توجه به زیرساخت حمل‌ونقلی، لازمه توسعه افقی شهر /مسجد، قلب تپنده شهرهای اسلامی است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز با جریان آپارتمان‌سازی نمی‌توان مقابله کرد، مگر آنکه زیرساخت‌های زیست منازل ویلایی و حیاط‌دار را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی امروز_ پنجشنبه بیست‌ودوم تیرماه_ در نخستین نشست تخصصی شهر اسلامی با عنوان «تبیین اصل مسجد محوری در تحقق شهر اسلامی» اظهار کرد: مباحث مطرح شده در این جلسه عمدتاً مرتبط با راهبردهای کلان کشور در عرصه مسکن است و تدبیر آن نیازمند ورود جدی حوزه علمیه و متخصصان و مسئولان در این عرصه است.

وی تصریح کرد: رویکرد مدیریت شهری در این دوره پایبندی و نگاه ویژه به روحانیون و ائمه جماعات مساجد و بنیان خانواده است، بر این اساس امروز مدیریت شهری برای تحقق این مهم دست یاری به سوی روحانیت و ائمه جماعت مساجد دراز است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمتر برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان متذکر شد: این نکته را نیز روزهای آغازین مدیریت شهری در دوره ششم نیز مطرح کردیم و امروز با صدای رسا اعلام می‌کنیم که از هر گونه ایده و نظریه در این راستا استقبال می‌کنیم.

وی افزود: در این دوره مدیریت شهری، بیشترین تلاش برای دین‌محوری، مسجد محوری و تحقق زندگی اسلامی انجام شده است.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: امروز با جریان آپارتمان‌سازی نمی‌توان مقابله کرد مگر آنکه زیرساخت‌های زیست منازل ویلایی و مسکن حیاط دار را فراهم کرد، زیر ساخت‌های حمل‌ونقلی، نخستین الزامات تحقق این ایده است که دولت و سیاست‌های کلان باید متناسب با نظریه‌ها باشد.

استقرار سیستم حمل‌ونقل وسیع و فراگیر، لازمه توسعه افقی شهر

در ادامه رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: زمانی مسجد محوری رونق پیدا می‌کند که مساجد به کارکرد اصلی خود بازگردند و این فرصت در زمان حاضر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه امروزه بزرگترین خلأ کلان شهرها سیستم حمل و نقل است، ادامه داد: در توسعه افقی شهر استقرار سیستم حمل‌ونقل، حرف نخست را می‌زند، امروز بیشتر مردم ایران و خاص روحانیون و مؤمنان تقاضای زیست در مسکن‌های ویلایی دارند، اما سیاست‌های دولت‌ها بر اساس توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های آن نبوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مخالفت ۲۰ ساله با راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان و مقابله با آن با شعار تحقق شهر اسلامی و پرهیز از آپارتمان سازی همخوانی ندارد، چرا که باعث مهاجرت‌های بیشتر و به طبع زیست در آپارتمان‌ها خواهیم شد.

میرباقری تاکید کرد: شرط لازم توسعه افقی شهرها و مسکن‌های ویلایی خارج از شهر، استقرار سیستم حمل و نقل وسیع و فراگیر است.

شرط تشکیل شهرهای اسلامی، قلب آن یعنی مساجد است

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز در این نشست توضیح داد: ما چندین نوع نگاه به مسجد داریم، نخست نگاه شکلی و ساختی و نگاه دوم جانمایی خاص مسجد در سطح شهر است، اما نگاه کلان‌تری نیز وجود دارد که می‌توان به مسجد داشت.

وی افزود: معتقدم مسجد در شهر اسلامی به مثابه قلب در وجود انسان بوده و تا زمانی که قلب در وجود انسان تشکیل نشود، تشخیص ایجاد انسان توسط پزشکان داده نمی‌شود، بنابراین شرط تشکیل شهرهای اسلامی قلب آن یعنی مساجد است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته، در سرزمین‌های اسلامی، مساجد قلب شهر محسوب شده است و معماران به جز به جز معماری مساجد توجه می‌کردند، اما در دهه‌های اخیر نسبت به اهمیت این موضوع فاصله گرفته‌ایم.

وی گفت: جایگاه واقعی مساجد باید به عنوان قلب تپنده شهرهای اسلامی باشد، مساجد شهر فر هنگ و تمدن را قوام می‌بخشد و شهر اسلامی را تشکیل می‌دهد، لذا بر اساس رسالت دبیرخانه شهر اسلامی در شهرداری اصفهان این سلسله نشست‌های تخصصی را ادامه خواهیم داد و در صدد برگزاری آنها به شکل مسئله محوری نسبت به موضوعات مختلف خواهیم بود تا مشکلات را رفع کنیم.

مهدویان گفت: احصای مشکلات در کارگروه‌های مختلف ذیل دبیرخانه شهر اسلامی با قوت ادامه خواهد یافت، در این راستا درصدد تدوین ضوابط و قوانین برای تحقق شهر اسلامی هستیم.

کد خبر 673211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.