۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
تربیع آخر ماه را از دست ندهید

دوشنبه نوزدهم تیر، ماه وارد ربع آخر می‌شود و از ساعت ۲۳:۴۰ تا ۱۲:۱۵ قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروز _دوشنبه نوزدهم تیر_ ماه وارد ربع آخر می‌شود و از اصفهان از ساعت ۲۳:۴۰ تا ساعت ۱۲:۱۵ قابل مشاهده خواهد بود. در این زمان از چرخه ماهانه خود، تقریباً نیمه روشن به نظر می‌رسد. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‌شود فازهای آن هر ۲۹.۵ روز یک بار از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر کند.

ماه در فاز ربع آخر در نیمه‌های شب طلوع می‌کند و تا سحر در بلندی آسمان قابل مشاهده است، حوالی ظهر نیز غروب می‌‎کند. در روزهای آینده نیز هر روز کمی دیرتر طلوع می‌کند، به طوری که قبل از طلوع خورشید برای مدت زمان کمتری قابل مشاهده است. زمانی که به ماه نو می‌رسد، حوالی سحر طلوع می‌کند و حوالی غروب خورشید نیز غروب می‌کند و فقط در طول روز قابل مشاهده است.

لحظه دقیق ربع آخر به زمانی گفته می‌شود که طول جغرافیایی دایره‌البروجی ماه دقیقاً ۹۰ درجه از طول جغرافیایی دایره‌البروجی خورشیدی، فاصله داشته باشد. در این شرایط، تربیع آخر ماه را می‌توان هر زمانی در آسمان قبل از طلوع خورشید مشاهده کرد.

خوشه ستاره‌ای کروی NGC 6752 را رصد کنید

خوشه ستاره‌ای کروی NGC 6752 در هفته‌های آینده به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. دوشنبه -نوزدهم تیرماه- نیز این خوشه ستاره‌ای حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و در روزهای بعد هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد. البته این جرم آسمانی از اصفهان قابل مشاهده نیست، مشاهده آن در زاویه ۵۹ درجه و ۵۸ دقیقه قوسی از نیمکره جنوبی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغراقیایی بسیار شمالی از ۱۰ درجه شمالی قابل مشاهده نیست.

خوشه ستاره‌ای کروی NGC 6752 با قدر ۵.۴ بسیار ضعیف است، به طوری که با چشم غیرمسلح از هر نقطه به جز تاریک‌ترین مکان قابل مشاهده نیست، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

کد خبر 672427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.