برقراری روزانه بیش از ۱۰۰ تماس با خط ۱۲۳ / ۲۰۰ فرزند در سال به خانواده‌ها تحویل می‌شوند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به برقراری روزانه بیش از ۱۰۰ تماس با خط ۱۲۳، گفت: ۲۰۰ فرزند در سال به خانواده‌های دارای شرایط تحویل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا اسماعیلی امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ در نشست خبری بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: در حوزه معاونت اجتماعی بهزیستی، سه دفتر در حال فعالیت هستند که اولین دفتر مربوط به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است و به صورت پرداختی و حمایتی فعالیت دارد.

وی با اشاره به تحت پوشش بودن ۱۱ هزار خانواده دارای زنان سرپرست خانوار، افزود: فعالیت گروه‌های همیار و گروه‌های مالی خرد از جمله طرح‌های در دست اجرا محسوب می‌شود. درحال حاضر حدود ۵۰۰ فرزند از نوزاد یک روزه تا سنین بالاتر در خانه‌های نوجوان و جوان بهزیستی تا سنی مشخص، سکونت دارند و پسران پیش از ترخیص از این خانه‌ها به خانه‌های آماده‌سازی منتقل می‌شوند و حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه ترخیص به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه وام‌های خوداشتغالی و مسکن از خدماتی است که در اختیار فرزندان پسر ترخیص شده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بعضی از فرزندان در کنار خانواده زندگی می‌کنند و حضانت آنها به افراد مؤثری که دارای صلاحیت باشند، سپرده می‌شود و مبلغی نیز در کنار سایر حمایت‌های انجام شده به این فرزندان اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه روند فرزندخواندگی به دو صورت موقت شش ماهه و دائم انجام می‌شود، ادامه داد: طرحی که تنها استان اصفهان آن را اجرایی کرد، طرح مشک است. با اجرایی شدن این طرح فرزندانی که اجازه واگذاری موقت آنها وجود دارد به صورت مهمان به خانواده‌های دارای شرایط واگذار می‌شوند. خانواده‌های متقاضی این طرح می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مربوطه درخواست خود را ثبت کنند.

اسماعیلی با اشاره به تحویل ۲۰۰ فرزند در سال به خانواده‌های دارای شرایط، گفت: سه هزار زوج پشت نوبت فرزندخواندگی هستند، اما تنها ۱۷۰۰ زوج در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام کرده و متقاضی محسوب می‌شوند. موضوع حائز اهمیت دیگر، هویت‌بخشی به فرزندان بی‌هویت است که به صورت غیرقانونی تحویل خانواده‌ها شدند و به همین منظور از سال ۱۳۹۶ شیوه‌نامه‌ای ارائه شد که طبق آن خانواده‌های دارای فرزند بدون هویت نزد خود از طریق بهزیستی و مراجع قضائی اقدام و در صورت داشتن شرایط، روند فرزندخواندگی را طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه به فرزندخواندگی پذیرفتن فرزندان دارای معلولیت یا شرایط خاص از خودگذشتگی‌های بزرگ به شمار می‌رود، اضافه کرد: جشنواره در آغوش سیمرغ در روهای باقی مانده تیرماه برگزار و از حدود ۱۰۰ خانواده که فرزندان معلول یا دارای شرایط خاص را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند، تقدیر خواهد شد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه دختران آسیب‌دیده، کودکان کار و زنان تحت خشونت خانگی تحت پوشش دفتر آسیب‌های اجتماعی هستند، اظهار کرد: مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرد و پنج مرحله شناسایی، جذب، پذیرش، ساماندهی و توانمندسازی این فرزندان و خانواده آنها را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر کودکان جذب شده، اتباع هستند و بسیاری از آنها صاحب هویت نیستند، افزود: اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، چهار فعالیت عمده شامل خط ۱۲۳، خودروی سیار، تیم مداخله و پایگاه اجتماعی را بر عهده دارد. خط ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته سه شیفته در حال پاسخگویی هستند و روزانه بیش از ۱۰۰ تماس با این خط برقرار می‌شود که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نیازمند مداخله است. ۱۹ اورژانس اجتماعی در ۱۶ شهرستان استان استقرار دارد که سه پایگاه آن در شهر اصفهان و دو پایگاه در شهرستان لنجان دایر است.

کد خبر 672964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.