روایت ایمنا از جشن «بازیافت» در چهارباغ اصفهان

جشنی با عنوان «بازیافت» به همت سازمان مدیریت پسماند استان اصفهان طی سه شب متوالی در راستای فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند از مبدا در محور چهارباغ عباسی ابتدای خیابان شیخ بهایی از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در حال برگزاری است و امشب پایان‌بخش این جشن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ساعت ۲۰:۰۰ در گذر فرهنگی چهارباغ ابتدای خیابان شیخ بهایی، همه چیز برای برگزاری جشن آماده شده است.

جشنی با عنوان «بازیافت» که به همت سازمان مدیریت پسماند استان اصفهان سه شب متوالی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته جاری در محور چهارباغ عباسی ابتدای خیابان شیخ بهایی از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در راستای فرهنگ‌سازی شهروندان اصفهانی برگزار می‌شود.

شامگاه پنجشنبه بیست‌ودوم تیرماه، دومین شب اجرای این جشن است که با استقبال زیاد شهروندان اصفهانی آغاز شده؛ «پاکی‌من» عروسکی که نماد سازمان مدیریت پسماند استان اصفهان است از ابتدا مجری برنامه را همراه می‌کند.

مجری می‌گوید که اصفهان تمیزترین شهر ایران است، شکی در آن نیست و این افتخار ما اصفهانی‌ها است.

سازمان مدیریت پسماند در راستای تشویق شهروندان برای تفکیک زباله‌ها طرحی در نظر گرفته که به ازای تحویل ۲۵ کیلوگرم تفاله چایی، قهوه خشک و خشکاله پوست میوه می‌توانند منازل خود را به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی کنند.

روایت ایمنا از جشن «بازیافت» در چهارباغ اصفهان

بیش از ۹۰ درصد از زباله‌های کشور تفکیک نمی‌شود

ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حاشیه این جشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: امشب به‌صورت اتفاقی از گذر چهارباغ عباسی عبور می‌کردم که این برنامه توجهم را جلب کرد.

وی ادامه می‌دهد: فرهنگ‌سازی تفکیک زباله اهمیت زیادی دارد، اما بیش از ۹۰ درصد از زباله‌های کشور تفکیک نمی‌شود و دفن غیر اصولی دارد.

وی تاکید می‌کند: هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند کشور بسیار بالا است که تفکیک زباله از مبدا این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه اصلی‌ترین معضل حال حاضر کشور، تفکیک نکردن زباله است، تصریح می‌کند: به نوعی دفع غیر بهداشتی یا همان خاک‌پاشی که اتفاق می‌افتد نه تنها فضای بسیار زیادی را در برمی‌گیرد، بلکه شیرابه‌های حاصل و آلودگی که در چرخه زنجیره غذایی در حیات وحش به‌وجود می‌آورد، آسیب‌های زیادی به همراه دارد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی خاطرنشان می‌کند: آگاهی‌رسانی با استفاده از نماد رسانه، مانند شخصیت پاکی‌من که به‌صورت غیر مستقیم مباحث مربوط به پسماند را به کودکان آموزش می‌دهد، بسیار مؤثر و موفقیت‌آمیز برای مجموعه مدیریت پسماند اصفهان است.

حشمتی با اشاره به همکاری سازمان محیط زیست و مجموعه مدیریت پسماند می‌گوید: این دو سازمان در بخش محتوا سازی همکاری بسیار خوبی دارند، به‌لحاظ ایجاد محتوا کمک‌های خوبی را به مجموعه مدیریت پسماند داشتیم، این دو دستگاه در کنار هم هستند و در حوزه پسماند باید فعالیت مشترک داشته باشند تا بتوانیم دانش و فرهنگ زیست‌محیطی را در آحاد جامعه به‌ویژه کودکان متبلور کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بعید می‌دانم برنامه‌ای به این کیفیت در سایر استان‌ها برگزار شده باشد، البته ممکن است من بی‌اطلاع باشم، امشب هم اتفاقی در این برنامه حضور پیدا کردم، زبان کودکانه مجری و پرداختن به موضوع اصلی تفکیک زباله در کنار برنامه‌های طنز بسیار جالب بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می‌افزاید: این برنامه برای تمام استان‌های کشور، به ویژه مناطق شمال ایران و در استان‌های ساحلی که مشکل پسماند دغدغه بزرگی است و به زندگی سالم مردم آسیب می‌رساند، الگوی بسیار خوبی است، همچنین گزارشی از این فعالیت‌ها می‌تواند در کارگروه مدیریت پسماند کشور ارائه شود.

در ادامه مجری از تعدادی بانوان دعوت می‌کند به روی صحنه بروند تا در اجرای مسابقه‌ای او را همراهی کنند، بانوان که سر و کار بیشتری با تفکیک زباله‌های خانه دارند به سوالات مجری در این خصوص پاسخ می‌دهند.

پس از آن گروه عمو مسعود آب‌نباتی به اجرای برنامه‌هایی شاد و مهیج برای کودکان می‌پردازند البته علاوه بر کودکان، بزرگسالان را به وجد آورده است و تمام حضار آن‌ها را در سرودها و بازی‌ها همراهی می‌کنند.

راه‌اندازی سامانه «اصپاک» تا هفته آینده

غلامرضا ساکتی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این‌گونه برنامه‌ها در این راستا برگزار می‌شود که شهروندان ملموس‌تر با مباحث مدیریت پسماند و تفکیک و تحویل در مبدا به مجموعه‌های رسمی از طرف سازمان مدیریت پسماند و شهرداری، آشنا شوند.

وی ادامه می‌دهد: تلاش شده که توسط این برنامه‌ها شهروندان را با مجوعه‌های فعال در حوزه پسماند و فناوری‌ها آشنا کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری
۰۳۱#*۶۶۵۵* برای دریافت بیمه آتش‌سوزی اقدام کنند، تصریح می‌کند: جشنواره بازیار برگزار شد، در این راستا سامانه «اصپاک» تا هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد که مردم از این طریق می‌توانند به‌صورت هوشمند ثبت بار و درخواست جمع‌آوری پسماند خشک را از طریق این اپلیکشن انجام دهند، بر این اساس خودروهایی که به این منظور تجهیز شدند پسماند خشک شهروندان را تحویل می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تمام این برنامه‌ها در راستای مسائل و حوزه‌های محیط زیستی برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا مردم بدانند خدمت‌گذاران آن‌ها که در مجموعه‌های مختلف به‌ویژه مدیریت پسماند فعالیت می‌کنند به فکر نوآوری و تشویق مردم هستند تا طی همکاری دو طرفه بتوانیم شهر و زمین پاک را تحویل آیندگان دهیم.

در پایان از تعدادی شهروندان که پسماند خود را به ایستگاه‌ها تحویل داده بودند به قید قرعه توسط مسئولان تجلیل شد و عمو آب‌نباتی با اجرای نمایشی با محتوای تفکیک زباله برنامه را به پایان رساند.

کد خبر 673297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.