به وقوع پیوستن بیش از نیمی از مخاطرات طبیعی در ایران

دخالت بشر در محیط زیست باعث شده است که با وضعیت جغرافیایی خطرناک روبه‌رو شویم، به‌گونه‌ای که از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی که تاکنون در جهان به وقوع پیوسته ۴۴ مورد آن در کشور ما رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهمترین رویدادهایی که اغلب در اثر فعالیت‌های بشری رخ می‌دهد، پدیده فرونشست است. رشد روزافزون جمعیت منجر به استفاده بی‌رویه از آب در مصارف صنعتی و کشاورزی شده که پیامد آن در سطح زمین بوده است. این بحران زیست‌محیطی سبب کاهش آب سفره‌های زیر زمینی می‌شود.

فرونشست زمین آخرین مرحله نابودی خاک است و سبب می‌شود تا احیای سفره‌های آب زیر زمینی ممکن و مقدور نباشد و حتی با تغذیه مصنوعی نیز احیا نشود؛ در ایران به دلیل استفاده نامناسب از منابع آب زیر سطحی، فرونشست در بیشتر دشت‌های کشور مشاهده می‌شود، در سال‌های اخیر برای پایش این پدیده از فناوری تداخل‌سنجی راداری استفاده شده است.

رخداد ۴۴ مورد مخاطره طبیعی از ۶۴ مورد جهانی در ایران

محمدحسین نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: بسیاری از کشورهای همسایه درصدد افزایش فضای سبز خود هستند، ما نیز چنین برنامه‌هایی همچون کاشت نهال داریم که باید تعداد مشخص شده سالانه را تحویل دهیم.

وی افزود: عربستان اقدامات بسیار زیادی انجام داده که از جمله آن‌ها خرید دستگاه تولید ابر در حوزه خلیج‌فارس است که در ارتفاع ۲۵ متری زمین قرار می‌گیرند و به طور قطع زمین محدوده خود را برخوردار می‌کنند. گونه‌هایی همچون نخل را کشت می‌کنند که در کاهش دمای آن کشور تأثیر بسیار بالایی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی در سه دهه اخیر با کشور ما بسیار نامهربان بوده‌اند، اقدامات بسیاری از کشورها که به دنبال دستیابی به قدرت نظامی بیشتر هستند، تأثیرات بسیاری بر زمین و غرب آسیا می‌گذارد، به ویژه بر ایران که در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: ما نیز بر محیط زیست تأثیر منفی بسیار زیادی می‌گذاریم و در آن دخالت می‌کنیم؛ چاه‌های با مجوز و بدون مجوز بسیاری وجود دارد و این برداشت زیاد آب موجب فرونشست زمین می‌شود؛ این موارد موجب شده که ما با این وضعیت جغرافیایی خطرناک روبه‌رو باشیم، به‌گونه‌ای که از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی که تاکنون در جهان به وقوع پیوسته ۴۴ مورد آن در کشور ما رخ داده است.

نامی تاکید کرد: برای اینکه محیط زیست سالمی برای خودمان و آیندگان فراهم کنیم، در حفظ و توسعه محیط زیست باید تلاش کنیم. بسیاری هنوز اهمیت ارتفاعات البرز و زاگرس در در مناسب بودن آب و هوای ایران و غرب آسیا را ممکن است، ندانند. اگر پوشش گیاهی این ارتفاعات که موجب انتقال ابرها به پشت ارتفاعات البرز و بارندگی می‌شود را حفظ نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: سازمان هواشناسی باید روز به روز از نظر تجهیزات مهم مانند رادارها و بهره‌برداری از مدرن‌ترین ماهواره‌های هواشناسی توسعه یابد و پیشرفت کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: آنچه که مهم بوده این است که امروزه هرچه از نظر قدرت، امنیت و آسایش نیاز داشته باشیم تنها در کنار علم ممکن است. اگر از نتایج پژوهش‌های مطرح شده از سوی دانشمندان در همایش‌ها در عمل استفاده نشود، اقدام مفیدی صورت نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یک سوم جمعیت کشور در تهران ساکن هستند، بنابراین ما باید به سمت آمایش سرزمین رویم تا بتوانیم محیط زیست را حفظ کنیم. از همه درخواست داریم که در خصوص مدیریت بحران ما را کمک و راهنمایی کنند. حفظ محیط زیست و توسعه آن نیازمند همکاری است، چراکه طبیعت و محیط زیست هر کشور، یک ثروت محسوب می‌شود.

حدود ۹۶ درصد از منابع مالی کشور در بخش مقابله با مخاطرات طبیعی هزینه می‌شود

رضا شهبازی، مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد حدود ۹۶ درصد از منابع مالی کشور در سازمان برنامه و بودجه در بخش‌های "مقابله" و "مواجهه" با مخاطرات طبیعی یعنی در آنجایی که تخریب و بحران رخ داده، سه تا چهار درصد اعتبارات به بخش پایش مخاطرات اختصاص دارد، ولی در بخش "پدیده شناسی مخاطرات" اعتبارات به صفر میل می‌کند.

وی افزود: برای مدیریت مخاطرات طبیعی، باید به جای دستگاه محور بودن و سازمان محور بودن، به موضوع محور بودن توجه شود و این کار سختی است و تجربه خوبی در این زمینه نداریم، اما وقتی همکاری‌ها حول یک موضوع باشد، نتیجه بهتری دریافت خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پاسخ به این سوال که وقتی پدیده‌ای را نمی‌شناسیم، چطور می‌خواهیم آن را مدیریت کنیم، تصریح کرد: این در حالی است که باید به شناخت پدیده‌های طبیعی وزن بیشتری دهیم، چرا که اصل در مخاطرات طبیعی آن است که در مواجهه با آنها، غافلگیر نشویم.

وی با تاکید بر اینکه زور انسان از زور طبیعت کمتر است، خاطرنشان کرد: بر این اصل باید تا جایی که می‌توان از آن دوری کرد و نباید بر روی گسل‌ها ساخت و ساز صورت گیرد؛ سازه‌ها بر روی گسل دوام نخواهند آورد.

کد خبر 672957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.