رسیدگی ویژه به سالمندان و رفع مشکلات اقتصادی آن‌ها در جهت امیدآفرینی از وظایف دولت است

امام جمعه شهرستان نایین گفت: دولت باید به سالمندان و بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد، چرا که کارگران و کارمندان فعلی، آینده خود را در بازنشستگان مشاهده می‌کنند و اگر وضعیت بازنشستگان از لحاظ اقتصادی و معیشتی مناسبت نباشد، روحیه ناامیدی و کم‌کاری در میان کارمندان و کارگران فعلی ما ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد مطهرخو امروز _بیست و سوم تیرماه_ در نماز جمعه شهرستان نائین ضمن اشاره به رویدادهای این هفته به‌ویژه روز خانواده و سالمندان، اظهار کرد: به حکمت خداوند خالق انسان، سالمندی یک مقطع از حیات انسانی است و در دین اسلام به سالمند، توجه و نگاه به سالمند بسیار سفارش شده است.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که وجود پیران سالخورده در میان شما باعث افزایش فیض الهی و افزایش برکت در نعمت الهی است و از ما نیست کسی که به پیران سالخورده بی‌احترامی کند.

امام جمعه شهرستان نائین با بیان اینکه به فرموده پیامبر اعظم (ص) سالمندان در میان خانواده‌های خود به مانند پیامبران در میان امت هستند، گفت: از ارزش اسلام به پیران همین بس که برای آن دسته از افراد سالخورده‌ای که در جوانی در نماز جمعه و اعمال صالح شرکت می‌کرده و اکنون توان انجام اعمال خیر را ندارد، ثواب کارها در زمان پیری برای وی نوشته می‌شود.

وی اضافه کرد: وظیفه مردم نسبت به این قشر، احترام و تکریم است و دولت نیز باید به این دسته افراد و بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد، چرا که کارگران و کارمندان فعلی، آینده خود را در بازنشستگان مشاهده می‌کنند و اگر وضعیت بازنشستگان و سالمندان از لحاظ اقتصادی و معیشتی مناسبت نباشد، این روحیه ناامیدی و کم‌کاری در میان کارمندان و کارگران فعلی ما ایجاد خواهد شد.

مطهرخو با بیان اینکه رسیدگی ویژه به سالمندان در جهت امیدآفرینی از وظایف دولت است، گفت: کسانی که بازنشسته می‌شوند باید درحد توان خود را به کاری سبک مشغول و از خانه‌نشینی دوری کنند و تسلیم پیری نشوند و در این راستا تأمین اجتماعی وظایف مهمی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی که جایگاه تأمین اجتماعی و مصادیق آن را به خوبی بیان می‌کند، گفت: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی‌، بیکاری‌، پیری‏، از کارافتادگی‏، بی‌سرپرستی‏، در راه ماندگی‏، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و… حقی همگانی‏ است.

امام جمعه نائین ادامه داد: دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای تمام افراد کشور تأمین کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در همین راستا در اوایل سال گذشته، سیاست‌های کلی حوزه تأمین اجتماعی را ابلاغ کردند و اهمیت اجرا و پوشش حداکثری قوانین بر جامعه را تبیین و تاکید کردند.

مطهرخو ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که ایجاد رفاه عمومی، برطرف‌سازی فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی و آنچه از اهداف رفاه و تأمین اجتماعی که در قانون اساسی آمده است، اقتضا می‌کند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان با حذف تشکیلات غیر ضرور و رفع تبعیض‌های ناروا، طراحی و اجرا شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی نمی‌توانند از پس تمام مشکلات بربیایند، گفت: تأمین اجتماعی با ورود به مسائل و مشکلات باید به سایر نهادها یاری برساند و در راستای تکریم از سالخوردگان، این هفته در همایشی شهرستانی، از پیر غلامان حسینی شهرستان نائین تقدیر خواهد شد.

امام جمعه نائین در ادامه خطبه‌ها با تشکر از تلاش مردم، مساجد، اصناف و مسئولانی که در برپایی جشن‌های دهه امامت و ولایت و هفته عفاف و حجاب، تصریح کرد: بیش از ۴۰ برنامه شاخص در دهه امامت و ولایت در سطح شهرستان نائین برگزار شد و بیش از ۲۲ هزار پرس اطعام علوی میان مردم توزیع شد و این گوشه‌ای از نمایش علاقه مردم به امیرالمؤمنین (ع) بود و سال به سال باشکوه‌تر برگزار خواهد شد.

وی افزود: جشن میلیونی غدیر در سال ۱۴۰۲ ریشه در احساس نیاز مردم به شادی‌های دسته جمعی حلال دارد که در دایره دین و آموزه‌های دینی تعریف شده باشد و این مهم با فطرت پاک مردم متدین ایران منطبق است چرا که جشن‌های بزرگ به دست مردم رقم خورده است.

کد خبر 673355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.