مصرف ضدآفتاب در فصل تابستان چقدر اهمیت دارد؟

فوق تخصص پاتولوژی پوست درباره اهمیت مصرف کرم‌ ضدآفتاب‌ در فصل تابستان توضیحاتی ارائه داد.

فاطمه محقق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره اهمیت خود مراقبتی از پوست بدن در فصل تابستان اظهار کرد: نور خورشید متشکل از طیف‌هایی از امواج است و اشعه فرابنفش (UV) از مهم‌ترین امواج است که می‌تواند اثرات بدی بر پوست بدن انسان داشته باشد، آفتاب‌سوختگی از عوارض فوری این امواج بوده و با قرمزی پوست همراه است.

وی با بیان اینکه این امواج اثرات درازمدتی روی پوست انسان دارد، افزود: افرادی که از نظر شغلی مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار دارند و حفاظت خوبی از پوست خود نمی‌کنند به سرعت پوستشان چروک می‌شود و روند پیری پوست اتفاق می‌افتد.

فوق تخصص پاتولوژی پوست تصریح کرد: تمام این موارد به دلیل امواج نور خورشید است که روی بافت‌های کلاژن و الاستین پوست اثر می‌کند و ممکن است قسمت‌هایی از پوست مانند صورت و دست‌ها که در معرض نور آفتاب قرار گرفته است، دچار سرطان‌های پوست شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کرم‌های ضدآفتاب در فصل تابستان اهمیت دارد، گفت: در هر فصلی در طول روز باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم، افراد باید قبل از خروج از منزل با مقدار کافی از کرم ضد آفتاب پوست صورت خود را پوشش دهند، مصرف نوع ضد آفتاب هم برای هر فرد وابسته به نوع پوست است.

محقق خاطرنشان کرد: در حال حاضر کرم‌های ضد آفتاب‌ها در دو نوع برای افراد دارای پوست خشک و چرب عرضه می‌شود، کرم‌های ضدآفتاب به دو دسته بی‌رنگ و رنگی دسته‌بندی می‌شود و انتخاب آن برای افراد سلیقه‌ای است، روی ضد آفتابی که به پوست زده می‌شود، نباید کرم دیگری استفاده شود، خارجی‌ترین لایه پوست باید ضد آفتاب باشد تا بتواند مکانیزم اصلی محافظت از پوست را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دسته‌ای از ضدآفتاب‌ها به دلیل ترکیب‌های پایدار موجود باید چهار ساعت یک‌بار مصرف شوند، ادامه داد: در اکثر مواقع استفاده از ضدآفتاب‌ها را باید هر دو یا سه ساعت یک بار تکرار کرد. روی ضد آفتاب‌ها عددی بنام SPF وجود دارد و نشان می‌دهد کرم ضد آفتاب تا چه اندازه‌ای می‌تواند از پوست در برابر آفتاب محافظت کند.

فوق تخصص پاتولوژی پوست تصریح کرد: کرم‌های ضدآفتابی که SPF ۳۰ تا ۵۰ را داشته باشند برای بیشتر افراد مناسب است و این نوع کرم‌ها می‌تواند از ۹۰ درصد اثرات مضر اشعه فرابنفش (UV) بر پوست پیشگیری کند.

لزوم مصرف کرم‌های ضد آفتاب با مجوز وزارت بهداشت

وی با اشاره به اینکه افراد باید به تجویز پزشک در نوع مصرف کرم‌های ضد آفتاب توجه کنند، اظهار کرد: کرم‌های ضدآفتابی که با مجوز وزارت بهداشت است، استاندارد استو مصرف آن به افراد توصیه می‌شود، اما کرم‌های ضد آفتابی که به شکل خانگی تهیه می‌شود و مجوز وزارت بهداشت را ندارد، برای استفاده مناسب نیست.

محقق خاطرنشان کرد: یکی از علت‌هایی که لک در صورت ایجاد می‌شود، تابش نور خورشید است، گاهی لک صورت افراد به شکل طبیعی و به دلیل زمینه ژنتیکی در اثر تابش نور خورشید ایجاد خواهد شد، همچنین اگر بیمار جوش یا ضایعه پوستی داشته باشد، دچار التهاب می‌شود، علاوه‌بر آن با تابش نور خورشید به مرور زمان لک قهوه‌ای نیز روی پوست ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مصرف کرم‌های ضد آفتاب برای پوست‌های جوش‌دار تصریح کرد: بیماری که دچار جوش صورت است علاوه بر درمان جوش صورت باید از ضدآفتاب مناسب هم استفاده کند تا جای جوش‌ها کمتر به لک صورت تبدیل شود.

فوق تخصص پاتولوژی پوست درباره لزوم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کودکان در فصل تابستان تصریح کرد: برای کودکانی که دارای پوست روشن در ناحیه صورت و دست‌ها هستند، باید از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص اطفال استفاده کنیم، در فصل تابستان باید کودکان لباس‌های پوشیده داشته باشند تا پوست آنها کمتر تیره شود.

کد خبر 673430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.