حاجی‌روح‌الله کیست؟ / سردار دلاوری که هنوز گمنام است

رزمنده‌ای از شهرستان نظرآباد استان البرز که کارگر کارخانه فخر ایران هشتگرد بود، با نام مستعار روح‌الله در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، مدت هفت سال تمام در جبهه‌ها بود و با وجود این که دارای همسر و دو فرزند بود، آن‌قدر در منطقه قصرشیرین افتخار آفرید که یک محور عملیاتی را به‌نام او نام‌گذاری کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهایی که مناطق عملیاتی غرب کشور میزبان هزاران زائر از سراسر کشور است، از محوری در منطقه عملیاتی قصرشیرین نام می‌بریم که کمتر کسی می‌داند وجه این تسمیه آن که به نام «محور روح‌الله» شناخته می‌شود، چیست؟

رزمنده‌ای از شهرستان نظرآباد استان البرز که کارگر کارخانه فخر ایران هشتگرد بود، با نام مستعار روح‌الله در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، مدت هفت سال تمام در جبهه‌ها بود و با وجود اینکه دارای همسر و دو فرزند بود، آن‌قدر در منطقه قصرشیرین افتخار آفرید که یک محور عملیاتی را به‌واسطه دلاوری‌هایش به نام او نام‌گذاری کردند.

شهید جمشید اصل‌دهقان در همان روزهای نخست آغاز جنگ به عنوان بسیجی به جبهه‌های حق علیه باطل شتافت.

حاجی‌روح‌الله کیست؟ / سردار دلاوری که هنوز گمنام است

حاجی‌روح‌الله اگر چه تا آخرین لحظات حیات مبارکش احترام پدر و مادر را نگاه می‌داشت، اما یک گلایه در دل از آنها داشت و آن هم نامش بود. نام اصلی او جمشید بود. او نمی‌خواست دوستانش به این نام صدایش کنند، چون نامش را به نوعی طاغوتی می‌دانست.

روزی در جبهه یکی از دوستانش با صدای بلند او را صدا زد که در پاسخ شنید: «دیگر مرا جمشید صدا نکنید. نام من روح‌الله است و می‌خواهم خون به دل صدام و صدامیان کنم.» از آن روز به بعد همه او را روح‌الله خطاب می‌کردند تا به روح خدا پیوست.

رشادتی که او از خود نشان داده بود، فرماندهان ارشد جنگ را وادار کرد که از حاجی روح‌الله مسئولیت‌های بزرگ‌تری بخواهند، به همین دلیل وقتی تیپ نبی اکرم (ص) کرج تشکیل شد، او را به فرماندهی گردان خیبر این تیپ منصوب کردند. گردان خیبر در طول دوران دفاع مقدس رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد و هر کجا کار جبهه و جنگ گره می‌خورد، گردان خیبر را به میدان می‌فرستادند. فرمانده این گردان روزها در کنار نیروهایش با بعثی‌ها می‌جنگید و شب به جای استراحت به شناسایی خط می‌رفت.

در نهایت نیز این سردار رشید سپاه اسلام در اوج مظلومیت و غریبی همچون سید و سالار شهیدان با لب‌های تشنه در سردشت و در حین عملیات نصر ۷ شربت شهادت را نوشید و به دیدار حق شتافت.

امروز مزار غریب این شهید در نظرآباد کرج است و هیچ‌کدام از همشهریانش اطلاعی از جایگاه رفیع این شهید در دوران دفاع مقدس ندارند.

کد خبر 672382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.