اصفهان با کمبود آب آشامیدنی مواجه است/ سرانه مصرف خانگی آب در اصفهان، کمتر از میانگین کشور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: در هنگام پیک مصرف با کمبود دو متر مکعب بر ثانیه آب آشامیدنی در اصفهان بزرگ مواجه هستیم.

حسین اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نیاز آبی ۵۹ شهر در اصفهان بزرگ در زمان پیک مصرف به‌ویژه در روزهای گرم سال ۱۶.۵ متر مکعب بر ثانیه است و با توجه به منابع موجود حدود دو متر مکعب بر ثانیه کمبود آب آشامیدنی داریم.

وی افزود: آب تأمین شده از محل تصفیه‌خانه باباشیخعلی اصفهان ۱۱.۲ و از محل چاه‌های اجاره‌ای و متفرقه حدود ۱.۳ متر مکعب بر ثانیه و در مجموع، توان تولید آب آشامیدنی ما در سال جاری حدود ۱۴.۵ متر مکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۸۵ در اصفهان بزرگ با حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، توان تولید آب آشامیدنی ۱۵.۷ و نیاز آبی ۱۳.۵ متر مکعب بر ثانیه بود، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ توان تولید و نیاز آبی برابر بود، اما در سال جاری با کمبود آب آشامیدنی در این منطقه مواجه هستیم.

وی با اشاره به جمعیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری ساکن در ۵۹ شهر و ۳۸۰ روستای اصفهان بزرگ که نیاز آبی آن‌ها از محل حوضه آبریز زاینده‌رود تأمین می‌شود، گفت: آب مورد نیاز ۴۱ شهر دیگر نیز از محل منابع محلی غیر از زاینده‌رود تأمین می‌شود.

اکبریان با بیان اینکه ظرفیت تولید آب در تصفیه‌خانه باباشیخعلی اصفهان ۱۲.۵ متر مکعب بر ثانیه است، افزود: ما امکان انتقال بیشتر از ۱۱.۵ متر مکعب بر ثانیه آب به اصفهان بزرگ را نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۲۴ حلقه چاه آب‌رسانی در اصفهان بزرگ خشک شده است، گفت: توان آبدهی ۱۴۰ حلقه چاه دیگر نیز بین ۳۰ تا ۷۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: توان تأمین آب چاه‌های فلمن در دهه‌های ۴۰ تا ۸۰ به دلیل جاری بودن زاینده‌رود ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه بود، اما با خشک شدن این رودخانه به صفر رسید و در زمان حاضر هیچ قابلیتی در تأمین آب اصفهان ندارد.

وی به وضعیت دیگر شهرستان‌های استان مانند فلاورجان و نائین نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به وضعیت چاه‌ها، ناچار هستیم که بیش از ۸۵ درصد از نیاز آبی خود را از منابع سطحی تأمین کنیم.

اکبریان افزود: با توجه به شرایط موجود ملزم و ناچار به حرکت به سمت منابع و سامانه‌های جدید برای تأمین آب آشامیدنی هستیم.

وی با بیان اینکه آبرسانی سیار برای حدود ۳۵۰ روستا در استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: امید است با اجرای طرح جهاد آبرسانی امسال ۴۰ روستا از مدار آبرسانی سیار خارج شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه پارسال ۷۰۰ فقره انشعاب آب غیر مجاز در استان جمع‌آوری شد، افزود: در سه ماه نخست امسال نیز ۳۰۰ فقره که برخی از آن‌ها در باغ‌ها و مصارف غیر آشامیدنی بود، جمع‌آوری شد و امید است تا پایان سال به شناسایی دو هزار و ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز برسیم.

وی با اشاره به همراهی مردم اصفهان در صرفه‌جویی در مصرف آب، تاکید کرد: سرانه مصرف خانگی آب در اصفهان پنج درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است.

کد خبر 673319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    اگر آب نیست پس ساخت شهرک جدید شیخ بهایی در ۲۰ کیلومتری اصفهان چیه هی جمعیت زیاد میشه بدون آب
  • مسلم احمدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    باسلام ودرود ،از خداوند بخواند
  • شیوا IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    1 0
    افتخار میکنم به مردم شهرم که بازهم فرهنگ غنی خودشون رو نشون داده و با درک شرایط در مصرف آب صرفه جویی دارن و میانگین مصرف مردم اصفهان از کشور پایین تره