افزایش سرعت باد و ارتفاع موج / خیزش گردوخاک و طوفان شن تا آخر هفته ادامه دارد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از صدور هواشناسی دریایی سطح نارنجی و هشدار هواشناسی سطح نارنجی خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به صدور هشدار هواشناسی دریایی سطح نارنجی، اظهار کرد: در پی هشدار صادر شده، از اواخر وقت امروز سه‌شنبه بیستم تا روز پنجشنبه بیست‌ودوم تیرماه، افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: این سامانه نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و خوزستان را بر خواهد گرفت و در پی استقرار آن شاهد افزایش سرعت وزش باد تا محدوده ۳۸ نات و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا دو متر در سواحل و بیش از دو متر در فراسواحل استان بوشهر و خوزستان، خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه سنگین و صیادی، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی در سواحل و فراسواحل، از اثرات این سامانه خواهد بود.

وی ادامه داد: اجتناب از فعالیت‌های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و صیادی، انجام فعالیت‌های تفریحی دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل‌، به منظور کاهش و پیشگیری از مخاطرات سامانه مذکور توصیه می‌شود.

کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری

ضیائیان با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی، گفت: در پی هشدار صادر شده، از روز چهارشنبه بیست‌ویکم تا روز جمعه بیست‌وسوم تیرماه، افزایش شدید گرادیان فشار سطح زمین همراه با حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه، پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: این مخاطره از نوع وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد طوفان شن خواهد بود و فردا نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان، روز پنجشنبه جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و روز جمعه جنوب شرق خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در بستر رودخانه‌های خشک شده طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، تیرهای برق، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال، از اثرات این مخاطره خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: و در راستای کاهش و پیشگیری از مخاطرات سامانه مذکور، اجتناب از حضور در فضای باز، نداشتن تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی، توصیه می‌شود.

کد خبر 672676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.