اختصاص ملک به تمام متقاضیان طرح جوانی جمعیت تا پایان سال

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره وضعیت مسکن مهر راه‌های استان گفت: تمام پنج هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین پناهی‌فر امروز _شنبه بیست‌وچهارم تیرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان خوزستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود دارای یازده شریان اصلی است که در کمتر استانی چنین تعداد شریان وجود دارد، علاوه بر اهواز که در مرکز استان قرار دارد، نزدیک به ۷۰ درصد کالاهایی عبوری از سطح جاده‌های استان از مبدا بندر امام (ره) انجام می‌شود و از این لحاظ این بندر نقش مهمی دارد، با این حال با توجه به تفاوت بزرگراه و آزاد راه امکان دریافت عوارض در بزرگراه‌ها نیست، اما این پیشنهاد به مراجع ذی‌صلاح داده شده تا با توجه استهلاکی که ماشین‌های سنگین ایجاد می‌کنند از آن‌ها عوارض دریافت شود.

وی افزود: از اهواز تا غیزانیه ۳۰ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن در دو خط بازسازی شد، علاوه بر آن در دستور کار بهسازی نیز قرار داد، از غیزانیه تا ایذه نیز ۱۲۵ کیلومتر است که بخشی از آن با انتخاب پیمانکار در حال فعالیت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان ادامه داد: تصمیم‌گیری در خصوص ساخت شهر رامین و شیرین شهر در گذشته انجام و احداث نیز آغاز شد، اما از آن‌جایی که در حوزه شهر اهواز در زمینه تأمین زمین برای احداث مسکن دچار مشکل هستیم و بیشتر در حریم لوله و چاه‌های نفت هستند، احداث شیرین شهر و شهر رامین منطقی خواهد بود با این حال برای ایجاد انگیزه در شهروندان برای خرید مسکن در این دو منطقه برنامه‌ریزی برای اعطای منازل ویلایی انجام شده است و این آمادگی وجود دارد تا امکانات لازم برای سکونت شهروندان در این دو منطقه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت‌هایی که در مبادله کالا نقش دارند باید به سمت راه‌سازی سوق داده شود، تصریح کرد: باید تمام ظرفیت‌های استان در کنار هم قرار گیرند تا جاده‌های مطلوبی داشته باشیم علاوه بر آن برخی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در اهواز وجود دارد که املاک آن‌ها در مالکیت دولت قرار دارند با این حال دستور لازم جهت اعطای مالکیت به کسانی که سکونت آن‌ها قبل از سال ۹۴ بوده و تا ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ درخواست داده باشند، صادر شده تا فرایند واگذاری انجام شود.

پناهی‌فر با اشاره به وضعیت پهنه پرخطر منبع آب، تاکید کرد: در کشور کمتر شاهد جابه‌جایی‌های بزرگ این چنینی بوده‌ایم، با این حال برای این پهنه پرخطر یک ۱۶۸۰ واحد پیش‌بینی شده است، با وجود مخالفت‌هایی که در سالیان گذشته صورت گرفته بود، در حال حاضر با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال تکمیل پروژه هستیم و تا پایان سال تعدادی از ساکنان بخش اضطراری این پهنه منتقل خواهند شد. علاوه بر آن در حوزه جوانی جمعیت در استان خوزستان پنج‌هزار درخواست داشته‌ایم که تا کنون ۷۰۰ قطعه آمده شده است، تا شهریورماه دوهزار قطعه دیگر آماده می‌شود و تا پایان سال نیز به تمام متقاضیان ملک واگذار خواهد شد.

تکمیل پروژه‌های مسکن مهر با پیشرفت بالای ۸۰ درصد توسط اداره کل تعاون

وی با اشاره به تعهدات و بودجه ۳۰ میلیارد تومانی اداره کل راه و شهرسازی برای اربعین، تاکید کرد: محورهای اهواز خرمشهر و بستان چذابه دو محور اصلی پیاده‌روی اربعین هستند، بخش عمده محور بستان چذابه چهار خطه بود، در برخی نقاط دچار مشکل بوده که با انتخاب پیمانکار در حال رفع آن‌ها هستیم. در محور خرمشهر نیز پس از سال‌ها انفاقات خوبی در حال رخ دادن است، به گونه‌ای که ۲۰ کیلومتر از آن در حال بهسازی است و تا پیش از اربعین نیز ۱۰ کیلومتر آن تکمیل خواهد شد، از سمت اهواز نیز برای ۲۰ کیلومتر آن در آستانه‌ی اجرای مناقصه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره به اینکه دولت متولی، مسکن مهرهایی که در اختیار تعاونی‌ها قرار دارد نیست، اضافه کرد: سال گذشته ۱۵۴۰ واحد به بهره‌برداری رسید، در هفته دولت سال جاری نیز یک هزار واحد افتتاح خواهد شد. با این حال در برخی از پروژه‌های مسکن مهر میان پیمانکار و تعاونی‌ها اختلافاتی پیش آمد که در شورای مسکن استان خوزستان مصوب شد، اداره کل تعاون آن دسته از پروژه‌هایی که دارای پیشرفت ۸۰ درصدی هستند و مشکلات آن‌ها رفع شده با کمک بلاعوض تکمیل کند، اما مهم‌ترین مشکل مسکن مهر معابر آن‌ها هستند، به گونه‌ای که از سال ۸۹ تا ۹۹ تنها ۲۲ درصد پیشرفت داشته‌اند، اما در دو سال گذشته ۴۹ درصد و در سه ماه اول سال جاری نیز ۱۱ درصد پیشرفت داشته‌اند و مابقی نیز در حال مناقصه و تکمیل هستند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل ۱۵ هزار مسکن مهر از ۷۷ هزار مسکن مهر استان باقیمانده‌اند، گفت: نهضت ملی مسکن دارای سه بخش تولید مسکن حمایتی، تولید مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵۰ هزار جمعیت و مسکن خود مالکیتی است، در ارزیابی کلی از نظر کیفی و کمی سازمان ملی زمین و مسکن انجام شد، استان خوزستان در مجموع رتبه ۱۲ کشوری را به‌دست آورده است.

کمک ۱۶۰ میلیاردتومانی راه و شهرسازی به پروژه ۲ هزار واحد نفت

پناهی در خصوص احداث جاده میانبر اهواز مسجد سلیمان، گفت: احداث این جاده نیازمند بودجه‌ای به میزان شش هزار میلیارد تومان است که در زمان خود دچار مشکلاتی به‌ویژه در حوزه محلی شده و پس از ۱۰ سال امکان‌سنجی زیست‌محیطی آن تأیید شد و به سازمان برنامه و بودجه ارسال و در انتظار تأیید و اعلام این سازمان هستیم. علاوه بر آن پروژه دو هزار واحدی نفت نیز در ده سال تنها یک هزار واحد آن تکمیل شد و از سال ۱۳۹۵ به علت مشکلات پیمانکار پروژه تعطیل بود، با این حال با انتخاب پیمانکار جدید و اهدای ۱۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به پیشرفت بالای ۸۵ درصدی رسیده است، هیچ گونه مشکل تأمین بودجه‌ای در این پروژه وجود نداشته و مشکلات پیمانکاران آن نیز تا یک ماه آینده رفع می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۷ کیلومتر از جاده اهواز به سه‌راهی لالی در حال آماده‌سازی برای مناقصه است که هفت کیلومتر آن طی هفته آینده و مابقی آن طی یک ماه آینده به مناقصه گذاشته می‌شود تا تمام جاده ملاثانی به لالی دارای پیمان‌کار باشد.

کد خبر 673589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.