رسالت سنگین دانشگاه در حوزه عفاف و حجاب

تهاجم فرهنگی غرب، عملیاتی شناختی است و دانشگاه‌ها نیز به عنوان انجمن نخبگان باید بیشتر به این مسئله توجه کنند و گروه‌های علوم اجتماعی، تربیتی و روان‌شناسی نیز در حوزه مباحث فردی باید تأمل بیشتری نسبت به ریشه‌یابی و فهم آسیب‌ها داشته‌ باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر گذشته ایران را مورد بررسی قرار دهیم و به مجموعه آثاری که از گذشتگان باقی مانده بنگریم، متوجه می‌شویم که پوشش و حجاب به عنوان یک فرهنگ پذیرفته شده در جامعه ایرانی وجود داشته است. عملاً حجاب در فرهنگ ایران وجود داشته و از کشورهای دیگر به ایران وارد نشده است.

در واقع ایران از تمدن ریشه‌داری در کل جهان برخوردار است و فرهنگ این کشور به بسیاری از جوامع صادر شده است. زمانی که آثار باستانی ایران را مشاهده می‌کنیم، متوجه می‌شویم که پوشش امری جدانشدنی از فرهنگ بوده و در طول تاریخ ادامه داشته است. برای بررسی بیشتر پوشش در جهان و درک بیشتر اهمیت مسئله حجاب همچنین رسالت دانشگاه‌ها در این حوزه با مهدی مستأجران، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حجاب فرهنگی پذیرفته‌شده بین تمام تمدن‌ها است

ایمنا: پوشش دنیای غرب پیش‌تر چگونه بوده است و در حال حاضر چگونه است؟

مستأجران: در گذر زمان بسیاری از فرهنگ‌های مختلف که در ایران وجود داشته از بین رفته است، اما پوشش و حجاب امری پذیرفته شده در اجتماعی از خانواده‌های ایرانی بوده که باوری غیرقابل انکار است.

در دنیای غرب نیز پوشش در حالت مناسبی بوده است؛ بر اساس تصاویری که از ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال پیش وجود دارد، می‌توان مشاهده کرد که در دنیای غرب نیز پوشش قابل قبولی وجود داشته است و عملاً طی ۲۰۰ سال اخیر در نوع پوشش تغییر ایجاد شده است. حجاب فرهنگی پذیرفته‌شده بین تمام تمدن‌ها است.

در حال حاضر ایران مورد هجوم قرار گرفته است. در دنیای غرب نظام فرهنگ برهنگی ایجاد شده و این فرهنگ قرار است به کشورهای دیگر صادر شود. درواقع دنیای غرب، شرق را چهره دیگری از خودش می‌داند و با ابزارهای مهمی که در حوزه فیلم، سینما و رسانه‌های مختلف دارد و همواره در حال توسعه است، تلاش دارد فرهنگ خود را به دنیای شرق صادر کند تا این جهان را با خود همسان سازد و بازار آن را در اختیار خود قرار دهد.

رسالت سنگین دانشگاه در حوزه عفاف و حجاب

ایمنا: انقلاب اسلامی چه نقشی در مقابله با هجوم فرهنگ غرب به ایران داشت؟

مستأجران: انقلاب اسلامی در مقابل هجوم غرب ایستادگی کرد و قیامی که توسط امام خمینی (ره) در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آغاز شد با هدف مقابله با دنیای غرب و اثبات اسلام و تمدن ایرانی-اسلامی بود. انقلاب جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد که تمدن ایرانی-اسلامی با وضعیت ویران‌گر غرب مخالف است و مسیری را دنبال می‌کند که بر مبنای اخلاق انبیا و اولیا طراحی شده است و رشد و تعالی انسانیت را به دنبال دارد.

در دنیای غرب موضوعی که مورد توجه قرار می‌گیرد انسانیت نیست، بلکه انسان به عنوان حیوانی پیشرفته شناخته می‌شود و کاملاً متعلق به زمین است. در جهان غرب تنها به ویژگی‌های غریزی و طبیعی توجه می‌شود و مردم همواره به دنبال کسب منفعت بیشتر از غریزه هستند. در جهان غرب موضوعی تحت عنوان رشد و رسیدن به خدا وجود ندارد، اما امام خمینی (ره) مقابله این فرهنگ ایستادگی کرد. زمانی که ایران این چنین مقابله هجوم فرهنگ غرب ایستادگی کرد، باعث شد دشمن بزرگی تحت عنوان «دنیای غرب» ایجاد و به موجب این مسئله از ابتدای انقلاب تاکنون در هجمه رسانه‌های مختلف قرار گرفته‌ایم و از طرفی ضعف‌های موجود باعث شده است که تأثیرات آن گسترش پیدا کند.

فرهنگ اسلام در تمدن ایرانی نهفته است

در جامعه ایرانی رشد و تعالی داشته‌ایم و تا به امروز نیز مقاومت مطلوبی را تجربه کرده‌ایم. ایران نسبت به سایر کشورهای بلوک شرقی وضعیت بسیار مطلوب‌تری در مقابل هجوم غرب داشته است. در حال حاضر همچنان نهاد خانواده و ارزش‌های دینی در جامعه ایران نفس می‌کشد، زیرا جامعه ایران می‌داند که فرهنگ اسلام در تمدن ایرانی نهفته است.

ایمنا: برای مقابله با هجوم دشمن لازم است چه اقداماتی انجام شود؟

مستأجران: در این راستا باید عملکرد خود را تقویت و جوانان را نسبت به مسائل موجود آگاه کنیم. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند حجاب تنها بحثی فرهنگی نیست، بلکه به امنیت نیز ارتباط دارد. جهان غرب به دنبال فتح سرزمین و دستیابی به منافع خود است که در این راستا کشف حجاب تنها ابزار است. باید برای جوانان مشخص شود که برای دستیابی به استقلال باید تمدن اسلامی را دوباره به عزت خود بازگردانند و تمدن بزرگ ایرانی-اسلامی را احیا کنند. در واقع لازم است که در مقابله هجوم ویرانگر جهان غرب مقاومت کنیم و در این راستا باید بدانیم که حجاب تنها یک مقوله فرهنگی نیست و نمی‌توان تنها با فرهنگ‌سازی وضعیت فعلی را اصلاح کرد.

ایمنا: اهمیت حفظ حجاب در مقابله با دشمن چیست؟

مستأجران: درواقع حجاب مبحثی اعتقادی، امنیتی و اجتماعی است که به هویت و تمدن ما وابسته است. حجاب می‌تواند ابزاری باشد که استثمار نوین را در کشور ایجاد کند و با بی‌توجهی به آن، ایران برده دنیای غرب می‌شود. جهان غرب برای اینکه به آبادانی دست پیدا کند از ظرفیت‌های جهان شرق استفاده می‌کند و اگر امروزه غربی‌ها توانسته‌اند روی پای خود باشند، تنها به دلیل بهره‌کشی از بلوک شرق بوده است.

رسالت سنگین دانشگاه در حوزه عفاف و حجاب

ایمنا: نقش فضای مجازی در صدور فرهنگ غرب به بلوک شرق چیست؟

مستأجران: به‌طور قطع فضای مجازی امروزه ابزاری در راستای صدور فرهنگ است. متولی اصلی فضای مجازی جهان غرب است و در این حوزه پیشرفت‌های زیادی نیز داشته است. در حال حاضر فضای مجازی تبدیل به رسانه‌ای یک‌طرفه شده است و دیالوگی در این فضا برقرار نمی‌شود، بلکه تمام مسائل این حوزه مونولوگ است. درواقع جهان غرب با سیستم خود فضای مونولوگ عظیمی ایجاد کرده و به واسطه آن اتاق عملیاتی برای فریب دادن بلوک شرق ایجاد کرده است.

باید برای جوانان خود توضیح دهیم که حجاب ویژگی تمدن ایرانی-اسلامی است و غرب در حال دشمنی با این موضوع به واسطه شبکه‌های اجتماعی است. باید تا جایی که ممکن است عملکرد خود را بهبود بخشیم و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهیم. درواقع باید در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار بیشتر فعالیت کنیم و رسانه‌های داخلی را ارتقا دهیم تا برای جوانان ایرانی قابل قبول باشد.

شبکه‌های اجتماعی داخلی باید به‌گونه‌ای باشد که جهان غرب از جانب آن احساس خطر کند، همان‌گونه که امروزه تیک‌تاک باعث هراس غرب شده است. با توجه به اینکه فرهنگ ایران نسبت به سایر کشورهای جهان متفاوت است، صدای مردم این کشور همیشه شنیده می‌شود و بنابراین در این حوزه نیز موفق خواهیم بود.

در حوزه فضای مجازی متأسفانه دولت‌های قبل کم‌کاری داشته‌اند و این کم‌کاری باید جبران شود. درواقع باید به نقطه‌ای برسیم که مانند چین برای کشورهای غربی خطرآفرین شویم. چین مانند ایران فرهنگ غنی برای صادر کردن آن ندارد، اما ما می‌توانیم فرهنگ غرب را مورد تهاجم قرار دهیم.

ایمنا: آیا برای فرهنگ‌سازی «حجاب و عفاف» در جامعه تنها برخورد سلبی کافی است؟

مستأجران: در حوزه حجاب نمی‌توان گفت که تنها برخورد سلبی راهکار مفیدی است. در این حوزه باید تمام دستگاه‌های اجرایی وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهند، زیرا اگر برخورد سلبی انتظامی به تنهایی صورت گیرد، با مشکلاتی مواجه می‌شویم. در این حوزه باید خانواده، آموزش و پرورش و دانشگاه فعالیت بیشتری داشته باشند. شورای انقلاب فرهنگی نیز باید وظایف هر مجموعه را متذکر شود.

تهاجم فرهنگی غرب، عملیاتی شناختی است و دانشگاه‌ها نیز به عنوان انجمن نخبگان باید بیشتر به این مسئله توجه کنند و گروه‌های علوم اجتماعی، تربیتی و روان‌شناسی نیز در حوزه مباحث فردی باید تأمل بیشتری نسبت به ریشه‌یابی و فهم آسیب‌ها داشته باشند.

درواقع برای دستیابی به اهداف تلاش و کوشش لازم است. این مسائل باید در تمام گروه‌های مهندسی، فنی و علوم انسانی دانشگاه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد. دانشگاه رسالت سنگینی در حوزه حجاب و حفظ فرهنگ دارد و نباید خود را از مسائل جامعه دور نگاه دارد.

کد خبر 673110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.