پوشش بیمه کدام سرطان‌ها در دستور کار است؟

غربالگری برای سه سرطان مهم و شایع از جمله دهانه رحم، کولون یا روده بزرگ و سرطان سینه در کشور در دستور کار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد؛ بنابراین به زودی پس از ابلاغ استانداردها از سوی وزارت بهداشت اقدامات لازم برای غربالگری این سرطان‌ها آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون اقدامات بهداشتی و درمانی بسیاری صورت گرفته است که از جمله این اقدامات اجرا و گسترش پزشکی خانواده و نظام ارجاع خانواده، به سرانجام رساندن نسخه‌نویسی الکترونیک، اجرای طرح دارویار، ابلاغ سند ملی بیماری‌های نادر، تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، برقراری بیمه درمان ناباروری، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی، اضافه شدن ۱۵ هزار تخت بیمارستانی و از بین رفتن صف کاشت حلزون بوده است.

همچنین در این مدت پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج، برخی از سرطان‌ها و آزمایش بیماری‌های خاص در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت قرار گرفت.

پوشش بیمه ۳ سرطان شایع در دستور کار قرار گرفت

مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اقدامات انجام شده برای پوشش بیمه‌ای غربالگری سه سرطان شایع در کشور و در عین حال درباره بیماری HPV و پوشش بیمه‌ای تشخیص این بیماری، اظهار کرد: هیچ تغییری در پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان HPV ایجاد نشده است.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان بیمه سلامت برای غربالگری سرطان افزود: غربالگری برای سه سرطان مهم و شایع از جمله دهانه رحم، کولون یا روده بزرگ و سرطان سینه در کشور در دستور کار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد؛ بنابراین به‌زودی پس از ابلاغ استانداردها از سوی وزارت بهداشت، اقدامات لازم برای غربالگری این سرطان‌ها آغاز خواهد شد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: با توجه به ابلاغ استانداردهای غربالگری برای سرطان دهانه رحم، پوشش صددرصدی آزمایش‌های مربوط به تشخیص زودهنگام این سرطان توسط بیمه در حال حاضر انجام می‌شود.

وی در واکنش به طرح برخی اخبار در خصوص حذف پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های HPV ادامه داد: تغییری در پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان HPV ایجاد نشده است، اما آزمایشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت برای این بیماری آزمایشگاهی بوده که طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران است.

رضایی افزود: بنابراین اگر آزمایشگاه‌های دیگری داوطلب انجام این آزمایش باشند، باید صلاحیت آنها توسط آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت تأیید شود؛ بنابراین در چنین شرایطی هیچ منعی برای عقد قرارداد با بیمه سلامت وجود نخواهد داشت.

۷۹ بیماری خاص و صعب‌العلاج در سامانه بیمه سلامت تعریف شده است

پیش‌تر امیرحسین حبیبیان، مدیرکل آمار و مهندسی اطلاعات سازمان بیمه سلامت در خصوص آخرین وضعیت صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: از آبان‌ماه گذشته تاکنون، بیش از ۷۴۷ هزار نفر بیمه‌شده خاص و صعب‌العلاج توسط سازمان بیمه سلامت ایران شناسایی شده است که حدود ۶۰ درصد این بیمه‌شدگان زن و ۴۰ درصد مرد هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۹ نوع بیماری خاص و صعب‌العلاج در سامانه بیمه سلامت ایران بارگذاری و تعریف شده است، افزود: این بیماران می‌توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند و در این میان بیماران «موکوپلی ساکاریدوز» جزو پرهزینه‌ترین بیماران بر اساس نسخه‌های سرپایی دارو هستند و از این نوع بیماری تاکنون ۲۳۸ نفر در سامانه ثبت شده‌اند.

مدیر کل آمار و مهندسی اطلاعات سازمان بیمه سلامت، خاطرنشان کرد: طی این شش‌ماه این بیماران ۱۲۹ بار مراجعه برای نسخ سرپایی داشتند که نزدیک به ۳۵ میلیارد تومان هزینه به خود اختصاص دادند. در طول شش ماه گذشته بیماران سرطانی، دیابتی و ام‌اس به‌طور کلی بیشترین هزینه را در این صندوق به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 673653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.