۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
راهکارهای پیشگیری از تب مالت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه آلودگی از راه مصرف گوشت و فرآورده‌های آن کمتر اتفاق می‌افتد و دلیل این امر پختن گوشت دام و حساسیت باکتری بروسلا به دما است، گفت: برای پیشگیری از بیماری تب مالت شیرتازه محلی پنج تا ۱۰ دقیقه جوشانده شود.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به راه‌های پیشگیری از تب مالت، اظهار کرد: خودداری از مصرف شیرخام یا جوشانده نشده، استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس غیر قابل نفوذ در زمان تماس با دام، خودداری از مصرف پنیر تازه محلی مگر اینکه پنیر حداقل ۴۰ روز در آب نمک نگهداری شده باشد (برخی منابع تا دو ماه را نیز توصیه کرده‌اند) و خودداری از مصرف بستنی سنتی و غیرپاستوریزه را از راه‌های پیشگیری تب مالت است

وی افزود، علائم تب مالت می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین برود و دوباره بازگردد؛ در برخی افراد، تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم آن تا چندین سال ادامه پیدا کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مصرف شیر خام آلوده یا فرآورده‌های لبنی حاصل از آنکه به خوبی جوشانده نشده‌اند، استنشاق هوای آلوده در محیط‌های نگهداری دام و ورود باکتری از راه خراش‌های پوستی و ملتحمه چشم را از راه‌های انتقال این بیماری است.

وی ادامه داد: آلودگی از راه مصرف گوشت و فرآورده‌های آن کمتر اتفاق می‌افتد و دلیل این امر پختن گوشت دام و حساسیت باکتری بروسلا (عامل بیماری تب مالت) به دما است.

دلاوری ادامه داد: طبخ گوشت باید به صورت کامل انجام شود، تمام نواحی گوشت به دمای درونی ۱۴۵ تا ۱۶۵ درجه فارنهایت یا ۶۳ تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد برسد. زمانی که افراد قصد مصرف غذاهای بیرونی را دارند باید گوشت‌هایی را سفارش دهند که به خوبی پخته شده‌اند، همچنین برای استفاده از شیرتازه محلی باید به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه جوشانده شود.

وی خاطرنشان کرد: تب مالت نوعی بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوان است که با نام بروسلوز نیز شناخته می‌شود و می‌تواند از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با حیوان به انسان منتقل شود.

کد خبر 672711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.