آخرین جزئیات صدور نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی

برگه‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم، هفته سوم تیرماه یعنی ظرف همین هفته صادر می‌شود؛ این در حالی است که ثبت‌نام الکترونیکی پایه دهم در سامانه مربوطه باز نشده، زیرا هنوز برگه‌های هدایت تحصیلی صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هدایت تحصیلی، فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان است. این فرایند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و بر اساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

ثبت‌نام و انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم هر ساله پس از پایان امتحانات و اعلام نمرات دانش‌آموزان در تیرماه آغاز می‌شود؛ این در حالی است که فراِیند هدایت تحصیلی برای اعلام ظرفیت رشته‌ها و شاخه‌ها و تکمیل فرم‌های مربوطه از سوی ادارات و مناطق مختلف چند ماه زودتر شروع می‌شود.

نحوه محاسبه عملکرد تحصیلی هر پایه برای ورود به پایه دهم

محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره زمان صدور نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی پایه نهم اظهار کرد: تا بیستم تیرماه صدور هدایت تحصیلی را به طور آزمایشی برای یک استان انجام دهیم، اما اجرای قطعی آن برای کل کشور در دهه سوم تیرماه انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ثبت‌نام نهمی‌ها در پایه دهم منوط به داشتن برگه هدایت تحصیلی است، درباره چرایی باز نشدن ثبت‌نام الکترونیکی پایه دهم در سامانه my.medu.ir، افزود: ثبت‌نام الکترونیکی پایه دهم در سامانه مربوطه باز نشده، زیرا هنوز برگه‌های هدایت تحصیلی صادر نشده است. البته در هیچ سالی هدایت تحصیلی زودتر از پایان تیرماه آماده نمی‌شد و سال قبل نیز برگه‌های هدایت تحصیلی در نیمه دوم مردادماه صادر شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای صدور هدایت تحصیلی باید تمام اطلاعات دانش‌آموزان از سامانه ثبت نمرات به سامانه هدایت تحصیلی منتقل شود، تصریح کرد: نمرات عمده دانش‌آموزان آماده است، اما باید اطلاعات کل دانش‌آموزان در سامانه ثبت شود تا اطلاعات را برای هدایت تحصیلی منتقل کنیم.

وی گفت: در برگه هدایت تحصیلی مؤلفه‌های مربوط به «مشاوره تحصیلی» که شامل نظر دانش‌آموز، نظر اولیا، نظر دبیران و مشاور است، ۶۵ امتیاز و عملکرد تحصیلی دانش‌آموز ۳۵ امتیاز دارد.

کاظمی ادامه داد: عملکرد تحصیلی دانش‌آموز در پایه هفتم با ضریب یک، در پایه هشتم با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب سه و در عناوین درسی مشخص به هر رشته تحصیلی در پایه دهم محاسبه می‌شود؛ به عنوان مثال برای رشته علوم تجربی و علوم ریاضی، نمرات دروس علوم و ریاضی دانش‌آموزان در سه پایه یاد شده و با ضرایب یاد شده محاسبه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در مؤلفه مشاوره تحصیلی که شامل نظر دانش‌آموز، نظر اولیا، نظر دبیران و مشاور می‌شود و ۶۵ امتیاز دارد، نظر دانش‌آموز اثربخش‌تر است یا نظر اولیا و دبیران؟، خاطرنشان کرد: به‌طور تقریبی امتیاز آنها یکی و به صورت ۱۰ امتیاز، ۱۰ امتیاز است.

۱.۵ درصد به جذب رشته فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اضافه می‌شود

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ثبت‌نام در پایه دهم منوط به صدور هدایت تحصیلی است، برگه هدایت تحصیلی چه زمانی صادر می‌شود؟، اظهار کرد: برای این کار زمان‌بندی پیش‌بینی کرده‌ایم، اما این امر بستگی به ثبت نمرات دانش‌آموزان و ثبت رشته محل‌ها دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها بر این اساس بود که تا پانزدهم تیرماه مراحلی از صدور برگه هدایت تحصیلی که مربوط به مشاوره است تمام شود، افزود: در واقع ثبت رغبت توانایی دانش‌آموزان و ثبت نظر اولیا و معلمان تا پانزدهم تیرماه فرصت داشت و از پانزدهم تا پایان تیرماه نیز فرصت ورود نمرات، رشته محل‌ها و آغاز مشاوره نفر به نفر مشاوران با اولیا و دانش‌آموزان وجود دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از یکم مردادماه، فرم‌های هدایت تحصیلی صادر و توسط مدیر مدرسه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند مطابق با آن برای ثبت‌نام در پایه دهم اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برگه هدایت تحصیلی همراه با برگه کارنامه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که اولویت هدایت تحصیلی امسال دانش‌آموزان چه رشته‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: امسال ۱.۵ درصد به جذب رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش اضافه می‌شود.

کارنامه و برگه هدایت تحصیلی ملاک عمل ثبت‌نام در پایه دهم

پیش‌تر نیز محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشنامه ثبت‌نام پایه‌ها، نهم اردیبهشت از سوی وزارتخانه به استان‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: ثبت‌نام پایه هفتم از یکم تیرماه انجام شد.

وی افزود: ثبت‌نام پایه دهم پس از اینکه برگه کارنامه‌ها و هدایت تحصیلی صادر شد، انجام می‌شود؛ چراکه کارنامه و برگه هدایت تحصیلی برای ثبت‌نام در پایه دهم ملاک عمل است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به‌طور معمول در نیمه تیرماه ثبت‌نام پایه دهم انجام می‌شود، درباره ثبت‌نام میان‌پایه‌ها گفت: ثبت‌نام میان‌پایه‌ها به مرور بر اساس کارنامه و عملکرد قبولی دانش‌آموزان است. درواقع به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بر اساس کارنامه و عملکرد قبولی دانش‌آموزان، زمینه ثبت‌نام پیش‌فرض دانش‌آموز در پایه بالاتر انجام شود.

کد خبر 673666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.