قول مساعد وزیر برای پیگیری مشکلات کشاورزان/ وزارت کشاورزی به آبزی‌پروری نگاه ویژه دارد

وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونان خود امروز در سفری یک‌روزه وارد استان گیلان شد و از تعدادی از واحدهای تولیدی و ایستگاه‌های تحقیقاتی محصولات کشاورزی این استان بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی نیکبخت امروز_ جمعه بیست‌وسوم تیرماه_ در سفر یک روزه به استان گیلان، ابتدا با حضور در گلزار شهدای شهر چابکسر به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد، سپس به همراه استاندار گیلان و جمعی مدیران استانی و شهرستانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از مجتمع کشاورزی گلیران تولیدکننده گل و گیاهان زینتی و ایستگاه تحقیقاتی تاس ماهیان گیلان در شهرستان رودسر، یک کارخانه چای‌سازی، باغات چای، یک واحد تولید بادام‌زمینی در شهرستان‌های لاهیجان و آستانه‌اشرفیه، مؤسسه تحقیقات برنج کشور و یک شرکت تولیدی مرغ گوشتی در پیربازار رشت بازدید کرد.

قول مساعد وزیر برای پیگیری مشکلات کشاورزان/ وزارت کشاورزی به آبزی‌پروری نگاه ویژه دارد

بازدید از مجتمع کشاورزی گلیران

وزیر جهاد کشاورزی از مجتمع کشاورزی گلیران تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در چابکسر بازدید کرد. بر اساس آمار سالانه بیش از ۱۳ میلیون شاخه و گلدان گل، گیاه و درختچه زینتی در چابکسر تولید و ۹۰ درصد آن صادر می‌شود.

مقصد این محصولات کشورهای حاشیه خلیج فارس، حوزه دریای خزر و ترکیه است و ۱۰ درصد دیگر نیز در ایران توزیع می‌شود. با صادرات گل و گیاه از شهرستان رودسر، سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان ارز وارد کشور می‌شود که ۲۰ میلیارد تومان این مبلغ حاصل دسترنج تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی چابکسر است

بازدید از ایستگاه تحقیقاتی تاس ماهیان گیلان

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر یک روزه خود به گیلان از ایستگاه تحقیقاتی تاس ماهیان گیلان واقع در شهرستان رودسر بازدید کرد و ضمن گفت‌وگو با مدیران این ایستگاه، در جریان آخرین روند اقدامات انجام شده در حوزه پرورش ماهیان خاویاری قرار گرفت.

قول مساعد وزیر برای پیگیری مشکلات کشاورزان/ وزارت کشاورزی به آبزی‌پروری نگاه ویژه دارد

محمد علی نیکبخت در این بازدید اظهار کرد: صیادی و آبزی‌پروری در کشور یکی از استعدادهای بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری و اشتغال است و وزارت جهاد کشاورزی به آن نگاه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه هرگونه تصمیمی که در خصوص واردات و صادرات گرفته می‌شود مشروط به منافع تولید و تولیدکننده خواهد بود، افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی خوب در این حوزه، مردم بتوانند از ظرفیت پرورش ماهی و صیادی بهتر استفاده کنند و این صنعت در وضعیت اقتصادی کشور و صیادان تأثیر مثبتی داشته باشد.

در حال حاضر سایت ایستگاه تحقیقات تاس ماهیان گیلان واقع در شهرستان رودسر، مجهز به ۱۱ دستگاه حوض بتنی با قطر شش و ۱۰ متر، بتن‌ریزی سکوی نصب ۶۰ دستگاه وان فایبرگلاس، اسکله دریای به طول ۱۵۰ متر جهت انتقال آب از دریا به ساحل و دو دستگاه الکتروپمپ ۵/۷ کیلووات برای انتقال آب دریا از عمق ۵/۲ متر به ساحل، الکترموتور دمنده هوا برای هوادهی و تأمین اکسیژن مورد نیاز آب و برق سه فاز است.

همچنین ایجاد یک سایت پژوهشی و ترویجی جهت انجام مطالعات کاربردی و توسعه‌ای، نگهداری و پرورش ماهیان خاویاری نارس صیدشده از دریا، نتایج با ارزش پروژه‌های تحقیقاتی از جمله برتری شاخص رشد و تغذیه گونه فیل‌ماهی در آب لب شور دریای خزر در مقایسه با آب شیرین، توسعه فن پرورش ماهیان خاویاری با استفاده از آب لب شور دریای خزر و ایجاد مرکز ترویجی، پژوهشی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی مستعد نوار ساحلی خزر است.

قول مساعد وزیر برای پیگیری مشکلات کشاورزان/ وزارت کشاورزی به آبزی‌پروری نگاه ویژه دارد

بازدید از باغات چای لاهیجان

وزیر جهاد کشاورزی با حضور در شهرستان‌های لاهیجان و آستانه‌اشرفیه از یک کارخانه چای‌سازی، باغات چای و یک واحد تولید بادام‌زمینی بازدید کرد. در این بازدید کشاورزان گیلانی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و محمد علی نیکبخت برای حل مشکلات آنان قول پیگیری و مساعد داد. گیلان با ۲۵ هزار هکتار باغ چای و دو هزار و ۸۰۰ اراضی زیر کشت بادام زمینی یکی از قطب‌های تولید چای و بادام در کشور محسوب می‌شود.

بر اساس آخرین آمار تاکنون ۹۶ هزار تن برگ سبز چای در فصل زراعی سال جاری از چای‌کاران خریداری شده است. میزان تولید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته و هم اکنون نیز ۵۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

بازدید از مؤسسه تحقیقات برنج

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر خود به استان گیلان در مؤسسه تحقیقات برنج حضور یافت و در گفت‌وگو با مریم حسینی رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور، در جریان آخرین اقدامات تحقیقاتی حوزه برنج و کاشت ارقام مختلف این محصول کشاورزی مهم قرار گرفت.

مؤسسه تحقیقات برنج کشور در راستای افزایش کمیت و بهبود کیفیت برنج داخلی و حفظ پایداری تولید در شش محور اصلی و مهم اصلاح ارقام جدید و متناسب با نیاز کشاورزان و مسائل و مشکلات پیش رو، کاهش عوامل خسارت‌زا، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، تغذیه خاک و گیاه، افزایش بهره‌وری آب در شالیزار، افزایش ضریب مکانیزاسیون در مزارع، کاهش ضایعات در مرحله برداشت و پس از برداشت، به‌زراعی ویژه ارقام جدید، خشکه‌کاری متناسب با نیاز استان‌ها، تولید بذور طبقات پیش‌پایه شامل سوپرالیت و الیت ارقام خالص شده محلی و معرفی شده جدید، جمع‌آوری و احیا، حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی شامل ارقام ایرانی و خارجی و میکروارگانیسم‌های فعال در اکوسیستم شالیزار، انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی از طریق آموزش و ترویج به کشاورزان، کارشناسان و دیگر بهره‌برداران و معرفی مناسب‌ترین محصولات به‌عنوان کشت دوم در شالیزار فعالیت دارد.

ارقام طلوع، آنام و گیلار آخرین برنج معرفی شده توسط مؤسسه تحقیقات برنج در گیلان هستند که در برخی از مناطق توسط شالیکاران در حال کشت است.

قول مساعد وزیر برای پیگیری مشکلات کشاورزان/ وزارت کشاورزی به آبزی‌پروری نگاه ویژه دارد

بازدید از یک شرکت تولیدی مرغ گوشتی

وزیر جهاد کشاورزی به منظور بررسی آخرین روند تولید و توزیع مرغ در گیلان از یک شرکت بزرگ تولیدی و از زنجیره‌های تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور در پیربازار رشت که فعالیت‌های آن شامل مدیریت کل چرخه تولید گوشت مرغ شامل مزارع مرغ مادر، کارخانه جوجه‌کشی، مزارع پرورش مرغ گوشتی، کارخانه دان پلت، کشتارگاه صنعتی، کارخانه قطعه‌بندی، فرآوری گوشت و در نهایت توزیع محصول نهایی است، بازدید کرد.

این شرکت یک شرکت پیشرو در صنعت طیور و بزرگ‌ترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور است که در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در استان گیلان تأسیس شد. فعالیت‌های این شرکت عبارتند از مدیریت کل چرخه تولید گوشت مرغ شامل مزارع مرغ مادر، کارخانه جوجه‌کشی، مزارع پرورش مرغ گوشتی، کارخانه دان پلت، کشتارگاه صنعتی، کارخانه قطعه‌بندی، فرآوری گوشت و در نهایت توزیع محصول نهایی است.

تولید عمودی و یکپارچه شرکت، شامل حلقه‌های متصل به یکدیگر است که در هر یک از این فرآیندها، بالاترین معیارهای کیفیت، امنیت بهداشتی و سلامت غذا، برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است. راهبرد شرکت سپید ماکیان تهیه و توزیع گوشت مرغ با بهترین کیفیت و در سالم‌ترین شرایط از نظر بهداشتی با حفظ ارزش غذایی و قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان است.

استان گیلان با تولید روزانه بیش از ۵۰۰ هزار تن مرغ، یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور است که بخشی از نیازهای استان‌های همجوار از جمله تهران و قزوین را نیز تأمین می‌کند.

قول مساعد وزیر برای پیگیری مشکلات کشاورزان/ وزارت کشاورزی به آبزی‌پروری نگاه ویژه دارد

کد خبر 673373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.