۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
ریزش بورس از کجا شروع شد؟

پس از رسیدن به سطح دو میلیون ۵۰۰ هزار واحد، بازار مجدد روند نزولی گرفت و تا روز گذشته (چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه) شاخص کل ۱۷ درصد اصلاح کرده است و برخی از سهام شرکت‌ها نیز بیش از ۳۰ درصد اصلاح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد یک کشور عمل می‌کند، بازاری سیال و پویاست که به صورت لحظه‌ای از همه متغیرهای خرد و کلان تأثیر می‌پذیرد، تصمیمات صحیح منجر به روند صعودی و تصمیمات غلط منجر به روند نزولی بازار می‌شود. بعد از عبور از سطح دو میلیون ۱۰۰ هزار واحد پس از سه سال روند اصلاحی، انتظار می‌رفت که روند نزولی بازار پایان یابد شاخص کل نیز توانست تا سطح دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد حرکت کند اما پس از رسیدن به سطح دو میلیون ۵۰۰ هزار واحد، بازار مجدد روند نزولی گرفت و تا روز گذشته (چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه) شاخص کل ۱۷ درصد اصلاح کرده است و برخی از سهام شرکت‌ها نیز بیش از ۳۰ درصد اصلاح کرده‌اند.

در ابتدای امر انتشار گزارش تغییرات نرخ خوراک شرکت‌های بورسی مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها منجر به شروع روند ریزشی بازار شد.

گاز خوراک نزدیک به ۴۰ درصد و گاز سوخت ۱۰۰ درصد افزایش نرخ داشته است، برخی از پتروشیمی‌های کشور اعلام کرده‌اند به دلیل افزایش شدید بهای کالای تولید شده ممکن است تولید را متوقف کنند و یا اینکه روند سود سازی این شرکت‌ها به ایجاد زیان منجر خواهد شد.

ریزش بورس از کجا شروع شد؟

بازار سرمایه در چندماه اخیر یک بار برای توقف عرضه خود در بورس کالا، برای تغییر نرخ خوراک نرخ خوارک و در آخرین نوبت در روزهای گذشته برای نامه تعدیل منفی شرکت پالایش نفت اصفهان ضربه شدیدی دیده است.

تعدیل مثبت شپنا تاریخ ۱۴/‏۰۴/‏۱۴۰۲‬

ریزش بورس از کجا شروع شد؟


در این اطلاعیه شرکت پالایش و پخش درآمد حاصل از کارمزد و بهره تبدیل ارز صادرات را به شرکت پالایش نفت اصفهان داده است و این شرکت به ازای هر برگه سهم ۱۷ تومان سود تعدیلی مثبت شناسایی می‌کند و در نامه بعدی نیز درآمد ناشی از تسعیر ارز به ریال به شرکت پالایش و پخش عودت داده می‌شود که به ازای هر سهم ۲۲ تومان تعدیل منفی شناسایی می‌شود، این نامه در تاریخ ۲۰/‏۰۴/‏۱۴۰۲‬ منتشر شده است و مجدد منجر به ریزش شدید تر بازار در این روزها شد.

ریزش بورس از کجا شروع شد؟

اکنون نیز سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ارائه اطلاعات گمراه کننده از شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی شکایت کرده است.

ریزش بورس از کجا شروع شد؟

وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا نیز هنوز به ثبات نرسیده و آنچه در این بین آسیب میبند سرمایه سهامداران است. در دو روز گذشته محسن علیزاده عضو شورای عالی بورس اذعان داشته که احتمال برگشت خودرو به بورس کالا وجود دارد و در صورتی که شورای رقابت مجدد مخالفت کند موضوع را از طریق مجلس پیگیری می‌کند و به دنبال مستثنی کردن خودرو از تصمیمات شورای رقابت خواهند بود.

کد خبر 673188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.