اینجا سخن از حرفه‌ای عاشقانه است...

دستانش پینه بسته و پیشانی‌اش آفتاب‌سوخته‌ است؛ به زحمت روی زمین زانو زده است و در حالی که با یک دست عرق پیشانی‌اش را می‌گیرد، با دست دیگرش ساقه شکسته گل را با احتیاط در خاک می‌کارد؛ او هر روز با تنی خسته اما پرامید، فرزندانش را به آغوش خاک می‌سپارد تا به آن‌ها جانی تازه دهد؛ چون او یک باغبان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرار ما برای انجام مصاحبه ساعت ۸ صبح در ضلع شرقی میدان بزرگمهر اصفهان، میان انبوهی از گل در باغ گل‌ها، با کسی بود که هر روز، صبح زود از خواب بیدار می‌شود، نماز صبح را می‌خواند، کتری آب را روی اجاق گاز می‌گذارد و به باغ می‌رود؛ عادت دارد همیشه قبل از اینکه خودش صبحانه بخورد، نخست به باغ برود و حال و احوال گل‌ها، باغچه، درخت‌ها و درختچه‌هایش را بررسی کند.

او می‌گوید صبحانه بچه‌هایم واجب‌تر است؛ پتوس آب می‌خواهد، میخک گرسنه است، ارکیده اگر نور کافی نداشته باشد، قهر می‌کند. دستان پینه‌بسته و پیشانی آفتاب‌سوخته‌اش جای هیچ پرسشی باقی نمی‌گذارد؛ «او یک باغبان است». او سراسر نور است که هر روز بر فرزندانش می‌تابد تا به آن‌ها جانی تازه دهد.

شاید برای عده‌ای عجیب باشد که او با گل‌هایش حرف می‌زند، آن‌ها را در آغوش می‌گیرد یا با آن‌ها درد دل می‌کند، اما حقیقت این است که او به معنای واقعی هر روز عاشقی می‌کند و اشتیاقی که در دل دارد، قابل توصیف نیست؛ گاهی نیمه‌های شب برمی‌خیزد و به باغ سر می‌زند، این دل‌شوره‌های مداوم، حکایت از عشقی سرشار دارد، عشقی که از بی‌تابی یک پدر برای قد کشیدن فرزندانش می‌گوید، وقتی او آن‌ها را با امید به دل خاک می‌سپارد تا جانی تازه دهد و جان می‌دهد اگر گلی پرپر یا شاخه‌ای از درختی شکسته شود.

اینجا سخن از حرفه‌ای عاشقانه است...

مراقبت از گل‌ها یک مبادله با طبیعت است

عمو کاظم یکی از باغبانان باتجربه باغ گل‌ها است؛ پدرش یک باغبان بوده و از ۱۵ سالگی برای کمک به پدر به باغبانی مشغول شده است.

این باغبان ۶۰ ساله می‌گوید: باغبانی حرفه‌ای عاشقانه است و کسی که عاشق گل‌ها نباشد، نمی‌تواند به این حرفه مشغول باشد، گل‌ها با باغبان خود حرف می‌زنند، اگر تشنه باشند یا از جای خود راضی نباشند و نور کافی دریافت نکنند، در همه حال با باغبان خود ارتباط عمیقی برقرار می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: پدرم در باغ صائب باغبانی می‌کرد، من نیز از همان دوران نوجوانی در کنار پدر، کم‌کم باغبانی را آموختم و با گذشت زمان با دلبسته‌شدن به گیاهان و گل‌ها متوجه شدم، باغبانی را با جان و دل دوست دارم و اگر به عقب بازگردم، بازهم این حرفه را انتخاب خواهم کرد.

جعفر کاظمی که باغچه‌ای کوچک به مساحت ۱۲ متر در خانه خود دارد و در آن گل‌های رز و فصلی می‌کارد، می‌افزاید: باغبانی برکت خوبی دارد و حتی در جهت اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌توان از آن استفاده کرد.

کاظمی خاطرنشان می‌کند: باغبانی وابسته به کشاورزی بوده و شغلی با برکت است و بسته به وسعت فعالیت باغبان می‌توان از آن درآمدزایی کرد.

این باغبان باتجربه که عمر خود را در این حرفه سپری کرده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر دانش در این حرفه بسیار پیشرفت کرده است و تخصص در کنار تجربه می‌تواند در بحث کارآفرینی، ایجاد اشتغال و حفظ و نگهداری درست از محیط زیست و طبیعت بسیار مؤثر و سودمند باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به جای قطع درختان می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد و در محل دیگری کاشت، می‌گوید: نیروی انسانی برای کسب مهارت در رشته باغبانی باید بعد از فراگیری مطالب تئوری، به‌صورت تجربی نیز در دوره‌های مشخص فعالیت لازم را داشته باشد، چراکه تخصص بدون کار تجربی و عملی جواب نمی‌دهد.

باغبان کهنه‌کار با تاکید بر تربیت نیروی ماهر در رشته باغبانی تصریح می‌کند: این نیروها مانند طلا باارزش هستند، چراکه دانش و تجربه آن‌ها در حوزه حفظ محیط زیست و طبیعت و شناخت و تکثیر گیاهان دارویی و جان‌بخش بسیار تأثیرگذار است.

او معتقد است، مراقبت از گل‌ها یک مبادله پایاپای با طبیعت است، در ازای حفظ محیط زیست و مراقبت از گیاهان و گل‌ها می‌توانیم در هوایی سالم نفس بکشیم، این در حالی است که درختان و گل‌ها جان دارند، لذا مراقبت از آن‌ها نیز یک وظیفه انسانی است.

اینجا سخن از حرفه‌ای عاشقانه است...

«باغبانی» پربرکت و بانشاط است

علی قیدرلو از دیگر باغبانان باغ گل‌ها است؛ او از سال ۸۶ در مجموعه فضای سبز شهرداری اصفهان باغبانی را شروع کرده و اکنون به همراه برادرش در باغ گل‌ها مشغول به کار است.

این باغبان جوان در یک خانواده کشاورز متولد شده است اما به‌دلایل کم‌آبی و مشکلاتی که طی این سال‌ها برای کشاورزان شرق اصفهان در این خصوص به‌وجود آمده است، به باغبانی در مجموعه‌ها و مناطق مختلف شهرداری مشغول شده و حدود ۹ سال است که در باغ گل‌ها، باغبانی می‌کند.

قیدرلو می‌گوید: شرط اول برای کشاورزی و باغبانی علاقه به کاشت و برداشت، طبیعت، گل‌ها و به‌طور کل سروکار داشتن با آن‌ها است و در صورتی‌که مشکل کم‌آبی برطرف شود، علاوه بر باغبانی، کشاورزی را نیز ادامه خواهم داد.

او ادامه می‌دهد: کشاورزی و باغبانی از جمله فعالیت‌ها و مشاغلی است که زحمت بسیاری دارد و با وجود خطراتی که باغبانی می‌تواند برای یک باغبان داشته باشد اما باز هم این شغل را به سایر مشاغل دیگر ترجیح می‌دهم.

باغبان جوان اما باتجربه، درباره احساس خود نسبت به گل‌ها و گیاهان می‌گوید: باغبانی پر از برکت و نشاط است؛ گل‌های دائمی نسبت به گل‌های فصلی به‌دلیل ماندگاری و همیشگی بودنشان حس و حال بهتری دارند اما گل‌های فصلی به‌دلیل عمر کوتاهشان یا زمانی‌که دچار سرمازدگی می‌شوند، حس بدی را به باغبان انتقال می‌دهند.

قیدرلو تصریح می‌کند: باغبان‌ها با گل‌ها زندگی می‌کنند و در صورتی‌که نتوانی با گیاهان و گل‌ها ارتباط برقرار کنی، به‌طور قطع انتخاب این شغل اشتباه خواهد بود.

او در مجموعه باغ گل‌ها، در قسمت گل‌های گرمسیری به باغبانی مشغول است و می‌گوید: برخی بازدیدکنندگان تنها به بخش ظاهری گل اکتفا می‌کنند، در حد دقایقی کوتاه و برای گرفتن چند عکس وقت می‌گذارند و لذت آن‌چنانی از فضا نمی‌برند اما برخی دیگر از عمق جان با فضا ارتباط می‌گیرند و آگاهی و اطلاعات خوبی در مورد گیاهان دارند که البته تعداد آن‌ها از دسته اول کمتر است.

باغبان جوان ادامه می‌دهد: بسیاری از باغبانانی که در مجموعه فضای سبز شهرداری اصفهان یا خارج از این مجموعه به این فعالیت مشغول هستند، به باغبانی در منازل نیز می‌پردازند چراکه این حرفه با جان آن‌ها عجین شده و جدایی از گل‌ها برای آن‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

قیدرلو می‌گوید: سختی‌ها و خطرات باغبانی در کنار لذت‌های آن موجب شده است تا بیشتر افرادی که در این حرفه مهارت و فعالیت دارند، به‌دلیل مشکلات معیشتی به‌دنبال شغل دوم باشند اما در عین حال باغبانی را تحت هیچ شرایطی رها نمی‌کنند.

او معتقد است، به‌طور قطع روحیات یک باغبان با یک پزشک یا کارمندی که ساعت‌ها زمان خود را پشت یک میز یا مداوای بیماران می‌گذراند، متفاوت است؛ باغبان‌ها به‌مرور زمان شکل طبیعت را به خود می‌گیرند و به همان میزان که یک گل حساس است، روحیات یک باغبان نیز متأثر از این لطافت و حساسیت در کنار کار سختی که بر دوش دارد، اما شادتر و در عین حال آسیب‌پذیرتر است.

اینجا سخن از حرفه‌ای عاشقانه است...

باغبان پرتلاش از اشتیاق همکاران خود این چنین می‌گوید: آن‌ها هر روز به معنای واقعی کلمه با زندگی، زندگی می‌کنند و این جریان به‌گونه‌ای است که حتی در دوران بازنشستگی به باغبانی در گلخانه‌های شخصی یا در منازل می‌پردازند، چراکه این حرفه یک شغل ابدی و جریانی توقف‌ناپذیر است؛ باغبان‌ها مانند یک مادر برای فرزند و یک پزشک برای نجات بیمار خود از درد و بیماری، به زایش در طبیعت و زنده نگه‌داشتن گیاهان و مراقبت از گل‌ها می‌پردازند، لذا کسب درآمد در این حرفه برای یک باغبان حرف آخر را می‌زند، این در حالی است که یک گل‌فروش با اینکه با گل‌ها سروکار دارد اما اغلب بحث درآمد و میزان فروش برای او در اولویت است.

قیدرلو تصریح می‌کند: افرادی که از سایر شهرها از باغ گل‌های اصفهان بازدید می‌کنند، دلبستگی و تعلق خاطر بیشتری به طبیعت دارند؛ شاید حتی به گرفتن عکس یا فیلم هم نپردازند اما ساعت‌ها در باغ تفرج می‌کنند و از اعماق جان از این طبیعت شگفت‌انگیز لذت می‌برند.

او معتقد است: گل‌ها، درختان و گیاهان سبز فضای مفرح و بانشاطی را برای ما ایجاد می‌کنند و هوای محیطی که در آن نفس می‌کشیم را پاکسازی می‌کنند و سالم نگه می‌دارد، از این‌رو لازم است هر شهروند در منزل خود با استفاده از گل‌های آپاراتمانی یک باغچه کوچک تهیه و از آن انرژی مورد نیاز را دریافت کند.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 672459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.