جایگاه نهم ایران در دسترسی روستاها به آب آشامیدنی

آن‌طور که آخرین گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف نشان می‌دهد، درصد دسترسی ایران به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با ۹۶.۱ و ۸۷.۲ درصد بوده است و در بین کشورهای جهان به ترتیب جایگاه نوزدهم و نهم را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از وظایف اصلی دولت‌ها، بهره‌مندی مناطق مختلف کشور از آب سالم و پایدار است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون اقدام‌های بسیاری برای تحقق این امر انجام شده که وزارت نیرو عهده دار انجام آب بوده است.

در ابتدای انقلاب اسلامی، میزان بهره‌مندی جمعیت شهری از آب سالم، بهداشتی و پایدار ۷۴.۶ درصد بوده که در ابتدای دولت سیزدهم به ۹۹.۸۷ درصد رسیده است. همچنین فقط ۱۲ درصد از جمعیت روستایی کشور در سال ۱۳۵۷ از آب شرب بهره‌مند بودند که با تلاش‌های انجام شده این میزان به بیش از ۸۵ درصد افزایش پیدا کرد.

علاوه بر موارد گفته شده، تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری در طول انقلاب اسلامی از ۲۷ به ۱۶۹ رسیده و ساخت ۳۲ تصفیه‌خانه جدید، ۱۵۰۰ کیلومتر خط انتقال آب و راه‌اندازی سامانه نمک‌زدایی در مناطق مختلف نیز از جمله طرح‌هایی است که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

دسترسی روستاها به آب شرب سالم موضوعی است که همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده است و با ارائه تصاویری از روستاهایی که دسترسی به آب شرب سالم ندارند، همواره سعی بر این دارند که روند توسعه آبرسانی به روستاها را کُند تلقی کنند. این در حالی است که آمارها خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

آن‌طور که وزیر نیرو نیز اعلام کرد ایران در صدر جدول دسترسی کشورها به آب شرب شهری و روستایی قرار دارد.

علی‌اکبر محرابیان در حاشیه مراسم رونمایی از پیشخوان رصد مدیریت منابع آب کشور اظهار کرد: به استناد جدیدترین گزارش بانک جهانی، بر اساس شاخص‌های توسعه جهانی، ایران در حوزه دسترسی به آب شرب در بخش شهری و روستایی در جهان و میان کشورهای منطقه در صدر جدول قرار داد.

وی افزود: درصد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با ۹۹.۸۳ و ۸۲ درصد است، این در حالی است که این شاخص‌ها به همین ترتیب در جهان اعداد ۸۵.۷ و ۵۹.۶ درصد و در میان کشورهای خاورمیانه ۸۳.۲ و ۶۹.۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

محرابیان اضافه کرد: در شاخص سرعت تأمین آب شرب برای مردم، ایران در فهرست برترین کشورهای دنیا قرار گرفته است.

علاوه بر این، آخرین گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف نشان می‌دهد در رتبه‌بندی درصد جمعیت روستایی با دسترسی به آب آشامیدنی در سال ۲۰۲۰، ایران در بین ۶۴ کشور، میانگین دسترسی به آب آشامیدنی ۴۲.۴ درصد بوده است. در این بین، جمهوری اسلامی ایران با ۸۷.۲ درصد در جایگاه نهم جهان قرار گرفته و کمترین مقدار نیز مربوط به جمهوری دموکراتیک کنگو است که یک درصد جمعیت روستایی آن به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

جایگاه نهم ایران در دسترسی روستاها به آب آشامیدنی

جایگاه نهم ایران در دسترسی به آب شرب روستایی در حالی است که در مقایسه با ۸ کشور پیشین از لحاظ مساحت و تعداد روستاها ایران جایگاه بالاتری دارد و می‌توان نتیجه گرفت، دسترسی بیش از ۸۷ درصد روستاها به آب شرب سالم برای ایران آمار قابل توجهی است و نشان از قرار گرفتن ایران در صدر کشورهایی است که به روستاها آبرسانی کرده‌اند.

نقطه تمایز صنعت آب ایران از سایر کشورها، دانش کهن سدسازی و وجود قنات‌ها است. ایران خدمات فنی مهندسی در زمینه سد، تونل و برق آبی‌ها را به کشورهای منطقه و فراتر از آن صادر کرده که همین موضوع منجر شده است رتبه سوم صنعت آب دنیا در دو دهه اخیر در اختیار ایران باشد.

بومی‌سازی ۸۰ درصد تجهیزات تصفیه‌خانه‌های آب، تولید ۶۵ درصد تجهیزات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و تولید ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز شبکه‌های آب و فاضلاب و آبرسانی به جمعیت شهری و روستایی نیز از جمله شاخص‌هایی است که صنعت آب کشور به آن دست پیدا کرده است.

کد خبر 673687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.