندارد به طور جدی خودداری شود، گرفتن انشعابات متعدد از یک پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت، موجب آتش‌سوزی الکتریکی می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطرآفرین و خسارت بار است و قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

سجادی خاطرنشان کرد: هنگام گرفتن انشعاب از لوله‌کشی گاز از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود و رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتی، فرش، پرچم و… الزامی است، دودکش‌ها نباید در مجاورت پرده، چادر برزنتی و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل امن با قابلیت غیرقابل اشتعال عبور داده شود و برای افراد سالخورده و اطفال باید مکانی امن در نزدیک‌ترین نقطه به راه خروجی پیش‌بینی شود.

وی گفت: از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در این اماکن و نیز محل طبخ غذا خودداری شود، آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی برای جلوگیری از نشت رطوبت باران موجب آتش‌سوزی سریع چادر خواهد شد.

کد خبر 673779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.