برنامه وزارت نیرو برای گرم‌ترین روزهای سال چیست؟

آنطور که مدیرعامل شرکت توانیر میگوید همچنان خط قرمز مدیریت مصرف برق بخش خانگی است اما نیازمند همکاری و صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف هستیم. همچنین سخت‌گیری به بخش عمومی و ادارات با جدیت در دستور کار دولت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس پیش بینی سازمان هواشناسی و هشدار مدیریت بحران، هفته جاری یکی از گرم‌ترین هفته‌های سال است. روز گذشته در کل کشور میانگین دمای هوا به بیش از ۳۹ درجه رسید. در هفته‌های گذشته، سیستان و بلوچستان گرم‌ترین نقطه کره زمین بوده و دمای ۵۰ درجه را نیز تجربه کرد. در این شرایط طبیعتاً مصرف برق در بخش خانگی افزایش می‌یابد چراکه استفاده از وسایل سرمایشی گریزناپذیر است.

وزارت نیرو در دولت سیزدهم خط قرمز خود را مصرف برق خانگی عنوان کرده و این در حالی است که ناترازی در بخش برق گریبانگیر وزارت نیرو است. بنابراین ضرورت دارد که در این شرایط برنامه ریزی ویژه برای مدیریت منابع و حفظ پایداری شبکه برق صورت گیرد.

رشد ۳.۴ درصدی مصرف برق در هفته گذشته

در این خصوص، آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر در گفت‌وگویی با اشاره به حاکم شدن گنبد گرمایی در آسیا، اظهار کرد: به ازای هر درجه افزایش حرارت در میانگین کشور، مصرف برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد. همین موضوع منجر شد که هفته گذشته رکوردهای مصرف برق به طور پی در پی شکسته شود. حتی در روز دوشنبه هفته گذشته مصرف برق به ۷۲۵۰۰ مگاوات رسید که رقیمی بی سابقه است چرا که در پیک مصرف سال گذشته شاهد مصرف حدود ۶۹۵۰۰ مگاوات بودیم که نشان دهنده رشد ۳.۴ درصدی پیک مصرف است.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ پایداری شبکه برق نیازمند همکاری مردم و مشترکان هستیم، افزود: امسال طرح پاداش به مشترکان خانگی اجرا شده که در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی نقش قابل توجهی ایفا کرده است. ۳۵ درصد از کل قبوضی که توسط شرکت توانیر صادر شده مشمول پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق شده و ۴۰۰ میلیون تومان پاداش تاکنون دریافت کرده‌اند. اعداد این پاداش نیز قابل توجه است. در برخی از موارد، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، دو هزار تومان پاداش به مشترکان پرداخت می‌شود و این در حالی است که هر کیلووات برق ۱۳۰ تومان به مردم فروخته می‌شود.

بخش خانگی ۵۰ درصد برق را مصرف می‌کند

مدیرعامل توانیر گفت: بخش خانگی حدود ۵۰ درصد برق را در ساعات پیک مصرف می‌کند که برابر تقریباً ۳۱ هزار مگاوات است. بنابراین اگر در بخش خانگی ۱۰ درصد صرفه‌جویی انجام شود، مصرف برق سه هزار مگاوات کاهش می‌یابد و می‌توان بدون دغدغه از پیک عبور کرد. اگر مردم همکاری کنند تا پایان تابستان دچار نقصان نخواهیم شد.

کردی اضافه کرد: با برنامه‌های اجرا شده، رشد مصرف در بخش خانگی متوقف شده و امیدواریم شاهد رشد منفی دو تا سه درصدی در بخش خانگی نیز باشیم. همچنین برای مدیریت مصرف امسال در بخش صنعتی برنامه‌هایی اجرا شد. البته باید توجه داشت از بین بیش از ۶۲۰ مشترک صنعتی، ۵۸۰ هزار مشترک صنوف خرد و پراکنده در شهرها هستند که هیچ محدودیت مصرفی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

افزایش مصرف برق در صنایع بزرگ

وی با اشاره به اینکه آغاز برنامه مدیریت مصرف صنایع از ۱۵ خردادماه، گفت: از این تاریخ تا روز چهارشنبه هفته گذشته، مصرف صنعت فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۳ درصد، صنایع سیمان ۱۱.۹ درصد و فلزات ۱۳.۱۵ درصد رشد داشته است. در مجموع صنایع بزرگ ۱۶ درصد بیشتر از سال گذشته در این دوره برق مصرف کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف برق نه تنها منجر به کاهش تولید نشده، بلکه در این دوره شاهد افزایش تولید در صنایع بزرگ بوده‌ایم.

مدیرعامل توانیر گفت: همچنین صنایعی که مولد در اختیار داشتند، این مولدها را وارد مدار کردند که در روز دوشنبه هفته گذشته ۸۰۱ مگاوات برق از این طریق وارد شبکه سراسری شد. نیروگاه‌های تولید پراکند نیز اکنون ۱۲۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند که تا سال آینده به ۱۸۰۰ مگاوات خواهد رسید.

پرمصرف‌ها ۳ تا ۵ برار بیشتر هزینه برق می‌پردازند

کردی در ادامه درخصوص یارانه پرمصرف‌ها، اضافه کرد: با اجرای طرح‌های جدید وزارت نیرو، قانون در این خصوص تا حدود زیادی عملی شده است. آن دسته از افرادی که که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند، هزینه برقشان سه تا پنج برابر بیشتر محاسبه می‌شود. البته باید توجه داشت تقریباً ۸۰ درصد مشترکان زیر الگو و ۶۰ درصد کل مصرف را انجام می‌دهند. ۲.۳ مشترکان نیز، ۱.۵ برابر الگو و ۱۲ درصد برق مصرفی کشور و ۲.۶ میلیون مشترک نیز ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند که ۱۸ درصد کل مصرف را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: ۶۴۵ هزار مشترک (دو درصد کل مشترکان)، ۱۰ درصد برق مصرفی را به خود اختصاص داده‌اند. این دسته از مشترکان سه برابر قیمت تمام شده برق باید هزینه پرداخت کنند که در قبوضشان لحاظ می‌شود. با اجرای این طرح یارانه در سطح برق هدفمند شده ست. ۳۲ میلیون مشترک خانگی مشمول یارانه برق هستند.

کشف ۲۸۶ ماینر غیر مجاز در کشور

مدیرعامل توانیر همچنین درخصوص جزئیات مصرف برق برای استخراج رمز ارزها، گفت: تاکنون حدود ۲۸۶ ماینر غیرمجاز در کشور کشف شده که بیش از ۷۰۰ مگاوات مصرف غیر مجاز داشت. اکنون فقط به آن دسته از مزارعی که همزمان انرژی تجدید پذیر تولید کرده و وارد شبکه می‌کنند، مجوز استخراج داده شده است. میزان کشفیات ماینرهای غیر مجاز در یک و یا دوسال گذشته کاهشی بوده است.

کردی همچنین درخصوص مصرف برق دستگاه‌های دولتی، اضافه کرد: بیشترین سختگیری در بخش عمومی و اداری انجام می‌شود. پنج درصد مشترکان تهرانی جز عمومی و ادارات هستند. در روز گذشته برق ۳۰۰ مرکز در تهران قطع و از این طریق ۱۵۰ مگاوات صرفه‌جویی انجام شد. این کار بنا به توصیه‌های دولت و وزیر نیرو انجام شده است.

کد خبر 673668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.