۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
قیمت نان افزایش یافت؟

روز گذشته در برخی از رسانه‌ها اعلام شد که قیمت نان افزایش یافته است موضوعی که نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات نیز آن را تایید میکند اما به گفته وی این افزایش در استان‌های مختلف یکسان اعمال نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان بنا به دلایلی مانند افزایش هزینه‌های دستمزد و انرژی، رشد تورم و در نتیجه افزایش هزینه‌های تولید، در یکسال گذشته بارها مطرح شده است. دولت سیزدهم برای ساماندهی بخش آرد و نان طرح هوشمندسازی یارانه نان را در دستور کار خود قرار داد. براساس این طرح همه نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان مجهز شدند تا تعداد نانی که در هر روز توسط نانوا به فروش می‌رسد عرضه شده و متناسب با آن آرد دولتی در اختیار نانوایان قرار گیرد.

پیش از اجرای این طرح، توزیع آرد دولتی با ساز و کار نامناسبی انجام می‌شد که منجر به سو استفاده و یا حتی فروش آرد توسط نانوایان و تخلفات این چنین شده بود. اکنون براساس گزارش‌هایی که دولت منتشر کرده است قاچاق آرد و فروش آن در شبکه توزیع غیر رسمی کاهش قابل توجهی داشته است.

در چند ماه گذشته اخباری مبنی برافزایش خودسرانه قیمت نان در برخی از شهرستان‌ها منتشر شد با این توجیه که جلسات شورای آرد و نان هراستان مستقل و تصمیم گیری‌ها هم بر اساس شرایط آن استان انجام می‌گیرد اما درهمان شرایط که این مباحث مطرح می‌شد مسئولان این حوزه اعلام کردند موضوع افزایش قیمت نان مطرح نیست حتی به صورت استانی نیز شاهد تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان نیستیم.

افزایش قیمت نان در هر استان و توسط کارگروه‌های آرد و نان به نانوایان ابلاغ شده است. البته این مقدار در برابر هزینه‌هایی که برای نانوایان ایجاد شده بسیار ناچیز است.

مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر عدم افزایش نان هرگونه افزایش قیمت و گران‌فروشی را ممنوع اعلام کرد.

به گفته این مسئول قیمت آرد ثابت است و تغییری نداشته است و برای جبران دیگر افزایش هزینه‌های تولید نانوایان نیز وزارت اقتصاد به‌طور روزانه ۳۰ درصد قیمت نان فروخته‌شده را به‌طور مستقیم به حساب نانوایان واریز می‌کند که اکنون این مبلغ به ۴۰ درصد رسیده است.

به این ترتیب با افزایش ۱۰ درصدی کمک هزینه دولت به نانوایان با احتساب کمک هزینه‌های قبلی، دولت به طور روزانه ۴۰ درصد مبلغ نان فروخته شده را به حساب نانوایان واریز می‌کند. البته این مبلغ بر طبق دستگاه‌های مخصوص خرید نان است که در اختیار نانوایان گذاشته شده و با اما و اگرهایی روبرو شده است.

قیمت نان افزایش یافت؟

قیمت نان افزایش یافت

با این وجود، روز گذشته اعلام شد که نرخ نان در مشهد افزایش یافته است. این موضوع را رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا تأیید و اعلام کرد که در بین انواع نان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت تصویب شده که برای نان یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای اعمال می‌شود.

نرخ‌های جدید نان از روز گذشته در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و بر این اساس، نان بربری سنتی نیمه‌یارانه‌ای از ۱,۱۵۰ تومان به ۱,۶۵۰ تومان رسیده و بربری ماشینی نیمه‌یارانه‌ای نیز از ۱,۱۵۰ تومان به ۱,۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. طبق این جدول، همچنین نان سنگک نیمه‌یارانه‌ای که پیش از این دو هزار تومان قیمت داشت، به بهای ۲,۷۵۰ تومان فروخته خواهد شد و نان لواش ماشینی نیمه‌یارانه‌ای، از ۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش قیمت خواهد داشت. بقیه انواع نان از جمله تافتون سنتی، تنوری خراسانی، ماشینی دوار و بربری خراسانی نیز در همه انواع سهمیه‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به همین نسبت دچار تغییر قیمت شده‌اند.

محمدرضا خواجه، نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش قیمت نان در هر استان و توسط کارگروه‌های آرد و نان به نانوایان ابلاغ شده است. البته این مقدار در برابر هزینه‌هایی که برای نانوایان ایجاد شده بسیار ناچیز است.

عملکرد سلیقه‌ای در افزایش قیمت نان

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، معاونان استاندار در شهرها و استان‌های مختلف بنا به سلیقه خود قیمت نان را تغییر داده‌اند. به عنوان مثال برای نان سنگک در اصفهان ۹,۵۰۰ تومان اعلام شده و این در حالی است که با احتساب افزایش قیمت ۳۰ درصدی نان سنگک باید ۱۲ هزار تومان به فروش برسد.

قیمت نان افزایش یافت؟

تبعات پایین نگه داشتن نرخ نان

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات تاکید می‌کند: با وضعیت موجود نان منقرض می‌شود. پایین نگه داشتن نرخ نان تبعاتی دارد که از جمله آن می‌توان به خروج کارکنان از حرفه نانوایی، کاهش کیفیت نان، افزایش ضایعات نان، کاهش ارزش غذایی نان، تولید نان ناسالم و بیماری زا، تشدید بیماری‌های واگیر و غیر واگیر همچون کرونا، چاقی و دیابت و امکان تخلف در بین نانوایان اشاره کرد.

اصفهان با یک برنامه خوب و آموزشی برای نانوایان خود توانست مصرف آرد را به کمترین میزان برساند.

وی ادامه می‌دهد: در حالی گفته می‌شود یارانه نانوایان افزایش یافته است که در این یارانه فقط سهم آرد در پخت نان در نظر گرفته شده است. در صورتی که آرد بر اساس آنالیز انجام گرفته، سهم ۱۵ درصدی در نرخ نان دارد و ۸۵ درصد از قیمت نان وابسته به هزینه‌های دیگر مانند دستمزد کارگران، بیمه، انرژی و… است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات می‌گوید: از دیدگاه کارشناسانه طرح شناور سازی چندان منطقی نیست زیرا سهمیه هر نانوا بر اساس تراکم جمعیتی و جانمایی شهری باید در نظر گرفته شود. اصفهان با اجرای دقیق و درست طرح هدفمند سازی نان در سال ۹۲ توانست سرانه مصرف آرد را برای هر فرد از ۱۴ کیلو به هفت کیلو کاهش دهد بدون آنکه تنشی ایجاد شود.

خواجه اضافه می‌کند: هفت کیلو یعنی روزانه دو قرص نان برای هر نفر، در صورتی که این سرانه در استانی مانند تهران ۱۴ کیلو است. اصفهان با یک برنامه خوب و آموزشی برای نانوایان خود توانست مصرف آرد را به کمترین میزان برساند.

انتقاد به الزام فعالیت نانواها در ایام تاسوعا و عاشورا

وی همچنین با اشاره به تصمیمات اخیر کارگروه آرد و نان استان اصفهان نسبت به الزام فعالیت نانوایی‌ها در ایام تاسوعا و عاشور انتقاد کرده و می‌گوید: در این ایام حتی مصرف نان نیز کاهش میابد و نانوایان نیز همچون سایر مردم در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند.

گفتنی است روز گذشته _سه‌شنبه سوم مردادماه_ هفتاد و سومین جلسه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان و ششمین جلسه کارگروه رصد و پایش وضعیت آرد و نان استان، به صورت همزمان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و سایر اعضا برگزار شد.

قیمت نان افزایش یافت؟

آخرین تصمیمات کارگروه آرد و نان استانداری اصفهان

امید شریفی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در حاشیه این جلسه گفت که در این نشست هماهنگی لازم جهت تأمین آرد نانوایی‌های استان جهت عرضه نان به هیئات مذهبی استان صورت گرفت. همچنین تأمین گندم مورد نیاز کارخانجات تولید آرد استان و میزان خرید تضمینی گندم مورد رصد قرار گرفت.

وی اضافه می‌کند: در این نشست تصمیمات لازم جهت برگشت سهمیه واحدهایی که به دلیل اجرای مرحله شناور سازی سهمیه آرد با کاهش سهمیه مواجه شده بودند اتخاذ شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص تأمین آرد مورد نیاز واحدهای آزادپز، خشکه پز و نان فانتزی تصمیمات لازم گرفته شد، می‌گوید: ساماندهی پروانه‌های کسب نانوایی‌های استان نیز مورد تأکید قرار گرفت.

وی عنوان می‌کند: در خصوص ساماندهی و همسان سازی وزن چانه انواع نان در سراسر استان نیز فرایند فروش نان به صورت غیرحضوری و بروزرسانی قیمت انواع نان کنجدی تصمیم‌گیری شد.

کد خبر 673257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.