۱۴۸ میلیون تن غبار از کانون‌های خارجی به سطح کشور گسیل می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: حدود ۳۵ میلیون هکتار پهنه غبارخیز، کانون‌های فرسایش و خاک در سطح کشور وجود دارد که پنج میلیون هکتار آن در مجموعه مناطق تحت مدیریت بوده است و از کانون‌های خارجی حدود ۱۴۸ میلیون تن غبار به سطح کشور گسیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی امروز _پنجشنبه بیست‌ودوم تیرماه_ در بازدید میدانی از کانون‌های گردوغبار دشت سجزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کوره‌های آجرپزی از سال‌های گذشته در این مناطق مستقر شده و برداشت‌های بی‌رویه‌ای انجام داده است، به نظر می‌رسد کوره‌ها خاکی ندارند، یعنی منابع سطحی کنار آنها تمام شده است و از اطراف خاک می‌آورند و در این واحدها استفاده می‌کنند.

وی افزود: بازدید امروز در راستای روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار است که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه به سازمان بین‌المللی جهانی پیشنهاد شد و سازمان ملل مصوب کرد که بیست‌ویکم تیرماه مصادف با دوازدهم جولای به عنوان روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار تصویب شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: دوازدهم تیرماه سال گذشته همایشی تحت عنوان "محیط زیست برای آینده بهتر" با حضور ۱۱ کشور همسایه برگزار شد که بیشتر مباحث اصلی آن با موضوع گردوغبار بود، بعد از این اجلاس رئیس جمهور به رئیس سازمان محیط زیست دستور داد که گردوغبارهایی که سال گذشته استان‌های مرزی و حتی جنوبی کشور را با مشکل مواجه کرده بود، رفع شود.

وی گفت: بعد از اینکه اقدامات مثبتی برای بازدیدهای کارشناسی صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی در این راستا به سازمان ملل داد، چراکه ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیرماه) بیشترین گردوغبارهای تولید شده در سطح کره زمین (نیم کره شمالی) ایجاد می‌شد، از این رو دوازدهم تیرماه را به عنوان روزی که دنیا در این روز فعالیت‌های خود را در راستای مقابله با گردوغبار انجام می‌دهد تا تبادل تجربیات صورت گیرد، شهریورماه امسال مصوب شد که حدود ۵۰ کشور و ۱۹ مقام عالی رتبه و بسیاری از دستگاه‌های بین‌المللی مانند WHO و فائو و بسیاری از متخصصان در روزهای هجدهم و نوزدهم شهریورماه در آن اجلاس شرکت کنند، امیدواریم در این اتفاق دیپلماسی محیط زیست که مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی است گام‌های مثبتی بردارد.

حشمتی در پاسخ به این سوال که کوره‌های آجرپزی تا چه اندازه در ریزگردها سهم دارند؟ گفت: به صورت طبیعی نمی‌توان مقدار عددی برای این موضوع در نظر گرفت، اما این کوره‌ها می‌توانند تشدیدکننده ریزگردها باشند، هم به لحاظ فاصله‌ای که با شهر اصفهان دارند و هم در زمان شش ماه ابتدای سال که باد می‌وزد که به نوعی تولید گردوغبار را تشدیدکننده می‌کند؛ بنابراین نقش کوره‌های آجرپزی بسیار زیاد است.

وی افزود: با مطالعاتی که بر اساس چهار شاخص انجام شده است، حدود ۳۵ میلیون هکتار پهنه غبارخیز، کانون‌های فرسایش و خاک در سطح کشور وجود دارد که پنج میلیون هکتار آن در مجموعه مناطق تحت مدیریت بوده و منشأ و کانون‌های خارجی حدود ۲۷۰ میلیون هکتار است، اگر این اعداد را با یکدیگر مقایسه کنیم سهم کانون‌های داخلی و خارجی بسیار زیاد است؛ به گونه‌ای که از کانون‌های خارجی حدود ۱۴۸ میلیون تن غبار به سطح کشور گسیل می‌شود که بر اساس وضعیت توپوگرافی هر منطقه متفاوت است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: اصفهان و اطراف این کلانشهر منابع آلودگی بسیار زیادی دارد، در حال حاضر بخش سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان نزدیک به ۴۰۰ هکتار در دشت سجزی کشت کرده است.

وی گفت: در بازدیدی که امروز انجام شد، مشاهد شد که یک سری از اراضی بایر است، سال‌های گذشته این اراضی توسط هیئت‌های هفت نفره جهت کشت به اشخاص واگذار شده است، اما کشتی در آن انجام نشده بود، انتظار داریم مجموعه مدیریت اراضی استان با اخطاری که بر اساس قانون تشخیص اراضی بایر به صاحبان زمین‌ها اخطارهای لازم را بدهد و چنانچه اقدامی نکردند برای آبادسازی و کشت زمین‌ها، آنها را بازپس‌گیری کنند یا در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار دهند، همچنین باید درخت‌کاری صورت گیرد تا آسیب کانون‌ها به عنوان کانون مستقل تنها متوجه مردم نباشد.

حشمتی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه مشکلات اساسی و قانونی بسیاری در خصوص کانون‌های گردوغبار داریم، در بخش‌هایی قانون‌گذار می‌تواند از ابزار قانونی خود استفاده کند. به نظر می‌رسد سازمان امور اراضی باید از اختیارات خود برای صاحبان این اراضی استفاده کند که به نوعی اراضی دارند که سند دار بوده، اما به کانون گردوغبار تبدیل شده است و در این راستا اختیارات لازم را بدهند.

کد خبر 673122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.