پیشنهاد وزیر اقتصاد برای تامین مالی پروژه‌های مسکن ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی از پیشنهاد این وزارتخانه در شورای پول و اعتبار برای باز کردن یک مسیر ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در چارچوب سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در آئین معارفه «سید عباس حسینی» به عنوان مدیر عامل جدید بانک مسکن، اظهار کرد: با توجه به تکمیل سقف تعهدات در نظر گرفته شده برای این بانک در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به نظر می‌رسد ادامه کار با مشکلاتی مواجه شود؛ به همین لحاظ در شورای پول و اعتبار یک موضوعی را مطرح کردم مبنی بر اینکه می‌شود راهی اتخاذ کرد که با حفظ سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی، یک مسیر ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن در نظر گرفت.

وزیر اقتصاد افزود: نظر اجمالی رئیس جمهور در خصوص این موضوع مثبت است و ملاحظه ایشان فقط بر این است که تسهیلات باید اصابت واقعی به بخش تولید مسکن داشته باشد، به این معنا که شما بتوانید اطمینان حاصل کنید تسهیلات پرداخت شده برای اهداف غیرمرتبط در حساب واسطه رسوب نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر بانک مسکن بتواند با هر روشی، اعم از "تأمین زنجیره‌ای" یا هر روش دیگری، اقدامی انجام دهد که تسهیلات اعطایی، مستقیم به ذینفع نهایی برسد و اطمینان خاطر رئیس جمهوری در این خصوص جلب شود، قادر خواهیم بود امسال مجوز ویژه‌ای برای این بانک در حوزه پروژه‌های نهضت ملی مسکن بگیریم.

خاندوزی خطاب به مدیرعامل جدید بانک مسکن تأکید کرد: این موضوع فارغ از مسائل درونی بانک و سایر ملاحظات، در سطح سیاست کلان تأمین مالی مسکن، باید به عنوان اولویت شماره یک پیگیری‌ها قرار گیرد و وزیر راه و شهرسازی نیز علاقه‌مند است در این زمینه کمک کند.

وی عنوان کرد: البته فعلاً پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار، متمرکز بر کاهش نرخ تسهیلات از ۲۳ به ۱۸ درصد است اما تحلیل کارشناسی ما در وزارت اقتصاد این است که فارغ از مساله نرخ سود، در مورد سقف اعتبار، نیازمند یک خط ویژه و مسیر مجزایی در حوزه مسکن هستیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: البته نباید فراموش شود، برای رفع دغدغه جدی رئیس جمهوری، تسهیلات صرف اهداف تعیین‌شده باشد و زمینه سفته‌بازی برای برخی ایجاد نشود و تمهیداتی اتخاذ کنید تا پیشنهاد لازم برای تحقق این امر را به شورای پول و اعتبار ارسال کنیم.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت بکارگیری شیوه‌هایی در قالب انواع تضامین که بتواند به فعال شدن تولیدکنندگان بخش مسکن در کوتاه‌مدت کمک کند؛ تسریع در واگذاری دارایی‌های مازاد بانک مسکن را فرصت جدیدی عنوان کرد که می‌تواند باعث مولدسازی منابع آن در جهت پروژه‌های مدنظر این بانک، چه در قالب مدل‌های تسهیلاتی و چه مشارکتی، شود.

خاندوزی از هیئت مدیره بانک مسکن خواست، فهرستی از مجموع دارایی‌های قابل واگذاری بانک را تهیه کنند تا وی بتواند با استفاده از ظرفیت هیأت مولدسازی و کمک‌های معاون اول رئیس جمهور، مصوبات لازم را جهت واگذاری، اخذ کند.

سید عباس حسینی در این مراسم گفت: در حال حاضر، موضوع تأمین مسکن مناسب برای مستضعفین جامعه و همچنین زوج‌های جوان، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری است که با تمام قوا در این مسیر گام برمی‌داریم.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری اجرای کامل قانون نهضت ملی مسکن، بر اهمیت دانش روز در مسکن سازی تاکید و اهم استراتژی‌ها و برنامه‌های کلان حمایت مالی و اولویت‌های خود در بانک مسکن را (در کلی‌ترین حالت) از جمله "حمایت از الگوی مسکن ایرانی اسلامی متناسب با شرایط اقلیمی و زیست محیطی هر شهر و منطقه و در راستای توسعه پایدار"، "حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه ساخت مسکن با تاکید بر فناوری‌های نوین در تولید و ساخت محصولات، مصالح و تجهیزات ساختمان‌سازی (تاکید بر توسعه و گسترش انبوه‌سازی با فناوری‌های نوین با ارائه برنامه‌های متعدد حمایت مالی) "، "حمایت از ساخت مسکن در روستاها و شهرهای مرزی با هدف تحقق عدالت اجتماعی، تمرکززدایی، رشد و توسعه متوازن اقتصادی کشور و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها"، "حمایت از ساخت خانه‌های سبز و شهرسازی با ویژگی‌های استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک از قبیل انرژی خورشیدی و باد و مدیریت پسماند و مصرف انرژی " عنوان کرد.

به گفته مدیر عامل جدید بانک مسکن ، "بهبود کمیت و کیفیت ارائه خدمات مالی و تسهیلات بانک با تاکید بر ارائه سریع و آسان خدمات بانکی مورد نیاز به مشتریان و طراحی و توسعه ابزارهای مالی جدید برای پاسخگویی به تقاضاهای متنوع"، "استقرار کامل سیستم بانکداری متمرکز (Core Banking) و تقویت بانکداری الکترونیکی و شرکتی" و "ارتقا شفافیت و شاخص‌های سلامت و نظارت بانکی" از جمله دیگر اولویت‌های کاری بانک مسکن در دوره جدید خواهند بود.

کد خبر 672341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.