مطالبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی تسویه می‌شود؟

تا سال ۹۹ بخشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد و مطالبات باقیمانده مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۹ است؛ از این رو مقرر شده است تا مطالبات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تا قبل از شهریورماه تسویه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با سایر گروه‌های کاری یکی از مسائل مهم و حساس در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی در ایران است. حقوق بازنشستگان از جمله مسائلی است که تأثیر زیادی بر روی زندگی و روند بازنشستگی افراد دارد. با این حال تا قبل از سال‌های اخیر، حقوق بازنشستگان در ایران با سایر گروه‌های کاری تطابقی نداشت و به نسبت حقوق کارکنان فعال کمتر یا در برابر تورم و افزایش هزینه‌های زندگی آنان کمتر بود.

با در نظر گرفتن این مسئله، دولت در سال‌های اخیر قانونی را به منظور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با سایر گروه‌های کاری ابلاغ کرده است. با این اقدام، تلاشی برای ایجاد تعادل در حقوق و مزایای بازنشستگان کشوری و جلوگیری از تبعیض بین گروه‌های مختلف کاری شکل گرفته است. این تغییرات در حقوق بازنشستگان، به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و ایجاد تعادل در سیاست‌گذاری اقتصادی انجام شده است.

با این حال همچنان برخی از بازنشستگان در ایران از شرایط همسان‌سازی حقوق خود با سایر گروه‌های کاری رضایت ندارند و به دنبال اصلاحات بیشتر هستند. به همین دلیل، نیاز به بررسی و اصلاح مسائل مرتبط با حقوق بازنشستگان در ایران وجود دارد تا به ایجاد تعادل در حقوق و مزایای بازنشستگان و سایر گروه‌های کاری دست یافته شود.

این در حالی است که پیش‌تر مسئولان اعلام کردند که هزار میلیارد تومان بودجه در قالب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شده است؛

اجرای رتبه‌بندی برای فرهنگیان جامانده در مردادماه

نعمت‌الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از تسویه مطالبات متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا قبل از شهریورماه و انجام رتبه‌بندی معلمان و اجرای مطالبات فرهنگیان بازنشسته در مردادماه خبر داد و اظهار کرد: تا سال ۹۹ بخشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد و مطالبات باقیمانده مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۹ است. مطالبات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در برنامه ما است تا قبل از شهریورماه آن را تسویه کنیم.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر از بازنشستگان جزو فرهیختگان آموزش و پرورش محسوب هستند، افزود: رتبه‌بندی معلمان از سال ۱۴۰۰ شروع شد، حدود ۶۷۲ هزار نفر در این امر مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: دو یا سه گروه از رتبه‌بندی مانده‌اند که بخشی از آنها یعنی ۵۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۶۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌شوند، در سال جاری نیز از شهریورماه ۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که مطالبات آنها باقیمانده است.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه قول داده‌اند در مردادماه، رتبه‌بندی انجام و مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش اجرایی می‌شود، اضافه کرد: در خصوص مطالبات بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی نیز که در کش و قوس سال‌های ۹۷ تا ۹۹ بودند، در اسفند سال ۱۴۰۱ این امر اجرایی شد. افزایش ۱.۱۵ درصد در این امر انجام و احکام صادر شد و تا قبل از شهریورماه امسال معوقات پرداخت می‌شود.

ترکی درباره دغدغه بهداشت و درمان بازنشستگان، با اشاره به بیمه آتیه‌سازان حافظ که کارگزار صندوق بازنشستگی کشوری است، ادامه داد: سال جاری تعرفه جدیدی را اضافه کردیم و دو جدول بیمه‌ای که یک جدول با رقم ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان و یک جدول با رقم ۲۰۵ هزار تومان سرانه مقرر شد. بیمه اکمل جمع می‌شود و تنها این دو تعرفه مقرر می‌شوند، برای بیماران خاص نزدیک ۸ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال اعتبار قرار دادند، همچنین سقف سرانه برای بیماران خاص تا ۵۰ میلیون تومان از بیمه سلامت است. علاوه‌بر آن هیچ محدودیتی برای تأمین اعتبار درمان بیماران خاص در کشور نخواهیم داشت.

وی با اشاره به بیمه ملت صندوق بازنشستگی کشور، خاطرنشان کرد: بیمه ملتی داریم که سهام‌داران آن خود بازنشستگان هستند، برنامه داریم برای سال آینده از اکنون زیرساخت این بیمه را فراهم کنیم تا کل خدمات را در قالب نظام بیمه‌ای کامل به بازنشستگان ارائه دهیم. چهار و پنج ماه تحمل کنید، از سال آینده به بهترین شیوه نظام بیمه‌ای و درمانی را اجرا می‌کنیم.

یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته مشترک صندوق بازنشستگی کشور

پیش‌تر نیز اکبر شیرمحمدی، معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به آخرین وضعیت دریافتی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: میانگین حقوق در سال ۱۴۰۰، هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که ابتدای سال ۱۴۰۱ به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و با مصوبه اخیر ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری، ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته، مشترک صندوق بازنشستگی کشوری هستند، افزود: میانگین حقوق در سال ۱۴۰۰، هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که ابتدای سال ۱۴۰۱ به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و با مصوبه اخیر ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری، به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

کد خبر 673481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.