جزئیات جدید آمار ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲

براساس جدیدترین آماری که در ثبت احوال کشور از طلاق و ازدواج به ثبت رسیده است، طی فروردین و اردیبهشت امسال، از کل ۷۹ هزار و ۲۶۰ ازدواج ثبت شده تا خرداد سال جاری در کشور بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدتی پیش بود که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان از توقف رشد طلاق در کشور خبر داد و اعلام کرد که آمار ازدواج در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته خود کاهش داشته است و در سال ۱۴۰۰ ازدواج ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ واقعه بوده است، در سال ۱۴۰۱ ازدواج به ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ واقعه رسیده است. این کاهش حدود سه درصد بوده است، همچنین در سال ۱۴۰۰ آمار طلاق ۲۰۴ هزار و ۴۸۶ واقعه بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۴ هزار و ۲۹۴ واقعه رسیده است. در واقع تفاوت آماری بین این دو سال به قدری کم بوده است که می‌توان از توقف وضعیت افزایش طلاق، سخن گفت.

حالا براساس جدیدترین آماری که در ثبت احوال کشور از طلاق و ازدواج به ثبت رسیده است، طی فروردین و اردیبهشت امسال، از کل ۷۹ هزار و ۲۶۰ ازدواج ثبت شده تا خرداد سال جاری در کشور بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۹ هزار و ۲۷۲ مورد، خراسان رضوی با ۷ هزار و ۱۲۵ مورد و خوزستان با ۶ هزار و ۱۵۷ مورد است. همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۴۶۰ ازدواج، ایلام با ۶۶۳ ازدواج و کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و ۱۵۷ مورد ازدواج بوده است.

بر پایه این گزارش از ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده، کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۱۸۵ مورد، خراسان جنوبی ۳۱۲ و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۷۴ مورد است. همچنین بیشترین طلاق ثبت شده در دو ماهه نخست سال جاری نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۶ هزار و ۲۲۹ مورد طلاق، خراسان رضوی ۴ هزار و ۶۸ مورد و اصفهان با ۲ هزار طلاق بوده است.

تنها ۵ درصد ازدواج‌های دانشجویی در ۱۰ سال اخیر به طلاق منجر شده است

حجت الاسلام سعید کرمی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: ازدواج‌های ده سال اخیر را مورد بررسی قرار دادیم، طبق آمار تنها ۵ درصد ازدواج‌های دانشجویی طلاق گرفتند و این پایداری ازدواج‌های دانشجویی نسبت به ازدواج‌های عادی را نشان می‌دهد.

وی افزود: دلایل مختلفی در باعث پایداری ازدواج دانشجویی وجود دارد، یکی از آن‌ها انتخاب صحیح در یک فضای عادلانه است و همچنین مشاوره‌هایی که برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تشکیل ستاد ملی ازدواج به دستور ریاست جمهوری اضافه کرد: در این ستاد مسئولانی که به‌نوعی با ازدواج در ارتباط هستند حضور دائمی دارند، مهم‌ترین بحثی که به واسطه این ستاد انجام شده تأسیس خوابگاه‌های متاهلی است، به این صورت که برای تأمین خوابگاهی متاهلی از زمین‌های دانشگاه استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالی‌هایی که در این ستاد انجام شد، این است که اگر زوجی در هنگام دانشجویی صاحب فرزند شود از تسهیلات خاصی برخوردار می‌شود.

جزئیات میانگین سن ازدواج در استان اصفهان

مجتبی یکتامنش سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان اظهار کرد: میانگین سن ازدواج در آقایان ۴۱/۲۷ و برای بانوان ۴/۲۳ در سال ۱۳۹۱ بوده است که در سال ۱۴۰۱ میانگین سن ازدواج برای آقایان ۰۸/۲۹ و برای بانوان ۱/۲۵ رسیده است که در ۱۰ سال گذشته، دو سال سن ازدواج افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین سن طلاق برای آقایان ۳۵.۱۷ و برای بانوان ۳۰.۳۱ در سال ۱۳۹۱ که در سال ۱۴۰۱ میانگین سن طلاق برای آقایان ۳۹.۹ و برای بانوان به ۳۵.۳۳ رسیده است که در ۱۰ سال گذشته، پنج سال سن طلاق بالا رفته است؛ این آمار در مناطق روستایی برای میانگین سن ازدواج ۲ سال و برای میانگین سن طلاق ۳ سال کمتر از مناطق شهری است.

سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان در ارتباط با نام‌های انتخاب شده در استان اصفهان خاطرنشان کرد: فراوانی ولادت در سال ۱۴۰۱ برابر ۵۳۶۳۳ مورد بود که نسبت به سال گذشته ۳/۸- درصد کاهش یافته است؛ همچنین میزان ولادت در استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۴/۱۰ (واقعه در هزار نفر جمعیت) تخمین زده شده است که استان را در جایگاه ۲۵ در بین سایر استان‌ها قرار داده است.

کد خبر 672284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام CA ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    5 0
    نمیدانم این آمار از کدام منبعی ذکر سده، متاسفانه آمار ازدواج بخصوص در تهران بشدت پائین هست و به گفته چندین مسیول در نهادهای مربوطه متوسط سن ازدواج در تهران داره به مرز چهل سالگی میرسه ! بیش از نیمی از ازدواجهای رسمی هم بصورت نمادین جهت گرفتن وام ازدواج و یا ویزا و ... و متاسفانه گاها با برنامه ریزی جهت گرفتن مهریه کلان انجام میگیره ، و به نوعی شغل پر درآمد انجام می‌پذیرد . اگه فکری جدی و اساسی به حال این مشگل نشه ، بزودی شاهد بالا رفتن آمار ازدواجهای سفید، طلاق، و بد تر از همه سقط جنین و کودکان نامشروع و بی سرپرست خواهیم بود. باید از کشورهایی مثل ژاپن. آلمان و ایتالیا و...الگو برداریم. چگونه ۲۰ سال بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای ویران و جوانان کشته شده و اقتصادهای زیر صفر خود را چگونه تبدیل به قطب‌های صنعتی و اقتصادی جهان کردند و آمار ازدواج در این کشورها رکورد شکنی کرد؟!
    • امین US ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 1
      درسته شرایط اقتصادی خیلی مهمه برای تشکیل خانواده ولی آمار ازدواج از سال ۱۹۶۰-۱۹۷۰ در اکثر کشور های اروپایی و غربی نزولی بوده .علتش هم مشخصا تغییر طرز فکر افراد جامعه هست .