ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها از تونل‌های شهری

برابر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تردد موتورسیکلت در تمام تونل‌های شهری ممنوع است و موتورسواران اجازه ورود به تونل‌های شهری را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موتورسیکلت‌ها یکی از آسیب‌های ترافیکی شهرها هستند و راکبانی که قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند و تخلفات متعدد مرتکب می‌شوند، امنیت دیگر شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازند.

این وسیله نقلیه به دلایل ساختاری با کوچک‌ترین انحراف و ضربه، واژگون می‌شود و از آنجا که دیواره‌های تونل‌ها از بتن ساخته شده به محض برخورد سر موتورسواران با آن، موجب حوادث غیرقابل جبران برای موتورسواران خواهد شد؛ از این‌رو یکی از چالش‌های پلیس راهنمایی و رانندگی تردد موتورسیکلت‌ها از تونل‌های شهری است که این ترددها تاکنون حوادث ناگوار و غیرقابل جبرانی را به جا گذاشته است.

بر اساس آمارها بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که ۷۵ درصد این تعداد فرسوده است، همچنین باید گفت بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت کشور دارای گواهینامه موتور هستند، در شهر تهران نیز بیش از ۲.۵ میلیون موتورسیکلت وجود دارد.

ممنوعیت تردد موتورسواران از تونل‌های شهری

سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ممنوعیت تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری، اظهار کرد: برابر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تردد موتورسیکلت در تمام تونل‌های شهری ممنوع است و موتورسواران اجازه ورود به تونل‌های شهری را ندارند، این موضوع دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن انباشت گازهای آلاینده در داخل تونل‌ها و احتمال واژگونی ناگهانی موتورسیکلت سوار به دلیل مسمومیت و بی‌هوشی است؛ این موضوع سبب وقوع تصادفات بدون برخورد و همچنین برخورد دیگر وسایل نقلیه با موتورسیکلت می‌شود.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده عبور موتورسیکلت‌سواران از داخل تونل و عبور از بالای تونل تنها بین پنج تا ۱۰ دقیقه تفاوت زمانی دارد، این تفاوت زمانی در تونل توحید حدود شش دقیقه است و سوال اینجا است که چرا موتورسواران جان خود را برای شش دقیقه به خطر می‌اندازند؟

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: از موتورسیکلت سواران درخواست می‌کنیم از تردد داخل تونل‌ها به صورت جدی خودداری کرده و همواره از کلاه ایمنی و استاندارد برای ترددهای خود در سطح شهر استفاده کنند.

وی تاکید کرد: عبور از خط اضطرار و قسمت‌های هاشور خورده در تونل‌های شهری، پل‌ها و بزرگراه‌ها ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود.

فرهنگ‌سازی در کاهش تخلفات تأثیرگذار است

پیش‌تر نیز سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: انجام تخلف و تردد از داخل تونل برای زودتر رسیدن ارزش ندارد و راکبان باید از روی تونل تردد کنند.

وی افزود: از راکبان موتورسیکلت می‌خواهیم که به دلیل انباشت گازهای آلاینده در داخل تونل‌ها و احتمال واژگونی ناگهانی موتورسیکلت از تردد داخل تونل‌ها خودداری و همواره از کلاه ایمنی و استاندارد جهت ترددهای خود در سطح شهر استفاده کنند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: قوانین خشک نمی‌تواند بازدارندگی کامل داشته باشد و اعتقاد بر این است که بحث فرهنگ می‌تواند تا حدود بسیار زیادی در موضوع کاهش تخلفات تأثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: پلیس همه‌جا حضور ندارد و این خود راکبان و رانندگان هستند که باید فرهنگ و یک ناظر درونی بر رفتار آنها حاکم باشد تا در موقعیت‌های مختلف بتوانند قوانینی را که برای حفظ ایمنی خود آنها است، رعایت کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

جوانبخت ادامه داد: اتفاقات اجتماعی بسیاری در پس رفتار و تخلفات موتورسواران وجود دارد، در حقیقت موتورسوار نمی‌داند با تخلفی که انجام می‌دهد تا چه حد می‌تواند خانواده خود را دچار مخاطره کند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه پلیس این است که رفتارهای ترافیکی موتورسواران دچار یک تغییر خوب شود و بتوان یک فرهنگ مناسبی ایجاد کرد تا تصادفات موتورسواران کاهش پیدا کند.

کد خبر 673438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.