گروه‌های پرخطر در گرمای شدید از منزل خارج نشوند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان با اشاره به گرم شدن هوا در روزهای اخیر گفت: مردم و به ویژه گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، مادران باردار، کودکان، افراد دچار بیماری‌های قلبی و دیابتی در صورت امکان از خانه خارج نشوند.

مسعود دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به گرم شدن هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: مردم و به ویژه گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، مادران باردار، کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی در صورت امکان از خانه خارج نشوند و در محیط گرم قرار نگیرند، همچنین فعالیت و تحرک زیاد نداشته و در مکان‌های خنک و سایه رفت و آمد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از پدیده‌های شایع در تابستان گرمازدگی است، افزود: این اختلال به طور معمول به دنبال فعالیت شدید یا قرارگیری طولانی در محیط‌های گرم، به ویژه نور مستقیم آفتاب رخ می‌دهد که علائم خفیف و متوسط گرمازدگی کلافگی، تپش قلب، بی‌قراری، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه را به همراه دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان تصریح کرد: این اختلال در موارد شدید با افت فشارخون و حتی کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که در این موارد لازم است فرد به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرد.

وی ادامه داد: افراد در صورت ابتلاء به گرمازدگی شدید در محیطی خنک و دارای تهویه مناسب ساکن شوند، به طوری که به دور از معرض تابش نور خورشید باشند.

دهقانی گفت: توصیه می‌کنیم با کمپرس پارچه خنک روی بدن به تدریج دمای بدن بیمار به حالت طبیعی بازگردانده شود و به تدریج مایعات یا نوشیدنی‌های خنک مانند شربت آبلیمو، شربت سکنجبین و دوغ بنوشد.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت نکات تغذیه‌ای در فصل تابستان، اضافه کرد: بیشتر از غذاهایی مانند آب دوغ خیار، ماست، سبزیجات مانند خیار و کاهو، شربت آبلیمو، دوغ، خاکشیر، مرکبات و میوه‌های ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، هندوانه، شاه‌توت، سیب ترش، گوجه‌سبز، هلو و زردآلو استفاده شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان با تاکید به مصرف وعده‌های غذایی سبک و دریافت کافی مایعات، خاطرنشان کرد: نباید در فصل تابستان در مصرف شیرینی، شکلات، غذاهای پرچرب، سرخ کردنی‌ها، چای، قهوه، ادویه‌جات زیاده‌روی کرد و مصرف غذاهای فرآوری شده مانند فست‌فودها، سوسیس، کالباس باید به حداقل برسد و مصرف غذاهای شور و خوراکی‌های پرچرب مانند پفک، چیپس و آجیل شور را باید در تابستان محدود کرد و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد.

کد خبر 673767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.