واردات اتوبوس‌های یورو ۴ به نفع محیط زیست است؟

واردات خودروهای کارکرده مشروط به این است که مطابق استاندارد یورو ۵ و دارای فیلتر جاذب دودی باشند، همچنین بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر توجه قانون هوای پاک به توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: واردات خودروهای کارکرده مشروط به این است که مطابق استاندارد یورو ۵ و دارای فیلتر جاذب دودی باشند.

وی با اشاره به نوسازی حمل‌ونقل عمومی و تاکید بر حمل‌ونقل پاک به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا، افزود: با توجه به ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک، وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌های کلانشهرها موظف به توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی هستند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما نباید به سمت استفاده بیشتر از خودروهای دیزلی برویم، در کلانشهرها منابع انتشار آلودگی بسیار زیاد و بیش از ظرفیت تهویه هوا است، اگر بخواهیم از شرایط انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات نجات پیدا کنیم و آلودگی هوا کمتر و کیفیت هوا بهتر شود، باید از حمل‌ونقل عمومی پاک استفاده کنیم؛ در این راستا لازم است بیشتر مواقع با مترو تردد کنیم و خطوط مترو نیز توسعه پیدا کنند.

وی درباره واردات خودروهای کارکرده و دست دوم، گفت: بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ باشند؛ در تهران ۲ هزار اتوبوس فعال وجود دارند که ۸۸ درصد آن‌ها سن بالایی دارند و فرسوده هستند.

گل‌علیزاده تاکید کرد: اتوبوسی که فرسوده است، از استاندارد خارج و میزان انتشار آلاینده‌های آن نیز بیشتر می‌شود. در راستای رفع این مشکل علاوه بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی آن‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد؛ همراه با وارد کردن خودروهای کارکرده با عمر سه ساله که حداقل استاندارد یورو ۵ را داشته باشد، خودروهای فرسوده نیز باید به مرور از مدار تردد خارج شوند تا میزان انتشار آلودگی کاهش پیدا کند.

دریافت مجوز واردات ۶۵۰ اتوبوس مطابق استاندارد یورو ۵

وی افزود: بر اساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی‌بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل‌ونقل برون‌شهری و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درون‌شهر ثبت سفارش و واردات انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دستورالعملی در آئین‌نامه کمیسیون‌های اصلی به تصویب رسیده است که به مجوز هیئت وزیران نیاز دارد و مبنی بر این است که خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو ۵ را داشته باشند و سطح استانداردهای سازمان ملی استاندارد باید در این موضوع رعایت شود.

وی ادامه داد: از جمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات ۶۵۰ اتوبوس مطابق استاندارد یورو ۵ است که از این مسئله استقبال نیز می‌کنیم اما این اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلترهای جاذب دودی به‌صورت کارخانه‌ای باشند که در صورت جداسازی آن‌ها موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.

گل‌علی‌زاده تاکید کرد: در صورت واردات خودروی یورو ۴ و نصب فیلتر جاذب دودی، این فیلترها به‌راحتی جدا می‌شوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این نکته نیز قابل چشم‌پوشی نیست که نصب فیلتر به‌صورت دستی کارایی لازم را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از سال ۸۴ خرید خودروهای دیزلی در کلانشهر تهران ممنوع بود، گفت: به جای خودروهای دیزلی، خودروها باید یا گازسوز یا برقی تهیه می‌شدند. حمل‌ونقل عمومی طی سال‌های گذشته توسعه نداشت، بسیاری از خودروهای دیزلی زمین‌گیر شده‌اند و قطعات آن‌ها را بازسازی می‌کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند و از محل زندگی یا کار آن‌ها حداکثر ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد، هم استفاده از خودروهای شخصی و هم انتشار آلاینده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: همیشه در مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزیر کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم که خودروها باید مطابق با استانداردها باشند. خودروهای وارداتی برندهای مطرح خارجی هستند اما به دلیل اینکه اتوبوس‌های حمل‌ونقل در دیگر کشورها نیز پیمایش زیادی دارد به‌طور طبیعی، عملکرد آن‌ها مطابق استاندارد نیست.

گل‌علیزاده افزود: در صورتی که کارکرد اتوبوس‌های وارداتی تا پنج سال نیز باشد، می‌توانند در حد قابل قبول و نزدیک به استانداردها باشند و این در صورتی است که فیلتر جاذب دودی کارخانه‌ای داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودروهای کارکرده به مجوز و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست دارد یا خیر؟ اظهار کرد: برای ترخیص خودروها از گمرک باید تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را داشته باشند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خودروها اگر پنج سال ساخت نیز باشد مورد قبول است اما دولت می‌گوید که به خودروهای تا سه سال ساخت مجوز داده می‌شود و این شرایط نیز برای ۶۵۰ اتوبوسی است که یورو ۵ هستند اما مشکل اصلی آن ۳۵۰ اتوبوسی است که یورو ۴ هستند و ما با واردات آن‌ها موافق نیستیم و اقدامات شهرداری برای ورود این خودروها قبل از قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است.

با واردات اتوبوس با استاندارد یورو ۴ و ۱۵ سال سن مخالف هستیم

پیش‌تر نیز داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با واردات اتوبوس‌های دست دوم مخالف نیستیم اما مخالفت ما با وارد کردن اتوبوس‌های با استاندارد یورو ۴ با ۱۵ سال سن است.

وی درباره ماجرای واردات اتوبوس‌های دست دوم و مخالفت این سازمان، افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر اعلام کردند که قرار است هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را وارد کشور و در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به کار گیرند، سازمان محیط زیست با اصل کار مخالف نیست اما حرف ما این است که خودروهایی که وارد می‌شوند نباید از رده خارج باشند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس این تصمیم، قرار است از هزار دستگاه اتوبوس ۶۵۰ دستگاه با استاندارد یورو ۵ و عمر سه سال و ۳۵۰ دستگاه باقیمانده هم با استاندارد یورو ۴ و عمر بالای ۱۵ سال باشند، سازمان محیط زیست با بخش اول آن یعنی اتوبوس‌های یورو ۵ مشکلی ندارد اما روی بخش دوم یعنی اتوبوس‌های یورو ۴ با سن بالای ۱۰ سال مخالفت داریم.

وی ادامه داد: قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوس‌ها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا در تهران به بدنه اتوبوس‌ها مربوط نمی‌شود بلکه در کارکرد موتور آنها است، بنابراین نوسازی آنها دردی از آلودگی هوا در تهران دوا نمی‌کند، همچنین می‌خواهند فیلتر جاذب دوده روی موتور این اتوبوس‌ها نصب کنند که اگر در روند کار از روی خودرو برداشته شود هم مشکلی در کارکرد خودرو ایجاد نمی‌کند چون سیستم اخطار نمی‌دهد.

گل‌علیزاده گفت: در حالی که تولید خودروهای با استاندارد یورو ۴ از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده است اما حالا می‌خواهند خودروهایی با استاندارد یورو ۴ و سن بالای ۱۵ سال وارد کنند در حالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانه‌ای روی آنها نصب نشده است.

کد خبر 672486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.