تکمیل آزادسازی خیابان بازارچه تا ۲ ماه آینده / طرح میدان علامه امینی متوقف شده است

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: برای آزادسازی خیابان بازارچه حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و تاکنون بیش از ۹۵ درصد از آزادسازی پلاک‌های واقع در مسیر آن انجام شده است که تا دو ماه آینده به‌طور کامل گلوگاه‌های آن بازگشایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از معضلاتی که زندگی شهروندان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گلوگاه‌های ترافیکی است؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر برای تردد خودروها معابر شهر باید عریض و ایمن باشد اما معابری با این ویژگی‌ها در نقاط مختلف شهرها به‌ویژه بافت‌های تاریخی، متراکم یا فرسوده کمتر دیده می‌شود.

از آنجایی که یکی از اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم، توجه ویژه به محلات کم‌برخوردار، رسیدگی به بافت فرسوده و بازگشایی گلوگاه‌های سطح شهر بوده است، طی دو سال گذشته بودجه خوبی برای بازگشایی گلوگاه‌های شهر در نظر گرفته شده است، چراکه بعضی از این گلوگاه‌ها حتی تا ۴۰ سال منجر به ناراحتی شهروندان شده است و در صورتی‌که حتی یکی از آن‌ها باز شود، اقدامی برای آسودگی خاطر مردم یک محله صورت گرفته است.

بر این اساس در یک‌سوی شهر، بازگشایی گلوگاه‌های محله‌هایی همچون لیمجیر، ابن‌سینا، جامی و امام‌زاده اسماعیل انجام شد و در سوی مقابل شهر، آزادسازی یکی از خیابان‌های منطقه چهار اصفهان که مانند گلوگاهی، عبور و مرور شهروندان را دچار اختلال کرده بود و خواسته چندین ساله اهالی ساکن در این محدوده بوده است، شتاب گرفت.

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان که مشکلاتی همچون «جاده مرگ»، «اراضی علی‌آباد کلنگان» و موارد مشابه دیگر را با عزم جدی و اقدام جهادی رفع کرد، برای تملک و آزادسازی خیابان بازارچه در منطقه چهار شهرداری نیز اقدام کرد تا طرحی که ۱۰ سال قبل مصوب شده بود را در این دوره به ثمر برساند و خواسته چند ساله ساکنان این محل را برآورده کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محسن زمانی، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از اقدامات و فعالیت‌های مهم شهرداری در محلات این منطقه است.

تکمیل آزادسازی خیابان بازارچه تا ۲ ماه آینده/ طرح میدان علامه امینی متوقف شده است

لزوم اصلاح کدهای ارتفاعی در منطقه ۴

ایمنا: ۸۵ درصد اراضی منطقه چهار در حریم قرار دارد، چه تدابیری اندیشیده شده است تا این چالش به ظرفیت مطلوب تبدیل شود؟

زمانی: منطقه چهار شامل محدوده پل بزرگمهر، مشتاق اول، حمزه و لاهور می‌شود؛ این منطقه از یک‌سری پهنه‌های منفصل تشکیل شده است و پهنه یک‌دستی ندارد، به‌طوری که در سمت مشتاق، فضای منفصلی ایجاد می‌شود و زمین‌های کشاورزی خارج از محدوده وجود دارد.

پس از آن به روستای کلمه‌خواران می‌رسیم که بافت مسکونی دارد، دوباره از محدوده خارج می‌شویم و به روستای زون و سپس روشن‌دشت می‌رسیم، درواقع مجموعه‌ها جدا و اراضی کشاورزی بین آن‌ها قرار گرفته است.

اختیارات شهرداری در این امر گسترده نیست، لذا شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و در اداره راه و شهرسازی اصفهان باید توسعه شهر را در نظر بگیرند؛ اتصال بخش‌ها و پیوستن به محدوده شهر باید مورد توجه مشاوران قرار گیرد، زیرا در این مکان‌ها نارضایتی اجتماعی ایجاد شده است.

پیگیر هستیم تا با انجام مکاتبات، بخش‌هایی که قابلیت دارد را به داخل محدوده شهر اضافه کنیم؛ هرچند این اقدام زمان‌بر و مشکل است اما در حال حاضر سعی کردیم در بعضی نقاط ظرفیت ارتفاعی را افزایش دهیم.

یکی از محدودیت‌هایی که در نقاطی مانند کلمه‌خواران، زون، کردآباد و روشن‌دشت داریم، مربوط به ارتفاع مصوب آن محدوده است، زیرا کد ارتفاعی این نقاط دو یا سه طبقه است؛ البته بهبود این حداقل‌ها، اقدامی کوتاه‌مدت است و معتقدیم باید امکان ساخت‌وساز تا کدهای ارتفاعی چهار، پنج یا شش طبقه فراهم شود و تسهیلات را برای این امر فراهم کنیم.

وجود زمین‌های کشاورزی داخل محدوده قانونی، منطقه را رنج می‌دهد، زیرا مردم تقاضاهایی برای ساخت‌وساز دارند که نمی‌توانیم آن را پاسخ دهیم، لذا به‌دنبال رفع این مشکل هستیم اما تمام آن در اختیار شهرداری نیست و موضوع باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود، لذا امیدواریم به این ضرورت برسند که این ترمیم باید اتفاق بیفتد و رضایت اجتماعی به‌دست آید.

رفع این مشکل علاوه بر ایجاد رضایت، درآمدزایی نیز به‌همراه دارد؛ بی‌شک بارگذاری جدید در مناطقی که ظرفیت دارد، مفید است.‌

ایمنا: آزادسازی خیابان بازارچه در چه مرحله‌ای است؟

زمانی: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آزادسازی خیابان بازارچه به عنوان یکی از خیابان‌های کم‌عرض منطقه انجام شده است؛ آزادسازی این خیابان در طول سال‌های گذشته به‌طور تدریجی انجام و هر ساله بودجه‌ای برای این منظور در نظر گرفته شده است.

از سمت مشتاق که وارد خیابان بازارچه شویم، تعداد محدودی مغازه وجود دارد که توافق با برخی مالکان برای آزادسازی انجام شده و در خصوص تعدادی از مغازه‌ها در قالب ماده ۸ مکاتبات انجام شده است؛ تا دو ماه آینده به‌طور کامل گلوگاه این خیابان باز می‌شود.

بازارچه، خیابانی است که عرض آن از ابتدا تا انتها به سمت خیابان علامه امینی متفاوت است و طبق طرح مصوب، عمده آن آزادسازی شده است.

حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آزادسازی این خیابان در نظر گرفته شده است که پس از پایان آزادسازی، خیابان بازارچه از خیابان علامه امینی به سمت خیابان مشتاق باز می‌شود.

تبدیل چهارراه علامه امینی به میدان، در حد طرح باقی ماند

ایمنا: به‌تازگی خبرهایی از ایجاد میدان در چهارراه علامه امینی شنیده‌ایم. درباره این طرح بیشتر توضیح دهید.

زمانی: برخی شهروندان نسبت به وضعیت چهارراه علامه امینی گلایه‌مند بودند، به‌ویژه ساکنان خیابان علامه امینی غربی که دسترسی آن به چهارراه مسدود است و باید از طریق راستگرد به این نقطه برسند.

سال گذشته یک‌سری اصلاح هندسی در چهارراه علامه امینی انجام شد که هرچند به ظاهر کوچک بود اما رضایتمندی زیادی ایجاد کرد؛ به این صورت که بعد از خیابان مهرآباد، راست‌گردی ایجاد شد تا نیازی به توقف خودروها پشت چراغ قرمز نباشد و خودروها مستقیم وارد خیابان علامه امینی شرقی شوند.

در معبر سمت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز راست‌گردی ایجاد شد که این اقدام نیز رضایتمندی زیادی ایجاد کرد اما همچنان مطلوبیت کامل را ندارد؛ مطلوب طرحی است که سال‌های قبل برای ایجاد میدان مطرح بوده است اما به دلیل اجرای سختی که داشت، حتی به مرحله طراحی هم نرسید و به دلیل اینکه در آن زمان بحران ترافیکی احساس نمی‌شد، در حد ارائه طرح باقی ماند.

در حال حاضر طبق برآوردها در رینگ سوم یا اتوبان صیادشیرازی در هر ساعت بین هفت تا ۱۰ هزار خودرو تردد دارد و اگر این مسیر بسته یا محدود شود، اجرای طرح رفت‌وآمد در اتوبان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، لذا نیاز به هماهنگی با راهور و مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان دارد و به همین دلایل طرح میدان علامه امینی متوقف شده است.

اینگونه فعالیت‌ها در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک است و شهرداری منطقه نمی‌تواند سلیقه‌ای تصمیم بگیرد، لذا مانند سایر پروژه‌ها بررسی‌های لازم باید توسط حوزه حمل‌ونقل و ترافیک انجام شود و در این راستا اگر به ضرورت برسند، طراحی و بودجه پیش‌بینی می‌شود اما در حال حاضر این اتفاقات نیفتاده است.

ایمنا: طرح‌های محله‌محور «کلمه‌خواران» به کجا رسید؟

زمانی: در این دوره مدیریت شهری، شهرداری و شورا تاکید دارند که در حوزه محلات کار شود و به محلاتی که محرومیت دارند، به‌طور ویژه رسیدگی شود، زیرا یکی از انتقادها این بود که بیشتر امکانات شهرداری در مناطق مرفه است و از مناطق محروم غافل می‌شود.

سال گذشته با جمع‌بندی معاونت برنامه‌ریزی شهرداری، دو محله کردآباد و کلمه‌خواران برای طرح محله‌محوری منتخب شد و بر این اساس ورودی محله کلمه‌خواران در خیابان مشتاق سوم، مقابل بیمارستان چمران ساماندهی شد.

محله کلمه‌خواران دو ورودی دارد که یکی از آن‌ها سال گذشته ساماندهی و بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه تملک، اجرا و زیرسازی و آسفالت ورودی آن از سمت مشتاق شد اما برای ورودی دوم به دلیل اینکه بخشی از آن خارج از محدوده است، اقدامی انجام ندادیم.

همچنین پیگیر بودیم داخل محله کلمه‌خواران پارک و زمین ورزشی ایجاد کنیم که در پیش‌بینی زمین و تملک محل دچار مشکل شدیم و این کار انجام نشد؛ در سال جاری محله کلمه‌خواران از لیست طرح‌های محله‌محوری منطقه خارج شد و فقط برای محله کردآباد در حوزه محله‌محوری بودجه پیش‌بینی شده است.

ایمنا: در محله کردآباد چه اقداماتی انجام دادید؟

زمانی: در کردآباد چند فعالیت عمده انجام شد، نخست آنکه آزادسازی نبش میدان کردآباد که دسترسی به پارک این محله را فراهم می‌کند، در دستور کار قرار گرفت و تاکنون حدود ۸۰ درصد آزادسازی شده است و تنها دو مغازه باقی مانده است که تا یک ماه آینده انجام می‌شود؛ با انجام این اقدام میدان کردآباد فضای خوبی پیدا می‌کند و پارک خوبی ایجاد می‌شود، البته در این محله بازگشایی گلوگاه‌ها نیز انجام شد.

ساماندهی سالن توپی و، غیرتوپی، زمین چمن و ساختمان اداری ورزشگاه کردآباد انجام شده است، همچنین مبلغی برای مشارکت در صدور پروانه حسینیه کردآباد از سمت شهرداری در نظر گرفته شد.

ساماندهی مادی نیاصرم از دیگر اقدامات خوبی بود که سال گذشته انجام شد؛ این مادی به صورت شرقی غربی چند منطقه را پشت سر می‌گذارد که در منطقه چهار از خیابان بزرگمهر به سمت خیابان‌های حمزه، لاهور و مهرآباد ادامه دارد. ساماندهی عمرانی و فضای سبز مادی نیاصرم از سمت ورزشگاه تا میدان کردآباد انجام شد.

در میدان کردآباد آذین‌بندی قابل توجهی انجام شده است، به‌طوری که طرح‌هایی که در میدان انقلاب اصفهان در حوزه المان‌های شهری اجرا شد را به مناسبت‌های مختلف در میدان کردآباد نیز پیاده کردیم.

تخصیص ۲۰ درصد بودجه منطقه ۴ برای احداث ادامه خیابان علامه امینی

ایمنا: طرح ادامه خیابان علامه امینی شرقی به کجا رسید؟

زمانی: سال جاری طرحی را به‌عنوان ادامه علامه امینی شرقی داریم که کردآباد و سواردز را متحول می‌کند؛ در قالب این طرح پایان خیابان علامه امینی که در حال حاضر سه‌راه است و جنوب آن به خیابان بازارچه و شمال آن به میدان پردیس منتهی می‌شود، امتداد پیدا می‌کند.

این مطالبه‌ای است که مردم سال‌ها داشتند و اگر این خیابان احداث شود، دسترسی مردم کردآباد، سواردز و کلمان به خیابان علامه امینی، بازارچه و مشتاق آسان می‌شود، لذا برای این طرح بودجه پیش‌بینی شده است و در مرحله مقدماتی برای شناسایی مالکان، استعلام از سازمان جهاد کشاورزی و اداره صمت هستیم.

تلاش می‌کنیم تا انتهای سال جاری یا ابتدای سال آینده این طرح را اجرا کنیم، در این راستا حدود ۲۰ درصد بودجه منطقه به این طرح اختصاص پیدا کرده است و بی‌شک اجرای آن رضایت مردم و توسعه محله را به‌همراه دارد.

بر این باور هستیم که غیر از محرومیت واقعی، یکی از مواردی که مردم از آن رنج می‌برند، حس محرومیت است که با توجه به این موضوع برطرف می‌شود.

در اجرای پروژه‌های محرک توسعه، همراهی مردم بسیار مؤثر است و اگر این همراهی و همکاری نباشد، امکان توقف فعالیت‌ها وجود دارد؛ در هر پروژه ضمن اینکه رضایتمندی عده‌ای حاصل می‌شود، ممکن است عده‌ای که زمین آن‌ها در مسیر اجرای طرح قرار می‌گیرد، متضرر شوند و نارضایتی پیش آید و اگر فشار اجتماعی ایجاد شود، احتمال دارد شهرداری از اجرای پروژه منصرف شود، لذا تقاضا دارم مردم با حسن ظن به این موضوع نگاه کنند و همراهی لازم را داشته باشند تا تملک و اجرا به سرعت پیش رود.

تکمیل آزادسازی خیابان بازارچه تا ۲ ماه آینده/ طرح میدان علامه امینی متوقف شده است

ایمنا: از بودجه منطقه چهار و تحقق آن در سال گذشته و اعتبارات امسال بگویید؟

زمانی: بودجه مصوب سال گذشته این منطقه حدود ۴۷۷ میلیارد تومان بود که در اصلاح بودجه به ۶۲۰ میلیارد تومان رسید، اما امسال بودجه منطقه نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شد و به حدود ۸۵۰ میلیارد تومان رسید؛ با پیش‌بینی‌هایی که بر اساس درآمد انجام شده، بار سنگینی برای منطقه پیش‌بینی شده است.

این نشان می‌دهد که منطقه باید در حوزه جذب درآمد و هزینه در پروژه‌ها فعالیت زیادی داشته باشد، در سال گذشته نسبت به بودجه مصوب، حدود ۱۳۵ درصد وصول بودجه داشتیم و در جذب درآمد، جزو سه منطقه نخست شهرداری اصفهان بودیم.

امسال هنوز در شرایط اول سال هستیم و کمی زمان برد تا قیمت دفترچه‌ها اعلام شود، البته عمده درآمد مناطق به تراکم و پروانه‌ها وابسته است اما تنها به این موضوع بسنده نکردیم و به سمت تعریف پروژه‌های مشارکتی رفتیم تا در سطح منطقه ارزش افزوده ایجاد کنیم و از املاکی که در اختیار داریم، استفاده بهینه داشته باشیم.

امیدواریم امسال بودجه منطقه به‌طور کامل محقق شود و بتوانیم تمام پروژه‌ها را اجرایی کنیم. نکته دیگر اینکه نسبت پروژه‌های عمرانی به جاری حدود ۷۵ به ۲۵ است و امیدواریم که بتوانیم تمام آن را عملی کنیم.

ایمنا: نسبت به بودجه در نظر گرفته شده، چه پروژه‌های عمرانی اجرا شد؟

زمانی: سال گذشته در منطقه روشن‌دشت احداث بلوار گل‌ها را در دستور کار قرار دادیم تا آن محدوده را از بن‌بست خارج کند، این بلوار از میدان ولی‌عصر (عج) به بلوار رضوان منتهی می‌شود و اتصال خوبی ایجاد می‌کند.

بلوار گل‌ها در دو باند احداث شده و شهرداری برای تملک و احداث آن هزینه زیادی کرده که به عنوان پروژه شاخص رو به اتمام است و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

پروژه دیگر احداث خیابان ضلع شرقی کانال جی‌شیر بود که سال گذشته با پیش‌بینی بودجه مورد نیاز آزادسازی انجام شد و در یک ماه گذشته آسفالت این خیابان انجام شد که رضایتمندی زیادی برای مردم محله جی‌شیر و ساکنان مجتمع پزشکان و فرهنگیان ایجاد کرد.

پروژه‌های کوچک‌تری مانند مخزن آب در باغ غدیر، محله کردآباد و پارک جانبازان داشتیم، ساماندهی مادی‌ها و نورپردازی انجام شد، همچنین فعالیت‌های مشارکتی زیادی در حوزه کانون‌های فرهنگی و مساجد محلات و فعالیت‌هایی در حوزه اجتماعی داشتیم، همچنین لکه‌گیری آسفالت محلات جزو پروژه‌های جاری است.

ایمنا: با توجه به سرانه فضای سبز در منطقه چهار، چه تدابیری برای تأمین آب آن اندیشیده شده است؟

زمانی: منطقه چهار بیشترین سرانه فضای سبز را بین مناطق دارد و یکی از چالش‌ها، مدیریت این موضوع است، مناطق حاشیه رودخانه وسعت بسیار زیادی دارد، پارک حاشیه رودخانه بیشتر از ۱۰۰ متر عمق دارد، منطقه چهار از پل بزرگمهر تا خیابان مشتاق و پل شهرستان فضای سبز دارد که حفظ آن بسیار سخت است، هرچند پیمانکار داریم اما نظارت باید انجام شود تا درختان دچار آفت نشود، زیرا اگر خسارتی به این حوزه وارد شود غیرقابل جبران است، لذا شهرداری در این حوزه هزینه زیادی می‌کند و از مردم انتظار داریم در حفظ فضای سبز شهر همکاری کنند.

با وجود شرایط کم‌آبی برای آبیاری فضای سبز دغدغه زیادی وجود دارد که تدابیری از جمله پیش‌بینی مخازن آب در محلات و آب‌گیری در مکان‌های مختلف اندیشیده شده است تا آب به‌موقع پمپاژ شود؛ طی سال‌های قبل یکی از راه‌های آبیاری، با تانکر آب بود که امسال با وجود مخازن آب و استفاده از پساب تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر، استفاده از تانکر آب برای آبیاری این عرصه‌ها را به حداقل رساندیم.

کد خبر 672542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.