نهادها و سازمان‌های هم‌عرض کارکرد شوراها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دلایل نادیده گرفتن شوراها، گفت: یکی از دلایل نادیده گرفتن شوراها این است که با تاخیر بیست ساله در شکل‌گیری شوراها، نهادها و سازمان‌های هم عرض شکل گرفته است، اما با ایجاد شوراها این نهادهای موازی حاضر به تفویض اختیار به شوراهای اسلامی شهر نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد صادقی امروز_ دوشنبه نوزدهم تیرماه_ در نشست نقد و بررسی جایگاه مدیریت شهری در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، اظهار کرد: مستحضر هستید که برنامه هفتم در ۱۵۰ صفحه و شامل ۲۴ فصل است، اما در این فصول هیچ اشاره‌ای به شوراها و مدیریت شهری نشده است.

وی افزود: نظامات مدیریت یکپارچه آب در این برنامه سرفصل‌هایی دارد که در جای خود مهم است، اما به مدیریت یکپارچه شهری یا حکمروایی محلی اشاره‌ای نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در قانون اساسی به موضوع شوراها پرداخته نشده است، خاطرنشان کرد: شوراها هنوز در جایگاهی که حضرت امام (ره) مدنظر داشتند و نظام شورایی را مطرح کردند یا آنطور که مرحوم شهید بهشتی در تدوین مواد قانون اساسی به شوراها اشاره داشت، قرار نگرفته است.

صادقی اضافه کرد: چنانچه بخواهیم برنامه هفتم را به خوبی تنظیم کنیم محکوم به بررسی گذشته‌ای هستیم که در آن شوراها نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به دلایل نادیده گرفتن شوراها، تصریح کرد: یکی از دلایل نادیده گرفتن شوراها این است که با تأخیر بیست ساله در شکل‌گیری شوراها، نهادها و سازمان‌های هم عرضی شکل گرفته است که به نوعی کار شوراها را انجام می‌دادند، اما با ایجاد شوراها این نهادهای موازی حاضر به تفویض اختیار به شوراهای اسلامی شهر نشده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: آسیب بعدی برداشت متفاوت شورای نگهبان از شوراها است در حالی که اگر ما به دنبال نظام مردم سالاری هستیم باید مدل ساختاری متناسب با این امر داشته باشیم. نبود شورا باوری و شورا یاوری در حوزه‌های مختلف و قوای سه گانه به نحوی است که حتی خود نمایندگان شوراها باور ندارند که کار مردم باید توسط مردم و از طریق جامعه شورایی انجام شود و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

کد خبر 672521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.