جمالی‌نژاد: برای عملیاتی شدن شهر هوشمند باید گام‌های موثری برداشت

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه امروز شهرداران و مدیران مناطق شهری باید هوشمندسازی را از محیط‌های کاری خود آغاز کنند، گفت: هوشمندسازی برنامه بین‌بخشی است و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه عملیاتی شهر هوشمند مستلزم ارتباط با نهادهای بالادستی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ در همایش نقش فناوری اطلاعات در مدیریت شهری با عنوان «شهر، توسعه، فناوری» با اشاره به بازدیدهای متعدد از شهرها و روستاهای سطح کشور، اظهار کرد: با وجود زحمات گذشتگان در حوزه‌های شهرسازی کشور، همچنان یک سری موضوعات در عرصه شهرها و روستاها مغفول مانده است.

وی افزود: ترافیک، پسماند، آلودگی هوا، مسائل زیست‌محیطی، درآمد پایدار، فرسودگی تأسیسات و صدها مشکل دیگر شهرها را فرا گرفته است که همه به ما گوشزد می‌کند باید به سمت شهرهای دانش‌بنیان و دانش پایه حرکت کنیم که تصمیمات در آن پیوست علمی است و همه اقدامات آگاهانه انجام می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اقداماتی که سال ۹۴ در شهرداری اصفهان انجام شده است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری و دفتر فناوری‌های نوین شهری از ابتکارات آن زمان بود که قابل تقدیر است و امروزه بعضی از کلان‌شهرها به تازگی زمزمه راه‌اندازی آنها را می‌کنند.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: آن زمان صحبت از پهبادهای آتش‌نشان، هوش مصنوعی در مدیریت شهری و مقوله‌هایی همچون موتورهای برقی بود، اما در حوزه اجرا و عملیاتی‌سازی کوتاهی‌هایی انجام شد. مطرح کردن این موضوعات طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ اقدامی جسورانه و ارزشمندی بود، اما ای کاش در عرصه عملیاتی نیز اقدامات مؤثری انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: باید با همدیگر هم قسم شویم و برای هوشمند شدن واقعی شهرها اقدام و برای اجرایی کردن شعارهای خود تلاش مضاعف کنیم تا حلاوت آنها را به مردم بچشانیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: مردم انتظار عملیاتی شدن شهر هوشمند را دارند، بنابراین نباید شعارها تنها در حد کلام بماند و باید برای عملیاتی شدن آن‌ها گام‌های استوار برداشت، بر اساس آمار و اطلاعات رتبه ایران در عرصه هوش مصنوعی و به‌کارگیری آن در عرصه شهری و مباحثی از این دست نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار پایین است، اما در دانش‌های اکتسابی عمدتاً در سطح دنیا رتبه‌های خوبی داریم، از این رو باید در این زمینه و هوشمندسازی شهرها اقدامات مؤثری انجام دهیم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه امروز شهرداران و مدیران مناطق شهری باید کار هوشمندسازی را از محیط‌های کاری خود آغاز کنند، گفت: پیشبرد برنامه هوشمندسازی باید هم راستا با طرح‌های کلان دولت باشد.

وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی برنامه بین‌بخشی است و بهره‌گیری از فناوری نوین در حوزه عملیاتی شهر هوشمند مستلزم ارتباط با نهادهای بالادستی است، اظهار کرد: هوشمندسازی بدون داده‌های شهری بی معنا است، باید به داده‌های شهری در تصمیم‌گیری‌های شهر و به منظور مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی توجه کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: هنوز زیرساخت لازم و سازوکارهای مناسب در حوزه هوش مصنوعی برای تولید محصولات و ارائه خدمات نداریم، از این رو لازم است در قالب ستاد، قرارگاه یا کمیته‌، فناوری نوین را به صورت بسته‌ای برای عملیاتی کردن شهر دانش پایه محقق کنیم.

جمالی‌نژاد تاکید کرد: به عنوان حلقه رابط میان شهرداری و حاکمیت، آماده هرگونه همکاری هستیم تا بهانه‌ای برای اینکه نتوانیم شهر هوشمند و شهر الکترونیک را تحقق بخشیم، وجود نداشته باشد.

کد خبر 672960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.