بررسی بازمهندسی ویروس تبخال به عنوان راهکاری برای درمان سرطان پانکراس

طی مدت‌های گذشته محققان انستیتوپاستور ایران اقدام به بازمهندسی ویروس تبخال برای درمان سرطان پانکراس کردند، این در حالی است که سرطان پانکراس به عنوان چهارمین سرطان کشنده دنیا شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تبخال نوعی عفونت ویروسی شایع است که بسیاری از افراد حداقل یک بار در عمر خود آن را تجربه کرده‌اند، این عفونت ویروسی به صورت تاول‌های ریز و پر از مایع روی لب و اطراف آن است. این تاول‌ها به طور معمول به صورت تاول‌های بهم پیوسته و خوشه‌ای در اطراف لب ظاهر می‌شوند؛ پس از اینکه تاول‌ها سر باز کنند پوسته‌هایی را ایجاد می‌کنند که درمان آن‌ها ممکن است چندین روز طول بکشد. تبخال‌ها به طور معمول طی دو تا سه هفته بهبود پیدا می‌کنند، بدون اینکه جای زخم باقی بماند. تبخال از طریق تماس نزدیک و استفاده مشترک از لوازمی مانند حوله صورت، لیوان یا لوازم آرایشی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند.

در این بیماری به طور معمول لب‌ها، لثه‌ها، ناحیه دهان، به ندرت قرنیه چشم و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار می‌شود، عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلاء به تبخال شامل تب، آنفلوانزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی، صدمات به لب یا جراحی‌های نواحی دهان و لب، سوءتغذیه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.

استفاده از ویروس‌ها برای درمان سرطان روش شناخته شده قدیمی است

لادن تیموری، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی‌ از بازمهندسی ویروس تبخال برای درمان سرطان پانکراس خبر داد و اظهار کرد: این سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که سرطان پانکراس به عنوان چهارمین سرطان کشنده دنیا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در اکثر موارد سرطان پانکراس یا لوزالمعده بسیار دیر تشخیص داده می‌شود، افزود: در عین حال این سرطان به درمان‌هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی بسیار مقاوم است، به همین دلیل میزان بقای سالانه بیماران مبتلا به سرطان پانکراس یا لوزالمعده حدود پنج درصد برآورد می‌شود.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی با تاکید بر اینکه استفاده از ویروس‌ها برای درمان سرطان یکی از روش‌های شناخته شده قدیمی است، تصریح کرد: این روش تا حدود ۲۰ سال پیش برای بیماران سرطانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود. در سال ۲۰۰۴، ویروس ایجادکننده تبخال (ویروس هرپس) مورد مهندسی قرار گرفت و یکی از ژن‌های تحریک‌کننده سیستم ایمنی (GM-CSF) درون این ویروس وارد شد که این ویروس دارای خصوصیاتی شد که تنها می‌توانست در سلول‌های سرطانی تکثیر شود و آنها را از بین ببرد.

وی ادامه داد: ویروس هرپس در سال ۲۰۱۵ برای درمان نوعی سرطان پوست (ملانوم)، مورد تأیید اداره غذا و داروی آمریکا و اروپا قرار گرفت و در حال حاضر در بیماران مبتلا به ملانوم به عنوان یک روش درمانی مؤثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیموری تاکید کرد: پس از تجربه موفق کار روی ویروس ایجادکننده تبخال (هرپس ویروس) در سال‌های گذشته، محققان انستیتو پاستور ایران در یک طرح تحقیقاتی موفق شدند هرپس ویروس را به صورت دیگری برای درمان سرطان لوزالمعده مهندسی کنند؛ بدین صورت که با حذف ژن‌هایی خاص، این ویروس تنها قابلیت تکثیر و از بین بردن سلول‌های سرطانی را داشته باشد. در عین حال، یکی از فاکتورهای ایمنی (اینترلوکین ۱۲) را در کنار یکی از فاکتورهای تسهیل کننده مرگ سلولی (FasL) بیان کند.

وی اضافه کرد: در واقع در این ویروس مهندسی شده ترکیبی از ویروس درمانی، ژن درمانی و ایمنی درمانی برای نابودی سلول‌های سرطانی پانکراس اعمال شد. این ویروس مهندسی شده پس از تأیید توالی، مورد بررسی در درمان سلول‌های سرطان پانکراس قرار گرفت و نشان داده شد که این ویروس مهندسی شده، توانایی بیان فاکتورهای ایمنی (اینترلوکین ۱۲) را در حدی دارد که سلول‌های ایمنی بدن (گویچه‌های سفید) را تحریک می‌کرد و به سمت سلول‌هایی که با ویروس آلوده شده بودند، فرا می‌خواند.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی تصریح کرد: این ویروس همچنین قابلیت آلوده کردن سلول‌های پانکراس را داشت و با دوزهای کم باعث مرگ سلولی و بیان فاکتورهای مرگ سلولی در این سلول‌ها می‌شد. آلوده کردن سلول‌های سرطانی پانکراس با این ویروس‌ها، مسیرهای مرگ سلولی را در این سلول‌ها برمی‌انگیخت.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به صورت مشترک بین بخش‌های پزشکی مولکولی و ویروس‌شناسی مولکولی انستیتو پاستور ایران اجرا شده است.

افراد دارای ضعف سیستم ایمنی در معرض بروز تبخال

پیش‌تر نیز کیوان الچیان، متخصص داخلی اظهار کرد: تبخال منشأ ویروس هرپس سیمپلکس است که در بدن انسان ممکن است، وجود داشته باشد یا با تغییر سیستم ایمنی فرد، افراد ممکن است دچار عارضه تبخال شوند. گاهی تبخال در بسیاری از نواحی بدن از جمله دهان یا نواحی دیگری از پوست مانند گردن می‌تواند، عارض شود.

وی افزود: افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند مانند بیماری‌های دیابتی یا افرادی که دارو مصرف می‌کنند، در زمان‌های خاص ممکن است به ویروس تبخال مبتلا شوند. استفاده از حوله‌های شخصی دیگران، فرد را به این ویروس مبتلا نمی‌کند و تنها افرادی که دچار تبخال‌های تناسلی هستند، باید از این نوع کارها پرهیز کنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه ضعف در سیستم ایمنی از جمله استرس، خواب‌های بد و عفونت‌های شدید می‌تواند منجر به عارضه تبخال شود، تصریح کرد: بیشتر از ۹۰ درصد استفاده از واکسن hpv مفید است و افراد تا سن زیر ۴۳ سال باید واکسن بزنند تا درصد ابتلا به سرطان‌های دستگاه تناسلی کمتر شود. البته باید بدانیم که جنس هرپس تبخال‌ها با واکسن متفاوت است.

کد خبر 672902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.