آموزش زبان‌های خارجی در مدارس؛ اجباری یا اختیاری؟

در راستای اجرای سند تحول بنیادین و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس می‌توانند علاوه‌بر آموزش زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در راستای اجرای سند تحول بنیادین، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود تا علاوه‌بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند.

آموزش زبان‌های خارجی در مدارس اجباری است

محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مؤسسه‌های آموزش زبان ذی‌صلاح می‌توانند آموزش زبان چینی و سایر زبان‌ها را به دانش‌آموزان تحت عنوان «زبان خارجه مدرسه» آموزش دهند، درباره رایگان بودن یا نبودن آموزش زبان‌های خارجی به غیر از انگلیسی توسط مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌ها اظهار کرد: این موضوع می‌تواند با تدابیر اجرایی وزارت آموزش و پرورش رایگان یا غیررایگان باشد.

وی با تاکید بر آموزش زبان‌های خارجی افزود: این امر بر اساس تقاضای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش آغاز شده است، این عزم در سازمان پژوهش وجود دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین به آموزش زبان خارجی انتخابی تاکید دارد، در واقع انتخاب یک زبان خارجی اجباری اما نوع زبان آن انتخابی است. عنوان زبان خارجی نیز می‌تواند تغییر کند؛ پیش‌تر زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی بود و اکنون زبان عربی و چینی اضافه شده است.

وی گفت: گشودن این باب نیازمند یک قانون بود که انجام دادیم، علاوه‌بر شیوه آموزش یاد شده، مؤسسه‌های ذی‌صلاح دارای تاییدیه از آموزش و پرورش نیز می‌توانند برای دانش‌آموزانی که متقاضی این کار هستند، تدریس داشته باشند. نباید اجبار کنیم که این آموزش‌ها در محیط مدرسه و به صورت رسمی باشد، مهم این است که این زبان‌ها آموخته شود، حال چه در فضای مدرسه و چه در آموزشگاه‌های مورد تأیید باشد.

امانی‌طهرانی درباره اجرای مصوبه یادشده، خاطرنشان کرد: با آمدن این مصوبه باید یک دوره برنامه‌ریزی درسی و تولید مواد آموزشی انجام شود تا به دنبال تدوین چارچوب برنامه درسی و مواد آموزشی، این دروس ارائه شود. آموزش این زبان‌ها می‌تواند توسط مؤسسه‌هایی رخ دهد که در بند ۴ مصوبه درج شده است. اگر مؤسسه‌ای مورد تأیید باشد و برای این آموزش اعلام آمادگی کند امکان آموزش زبان‌ها بلافاصله وجود دارد. به‌طور خاص ما از کانون زبان ایران به دلیل اتصالی که به آموزش و پرورش دارد، یاد کرده‌ایم. اگر همه شرایط فراهم شود، این مصوبه از همین امسال قابلیت اجرا دارد.

وی با اشاره به رایگان بودن یا نبودن آموزش زبان‌های خارجه به غیر از انگلیسی توسط مؤسسه‌ها ادامه داد: ما در این مصوبه وارد سطوح اجرایی نشدیم و بر آموزش و ارزشیابی متمرکز هستیم، از این‌رو اینکه آموزش یک زبان خاص مانند چینی به عنوان درس زبان خارجی مدرسه، توسط مؤسسه‌های زبان رایگان باشد یا خیر، می‌تواند با تدابیر اجرایی وزارت آموزش و پرورش رایگان یا غیررایگان باشد.

وظایف آموزش و پرورش نسبت به آموزش زبان خارجی در مدارس

طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در راستای اجرای سند تحول بنیادین، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود تا علاوه‌بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند.

بر اساس مصوبه هزاروبیست‌وششمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش، در راستای عملیاتی کردن راهکار ۵-۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه‌تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی-ایرانی» و اصلاح مصوبه جلسه ۶۷۸ شورای‌عالی آموزش و پرورش در تاریخ دوم آبان‌ماه ۸۱ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود، حسب نیازها و تقاضای اجتماعی جدید و با رعایت اصل تنوع‌بخشی به زبان‌های‌خارجی، علاوه‌بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف است:

۱. برنامه درسی زبان‌های خارجی را به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش برساند.

۲. مواد و منابع آموزشی-تربیتی مبتنی بر برنامه درسی زبان‌های خارجی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را با مشارکت سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی تألیف، تدوین، متناسب‌سازی یا معرفی کند.

۳. با اولویت برگزاری کلاس‌های‌حضوری، در مناطقی که امکان ارائه حضوری زبان‌های غیرانگلیسی وجود ندارد، از طریق آموزش‌های غیرحضوری یا ترکیبی اقدام کند.

۴. سازوکارهای لازم برای دانش‌آموزان متقاضی یادگیری و ارزشیابی زبان‌های خارجی غیرانگلیسی را در کانون زبان ایران یا سایر مؤسسات تربیتی-تخصصی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش فراهم کند.

۵. بررسی جامع و کاملی از وضعیت آموزش زبان انگلیسی، همراه با پیشنهادهای کیفی بهبود آموزش زبان ظرف مدت شش‌ماه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

مطابق با تبصره ۱ و ۲ این مصوبه، دستورالعمل‌اجرایی این ماده واحده توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد و با ابلاغ این مصوبه، مصوبات مغایر در مورد آموزش زبان‌های خارجی لغو می‌شود.

کد خبر 672449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    1 0
    امکان نداره انگلیسی اختیاری بشه پس زبان علم چی میشه پس فردا دانشگاه چی میشه رشته های پزشکی فنی مهندسی اصلا دروس زبان تخصصی مگه میشه دانش آموز انگلیسی نخونه