تشکیل نظام چندلایه برای رسیدن به عدالت / افزایش ۵۰ درصدی افراد تحت پوشش بیمه پس از انقلاب

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: سیاست‌های کلی در سه سطح بازنشستگی، امدادی و حمایتی ابلاغ و مقرر شد که نظام چند لایه داشته باشیم تا با تلاشی که انجام می‌شود، به معنای واقعی کلمه به تأمین اجتماعی برسیم و در آن صورت عدالت اجتماعی محقق خواهد شد و شاهد رفع مطلق فقر و رفاه عمومی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا مرتضی حاجی‌کاظمی امروز _جمعه بیست و سوم تیرماه_ در خطبه‌های پیش از نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: قانون اساسی برخورداری از بازنشستگی از کارافتادگی، در راه ماندگی و ناتوانی را حق عمومی مردم و جزو وظایف حاکمیتی می‌داند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان رفاه و تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، افزود: بر این اساس نقشه راه برای سه قوه مشخص شد و موظف شدند در آن جهت حرکت کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: سیاست‌های کلی در سه سطح بازنشستگی، امدادی و حمایتی ابلاغ و مقرر شد که نظام چند لایه داشته باشیم تا با تلاشی که انجام می‌شود، به معنای واقعی کلمه به تأمین اجتماعی برسیم و در آن صورت عدالت اجتماعی محقق خواهد شد و شاهد رفع مطلق فقر و رفاه عمومی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین ارکان نظام است نه تمام نظام، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان هستند، درواقع بیش از ۵۲ درصد که در استان اصفهان ۳۷۰۰ هزار نفر و بیش از ۶۷ درصد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

حاجی‌کاظمی با اشاره به اینکه هشت میلیون نفر مستمری‌بگیر در کشور وجود دارد، ادامه داد: در استان اصفهان حدود دو میلیون و ۹۹۸ هزار نفر بیمه شده‌اند، ۷۰۶ هزار نفر مستمری بگیر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی مردمی‌ترین نهاد و سازمان کشور است، امیدواریم بتوانیم به کسانی که قشر مولد جامعه هستند خدمات ارائه کنیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: به غیر از کسانی که مشغول فعالیت هستند افراد دیگری از جمله کارفرمایان، کارگران ساختمانی و حتی بخشی از کارمندان دولت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار نفر مقرری‌بگیران بی‌کاری هستند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ماهانه حدود ۲,۳۰۰ میلیارد تومان فقط در استان اصفهان پرداخت مستمری داشتیم و با مزایای جانبی حدود ۲۸ هزار میلیارد در طول سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.

حاجی‌کاظمی با بیان اینکه در سال گذشته ماهانه بیش از ۸۲ میلیارد تومان مقرری بی‌کاری داشتیم که با هزینه جانبی بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان هزینه شد، گفت: ماهانه ۳۸ میلیارد تومان هزینه کمک ایام کوتاه‌مدت مانند استراحت‌ها، غرامت ایام بارداری و کمک‌های پروتز داشتیم.

وی با اشاره به هدیه ازدواج جوانان تصریح کرد: هدیه ازدواج برای جوان‌هایی است که در پنج سال قبل از عقد حداقل دو سال سابقه بیمه داشته باشند، این بیمه سال‌های زیادی است که پرداخت می‌شود، اما اطلاع‌رسانی ضعیف بوده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی است که بیشتر بعد از بازنشستگی به چشم می‌آید، ادامه داد: خدمات دندانی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم ارائه می‌شود، در مکان‌هایی که مراکز ملکی داریم، بیمه‌شدگان هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، سه بیمارستان فوق تخصصی در استان اصفهان داریم که ۹۰۰ تخت و ۳۸ کلینیک تخصصی دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰ میلیون خدمات سرپایی، ۸۷ هزار خدمات بستری و ۴۸ هزار خدمات درمانی جراحی در سه بیمارستان ارائه داده، گفت: بیمارستان شریعتی از حیث عملکرد در کشور اول است، نسبت به سال ۱۴۰۰ در خدمات بستری ۱۴ درصد افزایش و در جراحی ۲۴ درصد افزایش خدمت داشتیم، هزینه ارائه خدمات درمانی در سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حاجی‌کاظمی با بیان اینکه نرخ باروری و نرخ جمعیت یکی از ابر چالش‌ها است، تشریح کرد: باید به این مسئله به‌طور ویژه پرداخته شود، سازمان از سال گذشته هزینه‌های درمان نازایی را تحت پوشش قرار داده، اگر کسانی هزینه‌ها را از ابتدای سال ۱۴۰۱ پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به مراکز دفتر اسناد پزشکی واقع در خیابان مشتاق دوم، ساختمان غدیر و ارائه و بررسی مدارک هزینه را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است، ادامه داد: منابع توسط خود سازمان تأمین می‌شود، سیستم مشارکتی، کارفرما، بیمه شده و سهمی نیز توسط دولت برای ارائه خدمات سازمان پرداخت می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان افزود: به‌جز سهم یک درصدی و دو درصدی بیمه‌های آزاد که سهم دولت است، نزدیک به ۲۷ مورد دیگر بر اساس قوانین نیابتی به حساب دولت گذاشته شده که این مبالغ سال‌های زیاد جمع شده و هم برای ما و هم دولت مشکل‌ساز شده اگر به همین شکل پیش برود خسارت بزرگی به‌وجود می‌آید، حدود ۳۰ درصد از بودجه سازمان به حساب دیون گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه با استقرار دولت سیزدهم تعامل ویژه‌ای بین دولت و مجلس اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیارد تومان از این دیون به سازمان مسترد شد، زمانی که متناسب‌سازی مستمری‌بگیران انجام می‌شد کمک زیادی به ما کرد.

حاجی‌کاظمی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سیستم بیمه‌ای است، تاکید کرد: استانداردهای بین‌المللی می‌گوید تا ۸۰ درصد حقوق پایه را می‌توانیم مستمری پرداخت کنیم تا بتوانیم به فرایند ادامه دهیم، اما با توجه به تورم شدیدی که در کشور وجود دارد، در متناسب‌سازی بین ۹۰ تا ۱۳۰ درصد پرداخت مستمری داشتیم، در سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش مستمری داشتیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در استان اصفهان حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت کردیم سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد ریال اما بازهم معیشت مستمری‌بگیران تأمین نمی‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۲۰ درصد تحت پوشش بیمه بودند، ادامه داد: در استان نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه قرار دارند، در استان اصفهان بیشتر کسانی که شرایط را دارند تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارند و این جزو افتخارات نظام است‌.

کد خبر 673328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.