شناسایی معلولان بدون شغل از ابتدای مردادماه

از آن جا که فعالیت سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور از یکم مردادماه اجرایی می‌شود، در این سامانه قرار است معلولان بعد از دریافت تسهیلات بانکی، اطلاعات خود را ثبت کنند تا وحدت رویه و نظمی در این زمینه برقرار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معلولان با مشکلات متعددی مواجه هستند که از جمله این مشکلات در راستای معیشت، مسکن، اشتغال، بیمه درمانی و نبود وسایل کمک توانبخشی است، از آن جا که دولت سیزدهم تاکید بر رسیدگی به معلولان و رفع مشکلات این قشر از جامعه دارد، سامانه «جست‌وجوی شغلی» جایگزین سامانه «ثبت‌نام افراد بیکار و جویای کار تحت پوشش بهزیستی» شده است تا با شناسایی معلولان بدون شغل، در راستای اشتغال این قشر از جامعه اقداماتی صورت گیرد.

معلولان بدون شغل شناسایی می‌شوند

محسن ایروانی، رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سامانه «جست‌وجوی شغلی» جایگزین سامانه «ثبت‌نام افراد بیکار و جویای کار تحت پوشش بهزیستی» شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سامانه «جست‌وجوی شغل» وزارت رفاه تنها درگاه معتبر مورد قبول سازمان بهزیستی است.

وی افزود: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای دو سامانه مادر تحت عنوان سامانه «جست‌وجوی شغلی» و سامانه «جامع تسهیلات اشتغال کشور» است. در سامانه جست‌وجوی شغلی تمام مددجویان و افراد عادی جامعه همچنین کارآفرینانی که نیازمند نیروی کار هستند، می‌توانند ثبت‌نام کنند. سازمان بهزیستی نیز به عنوان یکی از سازمان‌های تابع وزارتخانه، از این سامانه معتبر که پنجره واحدی برای کل وزارت رفاه است و به‌تازگی راه‌اندازی شده است، به‌منظور اشتغال مددجویان خود استفاده می‌کند.

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سامانه «ثبت‌نام افراد بیکار و جویای کار تحت پوشش بهزیستی» درگاه موقتی بود که بعد از دیدار رئیس‌جمهور با معلولان با تصمیم سازمان بهزیستی به صورت موقت ایجاد و اکنون غیرفعال شده است؛ هرچند این سامانه موقت بود اما بر اساس فعالیت آن توانستیم اطلاعات ۳۵ هزار فرد دارای معلولیت بدون شغل را دریافت کنیم؛ برخی از این افراد دارای مدرک کاردانی و بالاتر بوده‌اند که در اولویت اشتغالزایی قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سامانه جست‌وجوی شغل وزارت رفاه تنها درگاه معتبری است که مورد قبول سازمان بهزیستی است و افراد می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

ایروانی ادامه داد: بسیاری از افراد ممکن است در جریان راه‌اندازی این سامانه نباشند یا به دلیل زندگی در بخش‌های روستایی دسترسی نداشته باشند، از این رو سازمان برای شناسایی فعال مددجویان تحت پوشش جویای کار، قرار است از ابتدای مردادماه سازوکاری تعریف و در ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی، افراد بدون اشتغال و واجد شرایط را شناسایی کند. در نتیجه تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌توانیم آمار دقیقی از پشت‌نوبتی‌های اشتغال خود احصا و برای ایجاد اشتغال آنها اقدام کنیم.

وی با اشاره به فعالیت سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور از قبل وجود داشته است، اما فعالیت آن از اول مردادماه لازم‌الاجرا است. در این سامانه نیز قرار است از ابتدای مردادماه افراد بعد از دریافت تسهیلات بانکی اطلاعات خود را ثبت کنند. این اقدام در راستای این موضوع انجام می‌شود که افراد از دو نهاد مختلف وام نگیرند و وحدت رویه و نظمی در این زمینه برقرار شود.

معلولان چشم انتظار اجرای کامل قانون حمایت از حقوق خود هستند

پیش‌تر نیز روح‌الله ساعی، دبیر هیئت‌مدیره تشکل‌های نابینایان کشور با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان مهم‌ترین سند برای رعایت و حفظ حقوق این گروه است، اظهار کرد: معلولان چشم انتظار اجرای کامل این سند هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۳۰ قانون حمایت از حقوق معلولان دولت موظف است ردیف بودجه مشخصی در قالب اعتبارات رفاهی بودجه سالانه خود بیاورد، افزود: هرچند که طی سال‌های گذشته اعتبار کمی برای این قانون اختصاص داده شد، اما معلولان به ویژه فعالان اجتماعی امیدوار به توسعه این ردیف بودجه، با توجه به وعده‌های داده شده هستند.

دبیر هیئت مدیره تشکل‌های نابینایان کشور تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه به بهانه اضافه کردن بودجه سازمان بهزیستی، ردیف بودجه مشخصی به این قانون اختصاص نداده و در بودجه سال آینده سازمان بهزیستی اعتبار مستقلی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: در این شرایط اقتصادی که مردم طبق آمار رسمی تورم نزدیک به ۵۰ درصدی را تجربه می‌کنند فشار مضاعفی به زندگی افراد معلول به‌ویژه معلولان بدون شغل و درآمد، وارد می‌شود.

ساعی مستمری پرداختی از سوی بهزیستی برای هر معلول بدون شغل را حدود ۵۴۰ هزار تومان دانست و خاطرنشان کرد: گرانی خوراکی‌ها، افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن، افزایش قیمت وسایل توانبخشی و حتی کمبود و نبود برخی وسایل، زندگی بسیاری از معلولان را تحت تأثیر گذاشته و زندگی را تلخ کرده است.

وی گفت: اگر قانون حمایت از حقوق معلولان اعتبار مشخصی برای خود نداشته باشد، در مواردی همچون پرداخت مستمری‌ها، اجرای قانون ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان، حمایت از دانشجویان معلول شاغل در دانشگاه‌های غیردولتی، حمایت از کارآفرینی و تهیه لوازم و تجهیزات توانبخشی معلولان با مشکلات فراوان مواجه خواهند شد.

کد خبر 672460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریبوار کتابی RU ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    من اهل کردستان شهرستان بانه متاهل هستم خیلی وقت بیکار هستم می خواهم شغل مناسبی واسه ما ایجاد کنم به هرکس می گم کار به ما بده هیچ کس کار به ما نمی ده چون مشکل شنوایی دارم