هوای اصفهان برای چهارمین روز پیاپی سالم است/ ‏۲ ایستگاه کیفی هوا در وضعیت "پاک"

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان از سنجش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان امروز _سه‌شنبه بیستم تیرماه_ براساس داده‌های ۱۲ ایستگاه پایش فعال خبر داد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز شاخص کلی آلودگی هوا برابر ۶۹ و در وضعیت قابل قبول قرار دارد. آلاینده غالب هوای کلانشهر اصفهان، ذرات معلق ۲.۵ میکرون است.

وی افزود: امروز سنجش هوا در ایستگاه انقلاب با شاخص ۱۲۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است. ایستگاه‌های دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۸، رهنان با شاخص ۷۴، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۶۹، خیابان زینبیه با شاخص ۶۸، پارک زمزم با شاخص ۶۶، خیابان کاوه با شاخص ۶۳، کردآباد با شاخص ۵۷، فرشادی با شاخص ۵۵ و سپاهان‌شهر با شاخص ۵۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تصریح کرد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های میرزاطاهر با شاخص ۵۰ و خیابان فیض با شاخص ۴۹ در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد. ایستگاه خیابان ولدان فعال نیست.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۷۱ در وضعیت سالم (زرد) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۹۱، استانداری اصفهان با شاخص ۵۳، پروین با شاخص ۷۲، خرازی با شاخص ۹۰ و رودکی با شاخص ۵۱ در وضعیت سالم (زرد) ثبت شده است.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، شاهین‌شهر، سجزی، مبارکه و قهجاورستان است که دستگاه سنجش کیفی هوا در سجزی با شاخص ۸۵ و قهجاورستان با قرار گرفتن روی عدد ۹۴ در وضعیت هوای سالم (زرد) است. ایستگاه شاهین‌شهر با شاخص ۵۰ در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای مبارکه، کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 672650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.