مناسب‌سازی ۹۸۷ هزار متر پیاده‌رو در اصفهان/ شهر دوستدار معلول برای تمام شهروندان فرصت دارد

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهری که بتواند برای تمام شهروندان فرصت برابر ایجاد کند، دوستدار معلول است، گفت: از یک میلیون و ۶۳۰ هزار متر پیاده‌روی معابر شریانی اصفهان، در مجموع ۹۸۷ هزار متر برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است.

فریبا حسین‌بالام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهری دوستدار معلول است که بدون هیچ‌گونه مانعی برای زندگی این افراد مناسب باشد و موانع مختلفی می‌تواند در زندگی روزمره معلولان خلل ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موانع فیزیکی، معماری، اطلاعات و ارتباطات، نگرشی و فرهنگی و فناوری اشاره کرد.

وی افزود: با نگاه جزیی‌تر به مؤلفه‌های شهر دوستدار معلولان، باید توجه کنیم که این افراد برای زندگی عادی و در امرار معاش و مباحث درمانی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اگر شهری بخواهد دوستدار معلولان باشد، در ابتدا باید به مناسب‌سازی مسکن معلولان توجه داشته باشد؛ همچنین در قوانین نیز گفته شده است که پنج درصد از مسکن شهرها، باید برای این افراد مناسب‌سازی شده باشد.

وی ادامه داد: محیط داخلی مسکن از نظر فضاها و حرکت‌هایی که فرد معلول باید داشته باشد و دسترسی به امکاناتی همچون پارکینگ و آسانسور باید برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد.

حسین‌بالام با اشاره به موضوع تمکن افراد معلول گفت: افراد دارای معلولیت باید مورد حمایت ویژه نظام حاکمیت قرار گیرند و اگر شهری دوستدار معلول باشد، فرصت‌های شغلی مناسبی را همچون افراد سالم برای آن‌ها فراهم می‌کند و این افراد را از اشتغال محروم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه نیاز است که جامعه از نظر فرهنگی ظرفیت مناسبی برای پذیرش افراد معلول داشته باشد، اضافه کرد: این موضوع یعنی شهروندان درک درست از کم‌توانی این افراد و دید درستی نسبت به توانمندی‌های آن داشته باشند.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یک فرد معلول باید بتواند در شهر تردد کند که این موضوع سیستم حمل‌ونقلی مناسب‌سازی شده‌ای را می‌طلبد که شهر دوستدار معلول این موضوع را لازم می‌داند تا توان‌خواهان بدون نیاز به کمک سایر شهروندان، از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی به صورت ایمن استفاده کنند.

مناسب‌سازی ۹۸۷ هزار متر پیاده‌رو در اصفهان/شهر دوستدار معلول برای تمام شهروندان فرصت دارد

مناسب‌سازی ۴۰ درصد ایستگاه‌های اتوبوس نصف‌جهان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۸۰ ایستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان برای استفاده افراد معلول، مناسب‌سازی شده است، اضافه کرد: در مجموع ۲ هزار و ۷۵۰ ایستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان وجود دارد که حدود ۴۰ درصد این ایستگاه‌ها مناسب‌سازی شده است.

حسین‌بالام با بیان اینکه چهار پایانه از پایانه‌های هفت‌گانه نصف‌جهان برای معلولان و توان‌خواهان مناسب‌سازی شده است، اضافه کرد: از یک میلیون و ۶۳۰ هزار متر پیاده‌روی واقع در معابر شریانی و جمع و پخش‌کننده شهر، در مجموع ۹۸۷ هزار متر با برجسته‌سازی، رفع موانع، تعریض و هموارسازی پیاده‌رو برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است.

وی با اشاره به فراهم آوردن امکان استفاده از سیستم حمل‌ونقل رایگان درون‌شهری در قالب کارت‌های منزلت شهروندی برای ۱۲ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در راستای احترام به حقوق شهروندی این افراد توان‌خواه گفت: همچنین منطقه ۳ شهرداری اصفهان به‌عنوان پایلوت کشوری شهر بدون مانع معرفی شده است.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: ۱۶۱ تقاطع برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت با اجرای پل همسطح روی جوی آب، نصب علائم راهنمایی ویژه عبور عابران دارای معلولیت، دکمه‌های فشار و علائم شنیداری و مناسب‌سازی شده است که کل تعداد تقاطع‌های واقع در معابر شریانی و جمع و پخش‌کننده شهر ۳۶۴ عدد است.

وی با بیان اینکه چهار دستگاه از ۱۳۵ پل عابرپیاده موجود در شهر جهت استفاده افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است، اضافه کرد: از ۳۹۴۵۱ پارکینگ حاشیه‌ای ساماندهی یا خط‌کشی شده، ۵۱۲ پارکینگ حاشیه‌ای در سطح شهر به افراد دارای معلولیت اختصاص پیدا کرده است.

حسین‌بالام تاکید کرد: همچنین ۱۵۰ پارکینگ غیرحاشیه‌ای برای استفاده معلولان با اضافه کردن دسترسی هم‌سطح به پیاده‌رو یا آسانسور، فضای بیشتر و علائم مناسب و سایر موارد از این قبیل مناسب‌سازی شده است که این تعداد از ۱۴ هزار و ۱۴۶ پارکینگ غیرحاشیه‌ای است.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های مالی نیز در کنار این خدمات به معلولان ارائه شود، شهر به سمت دوستدار معلول حرکت کرده است؛ ضمن اینکه در قانون، حمل‌ونقل رایگان برای معلولان در شهرها در نظر گرفته شده است و شهرداری اصفهان این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: پیاده‌روها، خیابان‌ها، معبرهای عرضی خیابان‌ها، مباحث ایمنی و ترافیکی و خودروی مناسب‌سازی شده برای معلولان در زمره مواردی است که شهرها را به سمت دوستدار معلول شدن سوق می‌دهد که سعی کردیم به این موارد توجه کنیم.

وی افزود: هر ساله پروژه‌هایی در راستای مناسب‌سازی شهر اجرا می‌شود که در زمینه احداث محور پیاده‌رو، ۲۱ پروژه سال ۱۴۰۰، ۲۵ پروژه سال ۱۴۰۱ و ۲۷ پروژه سال ۱۴۰۲ اجرا شده یا در دستور کار قرار گرفته است.

حسین‌بالام با بیان اینکه پنج پروژه سال ۱۴۰۰، شش پروژه ۱۴۰۰ و سه پروژه سال جاری برای مناسب‌سازی بوستان‌ها در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و سال جاری، به ترتیب ۹، ۱۱ و هشت پروژه مناسب‌سازی برای موارد ترافیکی در نظر گرفته شده است.

مناسب‌سازی ۹۸۷ هزار متر پیاده‌رو در اصفهان/شهر دوستدار معلول برای تمام شهروندان فرصت دارد

پروژه‌های چند ده‌گانه برای مناسب‌سازی شهر

وی با بیان اینکه در زمینه مناسب‌سازی سرویس بهداشتی، هفت پروژه سال ۱۴۰۰، ۱۱ پروژه سال ۱۴۰۱ و هشت پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: هفت پروژه سال ۱۴۰، دو پروژه ۱۴۰۱ و چهار پروژه مناسب‌سازی اماکن ورزشی سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته و اجرا شده است و برای نخستین بار نیز پنج پروژه مناسب‌سازی نقاط حادثه‌خیر روی مادی‌ها اجرا می‌شود.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: کاهش اختلاف سطح برای معلولان ویلچر نشین، رفع سد معبر برای نابینایان، مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی، اجرای رمپ مناسب یا دسترسی مناسب، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده و پیش‌بینی میزهای خدمت برای معلولان از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه کرد.

وی اضافه کرد: توجه همزمان به افراد دارای معلولیت، سالمندان و کودکان می‌تواند از مؤلفه‌های یک شهر دوستدار معلول باشد، زیرا معلولان دارای ناتوانی هستند و گاهی کودکان و سالمندان نیز به این ناتوانی‌ها و کم‌توانی دچار خواهند بود.

حسین‌بالام افزود: شهر دوستدار معلولان شهری است که خدمات الکترونیکی گسترده‌ای داشته باشد؛ اینکه معلولان بدون حضور فیزیکی در ادارات، بتوانند از اکثر خدمات آن استفاده کنند و هرچه به این میزان اضافه شود، به دوست‌دارتر شدن شهر برای معلولان نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی با بیان اینکه شهر می‌تواند مجموعه قوانین حمایتی برای افراد معلول داشته باشد، در تدوین سیاست‌ها به آن‌ها توجه کند، مشارکت سیاسی و اجتماعی مناسبی با این افراد داشته باشد و درک درست تعامل با معلولان را مورد توجه قرار دهد، اضافه کرد: این موارد می‌تواند شهر را به سمت دوستدار شدن معلولان یاری دهد.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: شرایط تحصیل افراد دارای معلولیت در شهرهای دوستدار معلول فراهم است، همچنین در مطالب آموزشی، شهروندان و محصلان را در تعامل با معلولان راهنمایی می‌کند؛ مواردی همچون شهر هوشمند، خدمات مناسبی را برای این افراد فراهم می‌کند و در مجموع می‌توان گفت در شهر دوستدار معلول، شهروندان حقوق این افراد را محترم می‌شمارند.

وی گفت: اینکه روبه‌روی محل پارک معلولان پارک نکنیم، به مسیر نابینایان توجه کنیم، روبه‌روی محل‌های ویژه معلولان پارک نکنیم، سد معبر نکنیم و بسیاری موارد دیگر که می‌تواند در تحقق شهر دوستدار معلول کمک کند را باید مورد توجه قرار داد.

حسین‌بالام افزود: شهر دوستدار معلول، شهری است که شهروندان آن به فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه اهمیت می‌دهند و تشکل‌های مردم‌نهاد قوی دارند که ارتباط معلولان با جامعه مدنی، سیاست‌گذاران و سازمان‌های دولتی برقرار می‌کند و نقش آموزشی و حمایتی برای این افراد دارند.

وی افزود: شهر دوستدار معلول، شهر مناسب‌تری برای زندگی افراد دارای معلولیت و سالم است، زیرا این شهر برای تمام شهروندان مناسب است، شهری که بتواند برای تمام شهروندان فرصت برابری را ایجاد کند، دوستدار معلول است.

کد خبر 673765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.