جوامع مترقی نسبت به آداب فرهنگی و هویتی خود پایبندی بیشتری دارند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در کشورهای جهان، محدوده‌ها و بخش‌های مختلف، قواعد، آداب و چارچوب‌های خاص دارند و هرچه جامعه‌ای به این آداب هویتی و تاریخی خود پایبندتر بوده، جامعه مترقی و موفق‌تری است.

علی صالحی در حاشیه همایش بزرگ ریحانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آن چیزی که در جامعه امروزی به آن نیاز داریم، آشنایی نوجوانان و جوانان با ابعاد و محدوده‌های اجتماعی، فرهنگی و قانونی است که باید نسبت به آن حیطه‌ها نگاه دقیقی داشت تا بتوان مسیر رشد و پیشرفت جامعه را دنبال کنیم.

وی افزود: بخشی از این حیطه‌بندی‌ها و محدوده‌ها مربوط به بحث حفظ کیان خانواده، امنیت اخلاقی و روانی جوانان، نوجوانان و خردسالانی است که در جامعه زندگی می‌کنند. از این رو روان، اخلاق و ظاهر جامعه ما باید آداب و چارچوب‌هایی که از تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانی سرچشمه می‌گیرد را حفظ کند و در عین حال حفظ این چارچوب‌ها است که اهداف فردی و اجتماعی را محقق می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از آداب و چارچوب‌هایی که سابقه تاریخی ایرانی و فرهنگ اسلامی دارد، موضوع حجاب است که همه ارکان خانواده از جمله مردان و زنان را دربر می‌گیرد و شامل اخلاق، پوشش، گفتار و رفتار است. هرقدر بتوانیم در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی این چارچوب‌ها را بهتر تبیین و حراست کنیم، خروجی بهتری در تعالی جامعه خواهد داشت.

وی ادامه داد: لازم است در محیط خانواده، آداب اندیشه، ارتباط، تعامل، گفتار و پوشش به نوجوانان و جوانان آموخته شود، چرا که آن زمان است که می‌توانند حضور موفق‌تر و مستقلی در اجتماع داشته باشند، همچنین باید این نگاه را مثل خانواده به ابعاد اجتماع هم تسری بدهیم.

صالحی گفت: معتقدم محدود کردن مسئله عفاف و رعایت اصول اخلاقی و رفتاری در مقوله حجاب بانوان، ظلم به حجاب و کانون خانواده و فضای اجتماع است، حجاب یکی از اولویت‌های مترقی است که در کنار سایر ارکان عقیدتی در راستای حفظ چارچوب‌های خانواده و جامعه باید آن را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه اگر هر خانواده چارچوب رفتار فرهنگی، اجتماعی و هویتی خود را حفظ کند و در جامعه با همان چارچوب بروز و ظهور داشته باشد، یکی از نشانه‌های جامعه مترقی خواهد بود، اضافه کرد: در کشورهای جهان، محدوده‌ها و بخش‌های مختلف، قواعد، آداب و چارچوب‌های خاص دارند و هرچه جامعه‌ای به این آداب هویتی و تاریخی خود پایبندتر بوده، جامعه مترقی و موفق‌تری است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به نظر می‌رسد مسئله حجاب نوک پیکان آداب و چارچوب‌های اعتقادی، هویتی و فرهنگی است و دغدغه امروز دغدغه‌مندان، ناظر به این است که اگر بتوانیم پیشران جبهه فرهنگ ایرانی_اسلامی را حفظ کنیم حتماً سایر قواعد نیز حفظ خواهد شد و در همه چارچوب‌های رفتارهای شهروندی و حضور اجتماعی شهروندان به دستاورهای رو به رشد و مترقی دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آنچه اکنون در غرب اتفاق می‌افتد این است که هر جا چارچوب‌ها و حدود زیر پا گذاشته شد، هویت انسانی و اخلاقی به مبتذل‌ترین سطح خود رسیده و شأنیت انسان نادیده گرفته شده است، اضافه کرد: تمام نگرانی‌ها از این بابت است که امانتی که در شأنیت مقام خلیفه الهی انسانیت به ما رسیده است را بتوانیم به درستی به نسل‌های بعدی منتقل کنیم و نسل‌های حاضر را حفاظت کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: امیدوارم تمام افراد فعال در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی و متولیان و مدیران امر نگاه جامعی به مسئله چارچوب‌های اخلاقی، رفتاری، هویتی و اجتماعی خانواده و جامعه و اجزای آن داشته باشند، آن زمان است که می‌توان از حجاب و سایر ارکان این نقشه راه فرهنگی و اعتقادی دفاع و صیانت کرد و روز به روز مؤلفه‌های این نگرش را ارتقا داد.

کد خبر 673075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.