رتبه اول ایران در تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی

یکی از روش های تشخیصی و درمانی ارزشمند در طب، پزشکی هسته‌ای است و رادیوداروها که برای درمان بیماری‌های خاص به ویژه سرطان‌ها کاربرد بسیاری دارند، از مصادیق پزشکی هسته‌ای محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رادیوداروها ترکیبات شیمیایی (مانند داروها) هستند که حاوی رادیونوکلئیدها یا همان هسته‌های اتمی رادیواکتیو هستند. آنها در پزشکی هسته‌ای برای تشخیص بیماری‌ها و درمان آنها استفاده می‌شوند.

هر رادیونوکلئید تشعشع خاصی مانند ذرات آلفا، ویا بتا و گاما با ویژگی‌های مشخص و در زمان تعیین شده از نظر آماری منتشر می‌کند که به طور معمول با نیمه عمر مشخص می‌شود (زمان لازم برای واپاشی نیمی از رادیونوکلئیدهای موجود در رادیودارو).

رادیوداروها یا داروهای پرتودیوزی، به عنوان یک نوع درمان پرتودیوزی در درمان بسیاری از انواع سرطان به کار می‌روند. این داروها می‌توانند جسمی را تا حد یا به مرز نیروی پرتودیوزی تحریک کنند تا باعث کنترل سلول‌های سرطانی شود.

رادیوداروها در زمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به نوع سرطانی که درمان می‌شود، محل بیماری، حالت عمومی بیمار و سایر عوامل تعیین می‌شود. در بعضی موارد، رادیوداروها به صورت تزریقی، خوراکی یا حتی به صورت آمپول به بدن تزریق می‌شوند. زمان و روش درمان با رادیوداروها توسط پزشک معالج تعیین می‌شود و همواره باید دستورات پزشکی رعایت شود

مزیت استفاده از رادیوداروها در درمان سرطان

رادیوداروها در درمان سرطان از طریق استفاده از اشعه فرابنفش، ایجاد تغییرات در DNA سلول‌های سرطانی را ایجاد می‌کنند. این تغییرات باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند و اگر به درستی مدیریت شوند، می‌توانند به طور قابل توجهی در درمان سرطان مؤثر باشند.

مزیت اصلی استفاده از رادیوداروها در درمان سرطان، قابلیت نفوذ به داخل بافت‌های عمیق سرطانی است. به عنوان مثال، در درمان سرطان‌هایی که در بافت نرم قرار دارند، می‌توان از رادیوداروهای پرتوزا ارتباطی با محلول داشته باشد تا به داخل بافت سرطانی نفوذ کنند و سلول‌های سرطانی را درمان کنند.

رادیوداروها همچنین می‌توانند به عنوان یک روش مکمل در درمان سرطان، همراه با روش‌های دیگر مانند شیمی درمانی و جراحی، استفاده شوند تا بهبود مؤثری در بهبودی بیماران داشته باشند.

تولید رادیودارو مسیر مشخصی را طی می‌کند

محمد قنادی، معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: رادیودارو یک داروی رادیواکتیو است که ذرات هسته‌ای از آن گسیل می‌شود. اگر فردی مشکل مغزی اعم از خونریزی یا تومور مغزی پیدا کند، دستگاهی به نام پت وجود دارد که عکس‌برداری مغز را به صورت سه بعدی انجام می‌دهد، اما تشخیص نهایی پزشک مستلزم این است که بیمار داروی رادیو اکتیو بخورد و این دارو در یک دستگاه به نام شتاب‌دهنده ذرات باردار واقع در کرج تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید رادیودارو مسیر مشخصی را طی می‌کند، افزود: یک رادیوداروی دیگری هم وجود دارد که فلز است و در طبیعت وجود ندارد و به صورت مصنوعی تولید می‌شود. این دارو با کیت‌های متعدد (ماده شیمیایی حامل رادیو ایزوتوپ) ترکیب می‌شود و در قسمت‌های مختلف بدن برای تشخیص انواع بیماری‌های سرطانی، پوکی استخوان و گرفتگی عروق قلب جایگزین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون نفر در سال از این رادیودارو برای تشخیص بیماری خود استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در ایران سالانه یک میلیون نفر در ۲۵۰ مرکز پزشکی هسته‌ای از این رادیودارو استفاده می‌کنند. بخش دیگری از رادیوداروها نیز برای کاهش درد استخوان‌های بیماران سرطانی در انتهای بیماری آنها تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران از نظر تولید و صادرات رادیوداروها در سطح منطقه رتبه بسیار خوبی دارد، ادامه داد: در حوزه تولید رادیوداروهای تشخیصی و رادیوداروهای درمانی، رتبه اول را در منطقه داریم و در تلاشیم که پا به پای کشورهای پیشرفته دنیا، رادیوداروهای جدید را نیز تولید کنیم.

قنادی گفت: کشور ما افزون بر اینکه رادیو ایزوتوپ‌های گوناگونی را برای صنعت و کشاورزی تولید می‌کند، در پزشکی هسته‌ای نیز سرآمد است. اورانیوم فلز طبیعی و رادیواکتیو است که در معادن و حتی آب دریا و صخره‌ها هم پیدا می‌شود. این ماده معدنی در بعضی مناطق دنیا مانند کانادا و قزاقستان و استرالیا به صورت معادن بزرگ وجود دارد که باید از این نعمت بزرگ الهی برای تولید انرژی و رادیو ایزوتوپ‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 673179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.