بیش از ۷۳ درصد جمعیت کشور، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی / پرداخت معوقات مراکز درمانی

سه قلمرو حمایتی، امدادی و بیمه‌ای برای نظام جامع تامین‌اجتماعی کشور تعریف شده که سازوکارها و نحوه تامین منابع در این سه قلمرو، متناسب با شرح وظایف و ماموریت‌های تعریف شده است و درحال‌حاضر بیش از ۷۳ درصد جمعیت کشور، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: اگر امروز وضع سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها بهتر است، یکی از دلایل آن نقش راهبری، نظارتی و تعاملی است که شرکای اجتماعی به خصوص جامعه بزرگ کارگری در سازمان تأمین‌اجتماعی دارند. به خاطر ندارم زمانی بوده باشد که سازمان تأمین‌اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های خود به کلی نسبت به این جامعه بزرگ بی‌توجه باشد. شاید گاهی در عمق و شدت آن غفلت شده است، اما هیچ‌گاه نسبت به اصل مشارکت این افراد در تصمیم‌گیری‌ها بی‌توجهی نشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از تصمیماتی که در دوره جدید با مشارکت شرکای اجتماعی گرفته شد و از یک خسارت بزرگ در سازمان تأمین‌اجتماعی جلوگیری کرد، تسویه بدهی‌های کلان بانکی سازمان بود، افزود: در بحث توسعه پوشش‌های بیمه‌ای با حمایت و مشارکت شرکای اجتماعی، ظرفیت بزرگی برای مردم فراهم شد و ظرف کمتر از دو سال، بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به صندوق اضافه شدند و طبق آخرین برآوردها، رقمی که ماهانه از محل ورود این تعداد بیمه‌شده جدید منابع مالی پایدار، به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی افزوده می‌شود، بالغ بر هزار میلیارد تومان است که نقش جدی در پایداری منابع صندوق تأمین‌اجتماعی دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه ضعف‌ها و کاستی‌های تعامل میان سازمان تأمین‌اجتماعی و شرکای اجتماعی باید به‌سرعت رفع شود، گفت: بعضی از اقداماتی که بعد از انقلاب در حوزه بیمه‌های اجتماعی صورت گرفت، نه تنها با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست، بلکه حتی با دستاوردهای برخی کشورهای پیشرفته دنیا نیز قابل قیاس نیست. قبل از انقلاب تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، درحالی‌که امروز بیش از ۷۳ درصد از جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این از برکات انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: در دنیا امروز کشورهایی هستند که تنها ۲۰ درصد از جمعیت هشت میلیونی آنها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و تنها خدمتی هم که به بیمه‌شدگان آنها ارائه می‌شود، پاداش سنوات خدمتی است که به‌صورت مقطوع در پایان خدمت به افراد پرداخت می‌شود. درحالی‌که امروز تأمین‌اجتماعی ۱۸ خدمت کلان از پیش از تولد تا پس از مرگ به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، اما گاهی افرادی آن‌چنان ذهن‌ها را منحرف می‌کنند که از این دستاوردها و از جایگاه سازمان تأمین‌اجتماعی غافل می‌شویم.

موسوی با اشاره به اینکه توسعه درمان مستقیم از اولویت‌های اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی است، گفت: طبق قانون الزام باید با توسعه خدمات مستقیم، به آرمان خدمات درمانی رایگان برسیم که این از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی است. برای حرکت به این سمت، باید نقطه تعادل درمان مستقیم و غیرمستقیم را پیدا کنیم و این با آمایش سرزمینی و نظام سطح‌بندی درمان ممکن و میسر می‌شود.

وی افزود: از ابتدای دوره جدید مدیریتی بودجه توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم را با رویکرد توسعه در مناطق کمتر برخوردار از ۴,۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به ۹۵۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۱ و ۱۱۵۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رساندیم. طی دو هفته گذشته بدهی معوقه تمام مراکز درمانی طرف قرارداد با پرداخت معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان تسویه شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ و پیش از استقرار مدیریت جدید، برای پرداخت مستمری‌ها باید هر ماه چند هزار میلیارد تومان استقراض بانکی انجام می‌شد، اما امروز به جایی رسیدیم که طی سه ماه گذشته با وجود افزایش حقوق و دستمزدها، پرداخت مستمری‌ها را بدون یک ریال استقراض انجام دادیم و این به خاطر تصمیمات و اقداماتی است که با مشارکت شرکای اجتماعی سازمان رقم خورد. اگر تعامل میان ما مبتنی بر این نگاه راهبردی و با رویکرد مسئله‌محوری صورت بگیرد، افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی و آتیه بیمه‌شدگان ما روشن خواهد بود و در مقابل، فقدان تعامل یا ضعف در سه‌جانبه‌گرایی در عملیاتی شدن راهبردها اختلال ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: فروش تجمیعی ما در شستا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد افزایش داشته و از ۱۶۰ هزار میلیارد به ۲۳۰ هزار میلیارد رسیده و به تبع آن، سود تجمیعی ما نیز با رشد ۵۰ درصدی از ۳۷ هزار میلیارد به ۵۷ هزار میلیارد رسیده است. در سال گذشته ۹۰ پروژه اقتصادی بر اساس ۱۲ راهبرد کلان در مجموعه شستا برای یک مدت چهار ساله برنامه‌ریزی شده است که در سال گذشته ۲۱ پروژه محقق شده و امسال نیز ۲۹ پروژه از آن به سرانجام خواهد رسید.

موسوی گفت: هدف‌گذاری ما در این حوزه باید طوری باشد که منابع ما به معادل تولید ناخالص داخلی برسد. مزیت سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها سه‌جانبه‌گرایی و حضور شرکای اجتماعی است و امیدوارم با تعاملی نزدیک بتوانیم ارتقای رفاه عمومی را برای همه آحاد مردم رقم بزنیم.

پوشش بیمه‌ای فراگیر ۴۸ هزار نفری در گیلان

کیوان مرتضوی، مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری را پوشش بیمه فراگیر دانست و اظهار کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱، به دنبال گسترش پوشش بیمه‌ای تحت عنوان «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» برای اقشار فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در گیلان ۴۸ هزار نفر را تحت عنوان بیمه‌های مختلف از جمله زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویی یا بیمه دختران تحت پوشش بیمه فراگیر خانواده ایرانی قرار دادیم، افزود: هدف ما ایجاد امنیت خاطر برای اقشار مختلف جامعه است و امیدواریم بتوانیم رضایتمندی مخاطبان به ویژه بیمه شدگان و کارفرمایان و مستمری بگیران را جلب کنیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان برنامه سال جاری را بیمه ۴۰ هزار نفری دانست و تصریح کرد: تلاش داریم افراد تحت پوشش بیمه فراگیر را به ۵۰ هزار نفر برسانیم. مطالبات تأمین اجتماعی از ادارات دولتی و کارفرمایان را حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۸ هزار کارگاه از طرح بخشودگی جرایم استفاده کردند که انتظار داریم شاهد کاهش ۵۰ درصدی مطالبات در راستای این طرح باشیم.

وی از کارفرمایان خواست از فرصت باقی مانده جهت استفاده از طرح بخشودگی استفاده کنند و خاطرنشان کرد: این طرح رضایت و تنفس کارفرمایان را به دنبال دارد و موجب تداوم تولید و اشتغال می‌شود.

کد خبر 673215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.