اصول سه‌گانه شهر اسلامی «خانواده‌بنیانی، مسجدمحوری و محله‌مقیاسی»

رئیس دبیرخانه شهر اسلامی شهرداری اصفهان ارتباط اصول سه‌گانه شهر اسلامی شامل خانواده‌بنیانی، مسجدمحوری، محله‌مقیاسی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محسن فرودستان، امروز_ پنجشنبه بیست‌ودوم تیرماه_ در نخستین نشست تخصصی شهر اسلامی با عنوان «تبیین اصل مسجد محوری در تحقق شهر اسلامی» اظهار کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی شهر اسلامی در شهرداری اصفهان قدمتی بیش از ۱۴ سال دارد و طی این مدت در چهار محور اساسی توسعه و تقویت مبانی نظری، تدوین مدل مفهومی و اجرایی پیاده‌سازی، گفتمان‌سازی و ترویج نمونه‌ها در جهت تحقق اهداف شهر اسلامی به عنوان بستر کالبدی تمدن نوین اسلامی- ایرانی تلاش کرده است.

وی ادامه داد: اگر چه توفیق کامل این رویکرد در میدان عمل و پیاده‌سازی، نیاز به هم‌افزایی همه نهادها و دغدغه‌مندان از حوزه آموزش گرفته تا قانون‌گذاری و اجرا در سطح کشور دارد؛ دبیرخانه شهر اسلامی در حد بضاعت و در مشارکت با سایر سازمان‌ها، نهادها و اساتید حوزه و دانشگاه در این زمینه تلاش کرده است.

رئیس دبیرخانه شهر اسلامی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته سعی در برندکردن این موضوع با محوریت شهر اصفهان در سطح کشور و جهان بوده‌ایم؛ به‌رغم اینکه اصفهان برای موضوع شهر اسلامی، مصوبه هیئت وزیران را هم داشت اما طی سالیان گذشته در عرصه عملیاتی کمتر پیش رفته‌ایم و عمده اقدامات در حوزه مطالعاتی این موضوع پیگیری شد.

وی افزود: حاصل اقدامات مطالعاتی، چهار تا پنج کتاب خوب درباره ارکان شهر اسلامی مانند مسجد، خانه و محله تهیه و چاپ شده، در این راستا رویکرد ما در این دوره به سمت گفتمان‌سازی مبانی شهر اسلامی است.

حجت‌الاسلام فرودستان خاطرنشان کرد: بحث و گفت‌وگو درباره ارتباط اصول سه‌گانه شهر اسلامی شامل خانواده‌بنیانی، مسجد محوری، محله‌مقیاسی، تأثیرات مسجد بر خانواده و محله و تأثیرات این دو نهاد مهم شهری بر مسجد، از اهداف اصلی تشکیل این جلسه با روحانیون و ائمه جماعات مساجد شهراست، چرا که مسجد یک مکان مهم شهری از دیدگاه ما در عرصه شهر اسلامی است که جسم و روح، ماده و معنا، فرد و اجتماع در آن جمع می‌شود.

وی با اشاره به تحقق شهر اسلامی به عنوان یک آرزو از زبان شهردار اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان گفت: بر این اساس «اصفهان من، شهر زندگی» به‌عنوان شعار در وهله نخست انتخاب و در مراحل بعدی به زیست مومنانه و شهر اسلامی خواهیم پرداخت.

رئیس دبیرخانه شهر اسلامی شهرداری اصفهان متذکر شد: امروز همراهی بسیار خوب و مؤثری میان مدیران شهری و معاونان شهرسازی به جهت علاقه‌مندی به تحقق شهر اسلامی وجود دارد که در این راستا در صدد برداشتن گام‌های مؤثری برای تحقق شهر اسلامی هستیم که می‌تواند همراهی روحانیون و ائمه جماعت مساجد مؤثر واقع شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با مقیاس ملی اقدامات شایسته‌ای توسط ستادهای راهبری حوزه علمیه کشور در حیطه‌های مختلف مانند شهرسازی و معماری، اقتصاد و تربیت و خانواده در حال انجام است که حضور رئیس این ستاد در نخستین نشست از «سلسله نشست‌های تبیین راهکارهای تحقق شهر اسلامی» بر این اساس است.

حجت‌الاسلام فرودستان نگاه جامع به شهر اسلامی را از اولویت‌های این دبیرخانه دانست و افزود: دبیرخانه شهر اسلامی وظایف متعددی دارد و باید به ابعاد مختلف موضوع‌های پیش‌رو بپردازد؛ به نوعی می‌توان شهر اسلامی را به یک جامعه چندوجهی تشبیه کرد که یکی از وجه‌های آن بدون شک مساجد است که ما می‌توانیم از ظرفیت هیئت‌های امور مساجد و روحانیون مبلغ، بهره ببریم.

کد خبر 673200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.