از گلایه‌ها تا کمبودها / مردم از تامین اجتماعی چه مطالبه‌ای دارند؟

تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی نقش مهمی در اجرای سیاست‌های نظام در زمینه تأمین و عدالت اجتماعی برعهده دارد و مردم خدمات متنوع درمانی و بیمه‌ایرااز این سازمان مطالبه دارند، لذا می‌طلبد مسئولان تامین اجتماعی نیز با در نظر گرفتن طرح‌های مختلف به مطالبات مردم پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور به حساب می‌آید که به جهت تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است. تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی نقش مهمی در اجرای سیاست‌های نظام در زمینه تأمین و عدالت اجتماعی برعهده دارد که به همین جهت باید خدمات متنوع درمانی و بیمه‌ای را به بخش اعظمی از جمعیت کشور ارائه کند. اگرچه مأموریت اصلی این سازمان پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر و صاحبان حرف و مشاغل آزاد به شمار می‌رود، اما به‌طور کلی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات، تعهدات و خدماتی مانند حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و… برعهده دارد.

سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به منظور جامعیت دادن و انسجام‌بخشی به تلاش‌های نظام و ایجاد جهش در این زمینه ابلاغ شده و با توجه به اهمیت و جامعیت آن به‌عنوان یک سند بالادستی، تحقق آن مستلزم تغییرات اساسی در قوانین و مقررات جاری و تلاش‌های جدی در این عرصه است.

رهبر معظم انقلاب در متن این سیاست‌های کلی آورده‌اند که ایجاد رفاه عمومی، رفع ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و تأمین اجتماعی که در اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی آمده است، اقتضا می‌کند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی- ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد، حذف تشکیلات غیر ضرور و رفع تبعیض‌های ناروا و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی باشد، طراحی و اجرا شود و در ادامه نیز مواردی مانند لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات با رویکرد فعال دولت بر اساس وسع و استحقاق را مطرح کردند.

از گلایه‌ها تا کمبودها / مردم از تامین اجتماعی چه مطالبه‌ای دارند؟

تأمین اجتماعی نزدیک به ۶۸ درصد جمعیت استان اصفهان را تحت پوشش دارد

محمد حاجی‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تأمین اجتماعی نزدیک به ۶۸ درصد جمعیت استان را تحت پوشش دارد که بالغ بر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌شوند و ۷۰۰ هزار نفر از آن‌ها مستمری‌بگیران هستند. حدود سه میلیون نفر بیمه شده و افراد تبعی آن‌ها هستند.

وی افزود: در سال گذشته ماهیانه نزدیک به ۲,۳۰۰ میلیارد تومان مستمری و نزدیک به ۸۲ میلیارد ماهیانه بیمه بیکاری پرداخت کردیم. پرداختی تعهدات کوتاه‌مدت نیز حدود ۳۸ میلیارد تومان بوده است. یک‌هزار میلیارد تومان نیز در سال به حدود ۱۵ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت کردیم. سرجمع تعهداتی که در سال تنها به مستمری‌بگیران پرداخت کردیم حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: با وجود شرایط ویژه اقتصادی در کشور و استان اصفهان که استان ویژه صنعتی کشور است، توانستیم ۲.۵ درصد رشد در بیمه‌شدگان داشته باشیم و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ درصد افزایش بیمه‌شده در سال گذشته داشتیم.

جزئیات بیمه زنان خانه‌دار و استفاده از مستمری همسر

وی ادامه داد: سعی داشتیم برخی از پوشش‌های بیمه‌ای را بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم، یکی از این موارد بیمه زنان خانه‌دار بود که براساس آن بانوان خانه‌دار با سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد می‌توانند بیمه شوند و در کنار اینکه تبعه همسر خود هستند و در بحث درمان می‌توانند از بیمه همسر خود به‌صورت تبعی استفاده کنند، بعد از بازنشستگی هم مستمری خود و هم مستمری همسرشان را دریافت کنند.

حاجی‌کاظمی افزود: بیمه دانشجویی نیز طرحی بود که روی آن کار کردیم و دانشجویان دختر و پسر می‌توانند در این دوران با همان سه نرخ بیمه شوند و در کنار اینکه تبعی پدر یا مادر باقی بمانند، در گذشته قانون به این صورت بود که اگر خود شخص بیمه شد، از تبعی پدر و مادر خارج می‌شد و این دغدغه مهمی برای افراد بود. سال گذشته ۸۸ هزار و ۴۰۰ نفر در طرح فراگیر خانواده ایرانی جذب داشتیم.

وی با اشاره به صندوق‌های بین نسلی گفت: در هر دوره‌ای حق بیمه‌ای از شاغلان می‌گیریم و به افرادی در قالب مزایای بلندمدت اختصاص می‌دهیم، افرادی که سال‌های قبل بیمه‌پرداز بوده‌اند و اکنون بازنشسته شده‌اند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش ما پایداری منابع بوده است، مبلغی که برای مستمری پرداخت می‌شود درصد قابل توجهی بیشتر از کل مبلغی بوده است که ما وصول کرده‌ایم و حتی در سال‌هایی مجبور به استقراض از بانک با سودهای بالا می‌شدیم تا پرداخت مستمری به تأخیر نیفتد.

وی تصریح کرد: در این سال‌ها با آمدن دولت سیزدهم ارتباط مناسبی بین مجلس و دولت به وجود آمد و دیون فایل توجهی که به حساب دولت گذاشته می‌شود، در قالب سهام یا برخی از شرکت‌ها پرداخت شد و رد دیون شد. سال گذشته بزرگ‌ترین تسویه بانکی را انجام دادیم و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان وام‌هایی که گرفته بودیم را تسویه کردیم.

ورودی و خروجی تأمین اجتماعی اصفهان با یکدیگر تناسب ندارد

حاجی‌کاظمی پیرامون دیگر چالش‌های این سازمان گفت: ضریب پشتیبانی به این معنا است که تعداد ورودی و خروجی ما متناسب باشد، لازم است هفت نفر ورود و بیمه‌پرداز در مقابل یک نفر مستمری‌بگیر داشته باشیم، اما این تناسب در اصفهان بهم خورده است و حدود ۳.۵ نفر ورودی در مقابل یک نفر خروجی هستند که متأثر از کاهش نرخ رشد جمعیت است.

وی ادامه داد: در کشور ۵۲ درصد جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، درحالیکه این رقم در استان نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت است. یکی از چالش‌های سخت ما بازنشستگی پیش از موعد است که افراد با سابقه کمتر از حد مشخص بازنشسته می‌شدند و مستمری می‌گرفتند که هزینه بسیاری به سازمان تحمیل می‌کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: این موضوع فشار زیادی به سازمان وارد می‌کند و به شدت در حال افزایش است. در سال ۱۳۹۰، ۱۴ درصد از مستمری‌بگیران ما پیش از موعدی بودند، درحالیکه سال گذشته این نرخ به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل قوانین و تسهیلات نیابتی به‌نوعی بیشتر از ۲۰ مورد داریم که درصد قابل توجهی از حق بیمه را از بیمه‌شدگان نمی‌گیریم و به حساب دیون دولت می‌گذاریم. نزدیک به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان دیون دولت تا ابتدای امسال بود که در سال جاری هم مبلغ قابل توجهی به آن اضافه خواهد شد.

حاجی‌کاظمی اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی با همراهی نمایندگان قرار شد ۸۰ همت مسترد شود و مبلغ دیگری را نیز به‌طور غیرمستقیم پرداخت کنند که از دیون دولت کم می‌شود، اما با توجه به مبلغی که در سال‌های طولانی روی هم جمع شده است. یکی از ارکان اصلی تحقق سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، پرداخت دیون دولت است که چالش‌های سازمان را کمتر کند.

از گلایه‌ها تا کمبودها / مردم از تامین اجتماعی چه مطالبه‌ای دارند؟

وی در خصوص اقدامات تأمین اجتماعی برای تحقق شعار سال و رشد تولید، گفت: سازمان تأمین اجتماعی با وجود تمام مشکلاتی که دارد، شرایط ویژه کارفرمایان را فراموش نمی‌کند. به مراکز دانش‌بنیان در سال‌های قبل نیز توجه ویژه داشتیم. در ستاد تسهیل استانداری برای مراکز دانش‌بنیان سعی داشتیم که تسهیل‌کننده باشیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: امسال یک موضوع بخشودگی جرایم نیز داریم که در رشد تولید مؤثر است، کارگاه‌های فعال کوچک و متوسط زیر ۵۰ نفر و بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر می‌توانند از آن استفاده کنند و بدون جریمه دیون خود را با شرایطی پرداخت کنند.

وی در خصوص اقدامات این سازمان در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: قوانینی در گذشته به تصویب رسیده بود که برای سازمان تأمین اجتماعی بار مالی داشت مانند افزایش مرخصی بارداری از شش ماه به ۹ ماه و برای دوقلوها نیز یک سال، با توجه به کاهش نرخ رشد باروری این هزینه را تقبل کرد.

حاجی‌کاظمی افزود: موارد دیگری نیز در دست تهیه و اقدام است، مانند آنکه افرادی که فرزند دوم به بالاتر دارند، می‌توانند از تخفیفات سنوات سابقه‌ای استفاده کنند و زودتر بازنشسته شوند، اگرچه هنوز ابلاغ نشده است، اما به زودی آن را در دستورکار قرار می‌دهیم.

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان در سال گذشته برای درمان ناباروری

محمد رجالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ بیمه‌ها هیچ تعهدی نسبت به پرداخت هزینه‌های ناباروری نداشتند، اما از آن زمان به بعد بیمه‌ها ملزم به پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری تا میزان ۹۰ درصد خدمات دولتی و نزدیک به ۴۰ درصد خدمات بخش خصوصی شدند. افرادی که نتوانستند هزینه‌ها را دریافت کنند با ارائه مدارک به تأمین اجتماعی مراجعه کنند و هزینه‌ها را دریافت کنند.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ میلیارد تومان پرداخت برای هزینه‌های درمان ناباروری داشتیم که نسبت به قبل از آنکه چنین پرداختی وجود نداشته است، رقم قابل توجهی است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان بالاترین میزان بیمه‌شده در کشور را نسبت به جمعیت داریم، گفت: در حوزه درمان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم خدمات را ارائه می‌کنیم. خدمات مستقیم از طریق مراکز ملکی درمانی تأمین اجتماعی به‌طور صد درصد رایگان توسط سه بیمارستان و ۲۸ درمانگاه خدمات مستقیم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات درمانی غیرمستقیم نیز از طریق خرید خدمت ارائه می‌شود که چهارهزار مرکز خدمات درمانی وجود دارد که با ۹۸ درصد آن‌ها قرارداد داریم و در سطح کشور بزرگ‌ترین خریدار خدمت هستیم. بعد از وزارت بهداشت بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات درمانی کشور هستیم.

رجالی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ میزان خدمات ارائه شده در درمان مستقیم، حدود ۱۰ میلیون خدمات سرپایی بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته است و با توجه به محدودیت‌های منابع رشد مناسبی است.

از گلایه‌ها تا کمبودها / مردم از تامین اجتماعی چه مطالبه‌ای دارند؟

وی ادامه داد: در قسمت بستری درمان مستقیم حدود ۸۷ هزار مورد بوده است که ۱۸ درصد رشد داشته است، در قسمت اعمال جراحی که پرهزینه‌ترین خدمت است نیز ۴۸ هزار مورد در مراکز انجام شده است که ۱۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. در بخش خرید خدمت حدود ۴۰ میلیون خدمات سرپایی داشتیم و ۵۰۰ هزار مورد بستری در سال گذشته داشتیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: در بخش توسعه فیزیکی مراکز حدود ۱۲۵۰ متر توسعه و بازسازی فضا داشتیم که نزدیک به ۱,۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است. در بخش تجهیزات نیز در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش ما که رفع شد، چالش پرداخت‌ها و تعهدات سازمان به دانشگاه علوم پزشکی بود که با پرداخت‌هایی که به تازگی داشتیم میزان بدهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بسیار کاهش پیدا کرد و تا اسفندماه سال گذشته مبلغی که بدهی داشتیم حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است. ارقامی که در فضای مجازی در این باره مطرح می‌شود صحیح نیست.

رجالی با بیان اینکه چالش بزرگ دیگر که در استان اصفهان داریم و امید است در سطح کشوری نیز به آن رسیدگی شود، چالش جذب نیروی متخصص است، گفت: اصفهان سال‌های گذشته مشکلی در این باره نداشته است، اما در مدت اخیر با آن روبه‌رو شده است که امید است با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود این مشکل رفع شود. در منابع انسانی به غیر از پزشک متخصص به‌طور کلی چالش‌هایی داریم که با طرح جذب نیرو که تا پایان سال قرار است ۲۷۰ نفر جذب داشته باشیم، تا حدودی حل می‌شود.

وی اظهار کرد: تأمین اجتماعی استان اصفهان در حوزه بستری و پذیرش براساس شاخص‌های مختلف در چند رتبه اول کشور قرار دارد. در حوزه تعداد عمل جراحی بیمارستان شریعتی رتبه اول را در کشور دارد و به‌طور کلی جزو ۱۰ بیمارستان اول کشور است.

کد خبر 673774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.