مسجد جامع گلپایگان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان از برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور آغاز عملیات مرمت مسجد جامع تاریخی این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مصطفی قانونی اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده توسط این اداره و پس از تخصیص اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، پس از تعیین و شرح عملیات اجرایی و انجام مناقصات لازم، عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع تاریخی گلپایگان آغاز خواهد شد.

وی افزود: در این عملیات علاوه بر انجام عملیات سبک‌سازی بام ضلع شرقی، تمامی بخش‌های فضای داخلی ازجمله گنبد خانه ترمیم و بخشی از گنبد و همچنین رفع نقایص و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده، بندکشی، نورپردازی، مرمت تزئینات موجود و جمع‌آوری الحاقات اضافه‌شده نیز انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در این عملیات مرمتی تلاش می‌شود تا بخش اعظمی از آسیب‌های ادوار مختلف اثر رفع شود و امیدواریم بتوانیم در این مرحله، مرمت‌های اصلی را به اتمام رسانده و شاهد حفظ یک اثر منحصربه‌فرد از دوران سلجوقی باشیم.

وی تصریح کرد: این مسجد تاریخی که درگذشته محل انجام فریضه‌ی نماز عبادی سیاسی جمعه بوده، در حال حاضر منزلگاه عاشقان و محلی برای اجرای فرایض دینی است و در کنار آن یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی شهرستان است که همه ساله موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، مسجد جامع گلپایگان در سال ۱۳۱۲ شماره ۱۹۱ در فهرست آثار ملی شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده است.

کد خبر 673141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.