شهرهای اروپا در تکاپو برای مقابله با موج گرمای شدید

بر اساس داده‌های سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، هفته اول جولای، تاکنون گرم‌ترین هفته ثبت شده بوده است. ماه گذشته نیز تغییرات آب و هوایی و مراحل اولیه الگوی ال نینو، گرم‌ترین ژوئن تاریخ را رقم زد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعه منتشر شده در مجله علمی Nature نشان می‌دهد که اروپا تابستان گذشته شاهد بیش از ۶۱ هزار مرگ ناشی از گرما بوده است. ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال کشورهایی بودند که بیشترین آسیب را از موج‌های گرمایی دیدند.

داده‌های هواشناسی نیز حاکی از آن است که امسال موج‌های گرمایی، شهرهای جهان را به‌ویژه در اروپا در امان نخواهد گذاشت، به‌طوری‌که از هم‌اکنون هشدارهای جدی گرمایی در کشورهایی نظیر اسپانیا اعلام شده است. برخی از شهرها در سراسر اروپا مراکز خنک‌کننده عمومی احداث کرده‌اند تا مردم بتوانند هنگام لزوم حضور در هوای گرم تابستان، به این مکان‌ها پناه ببرند.

شهرهای اروپا در تکاپو برای مقابله با موج گرمای شدید

فرانسه پس از آن که متوجه شد موج گرمای طولانی در سال ۲۰۰۳، جان ۱۵ هزار نفر را گرفت و بسیاری از آنها افراد مسن در آپارتمان‌ها و خانه‌های بدون تهویه مطبوع بودند، یک سیستم هشداردهنده گرما را راه‌اندازی کرد. این سیستم شامل اطلاعیه‌های عمومی است که مردم را به هیدراته کردن (استفاده از مایعات) دعوت می‌کند. ماه گذشته، آلمان کمپین جدیدی را علیه مرگ‌ومیر ناشی از موج گرما راه‌اندازی کرد که به گفته خودش از تجربه فرانسه الهام گرفته شده است.

در بارسلونای اسپانیا برای جلوگیری از گرم شدن فضای شهر، طرح رنگ‌آمیزی بام‌ها به رنگ سفید اجرا می‌شود. علاوه بر این، قرار است کار کردن در فضای باز در دوره‌های گرمای شدید در این کشور ممنوع شود.

مقامات شهری در روتردام هلند امیدوارند در بیش از ۹۰۰ هزار مترمربع (۹.۶ میلیون فوت مربع) از پشت‌بام‌های شهر، پوشش گیاهی سبز بکارند تا به خنک شدن شهر کمک کنند.

شهرهای اروپا در تکاپو برای مقابله با موج گرمای شدید

در آتن یونان، پروژه‌ای برای بازسازی یک قنات تاریخی مربوط به دوران روم، اجرا خواهد شد تا آب به‌طور طبیعی در بخش‌هایی از شهر، گردش کند و هوا را خنک کند.

در شهرهای دیگر جهان همچون لس‌آنجلس، افرادی تحت عنوان «افسران ارشد گرما» مشغول به کار هستند که برای هماهنگی برنامه‌ریزی و واکنش در برابر گرمای خطرناک انجام وظیفه می‌کنند.

کد خبر 672963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.