ایجاد ۲ هزار خانه محیط زیست از مصادیق مردمی‌سازی

از آن‌جایی که تاسیس خانه‌های محیط زیست در فرهنگ‌سازی بسیار موثر است، ایجاد بیش از دو هزار خانه محیط زیست در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته تا در راستای مصادیق مردمی‌سازی محیط زیست قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأسیس خانه‌های محیط‌زیست در فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر است و نقش کمک‌کننده و تسهیل‌گر در مفاهیم محیط زیست دارد. خانه‌های محیط‌زیست باید محلی برای مباحثه و همکاری مردم و مسئولان باشد و به اتاق فکری برای پیشرفت و توسعه این سرزمین تبدیل شود.

فرهنگ‌سازی و دوستدار محیط زیست شدن برای همه ضروری است و اگر چنین نباشد، عرصه‌های منطقه، مستعد تبدیل شدن به کانون گردوخاک است؛ از این رو خانه‌های محیط‌زیست یکی از بسترهای مهم برای مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط‌زیست محسوب می‌شود.

هدف از راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست، هم‌اندیشی و مشارکت برای ارائه نظرات و پیشنهادات جهت رفع مشکلات و معضلات محیط‌زیست از طریق جلب مشارکت مردم و فعالان محیط زیست در راستای ارتقای شاخص‌های آموزشی مربوطه است.

فعالیت ۱۰۴۷ سمن محیط زیستی

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اصل ۵۰ قانون اساسی مبنی بر اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است، اظهار کرد: مسئولان باید اعتقاد پیدا کنند که کشور ما از نظر شاخص‌های محیط زیستی در آستانه‌ها قرار گرفته است و برای حفظ داشته‌های خود باید تلاش کنیم.

وی ایجاد بیش از ۲ هزار خانه محیط زیست در سراسر کشور را از مصادیق مردمی‌سازی محیط زیست دانست و افزود: در کشور ۱۰۴۷ سمن محیط زیستی داریم و ما به دنبال جذب حداکثری این سمن‌ها برای فعالیت در چارچوب نظام هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد مدیران و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست با نیروهای جهادی، تصریح کرد: استان البرز به عنوان استان پایلوت برای ارائه آموزش‌های محیط زیستی به این نیروها انتخاب شده است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های این نیروها در سراسر کشور برای ارتقای جایگاه محیط زیست بهره بگیریم.

وی گفت: ظرفیت نفوذ محیط زیست در جامعه بسیار بالا است، از این رو خواستار حفظ سرمایه اجتماعی محیط زیست در کشور هستیم.

خانه‌های محیط زیست فرصتی برای خدمت به مردم است

سید ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اهمیت ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای آنکه بتواند محیط زیست کشور را به درستی مدیریت کند به فرهنگ‌سازی، آموزش و ارتقای سواد محیط زیستی آحاد جامعه و تربیت نسل محیط زیستی نیاز دارد. هرچند در دهه اخیر نیز توجه مردم به موضوعات محیط زیستی عمیق‌تر شده است و به بسیاری از رویدادها و اتفاقات حوزه محیط زیست، حساسیت نشان می‌دهند و مطالبه‌گر هستند که این مسئله نشان دهنده افزایش آگاهی و شناخت عموم مردم است البته در حال حاضر در ابتدای مسیر فرهنگ‌سازی محیط زیست هستیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با شعار و رویکرد مردمی‌سازی روی کار آمد، ادامه داد: بسیاری از امور دولتی در سازمان حفاظت محیط زیست نیز به مردم وابسته است که به این شیوه مدیریتی "مردم‌پایه" گفته می‌شود، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست با این خصوصیت، می‌تواند الگوی مناسبی برای تحقق رویکرد مردمی‌سازی باشد.

مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خانه‌های محیط زیست فرصتی برای خدمت به مردم است، در این مقطع حساس که مشارکت اجتماعی در کشور نیاز به تقویت دارد، ایجاد بستر مناسب برای اجرایی شدن این مهم در قالب خانه‌های محیط زیست علاوه بر مردمی‌سازی امور و تقویت مشارکت مردم در تصمیم‌ها و اجرای برنامه‌های مشارکت محور میدانی، با ارتقای سواد محیط زیستی آحاد جامعه و ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست، به طور قطع به حفاظت از محیط زیست ارزشمند کشور کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 672709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.