دیپلماسی علمی بدون توجه به ظرفیت‌های دانشجویی به‌سختی امکان‌پذیر است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دیپلماسی علمی بدون توجه به ظرفیت‌های دانشجویی به‌سختی امکان‌پذیر است که با هدایت و راهبری این ظرفیت‌ها می‌توان گام‌های موثری برداشت و افق‌های روشنی را ترسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالحسین کلانتری امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار کرد: این برنامه باید در اصفهان که در مقاطع مختلف تاریخ ایران و جهان خوش درخشیده و زیبنده دیپلماسی علمی است، برگزار می‌شد؛ اگر هرنوع تعاملی که در بستر نهادهای ابتدایی علمی شکل می‌گیرد را دیپلماسی علمی بدانیم، شهر اصفهان از این حیث بی‌بدیل است.

وی افزود: نگارگری، صنایع دستی و حکمت، فلسفه و فقه اصفهان بی‌نظیر است. متفکرانی همچون ملاصدرا، میرفندسکی و شیخ‌بهایی از بزرگانی هستند که در تاریخ علمی اصفهان ایفای نقش کرده‌اند و صاحب کرسی بوده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: امروز فقه، فلسفه و حکمت متعالیه متأثر از اندیشه ملاصدرا است. مدارسی که در اصفهان وجود داشت، مملو از متفکرانی بود که از اقصی نقاط جهان از جمله عراق، لبنان و بغداد به اصفهان می‌آمدند و تدریس داشتند.

کلانتری اضافه کرد: تاریخ ایران تاریخ تبادلات علمی بوده است. متفکران ایرانی اهل تعامل و تبادل بوده‌اند؛ از برزویه طبیب تا متاخرین ما، آثار علمی خود را در همین تبادلات علمی تدوین کرده‌اند. مستشرقین نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی ادامه داد: بنابراین دیپلماسی علمی مشق شب ایرانیان بوده و به واسطه حقیقت‌جویی ایرانیان همه سخنان علمی، پیگیری شده است؛ دیپلماسی علمی بدون فرهنگ تعامل و گفت‌وگو امکان‌پذیر نیست و این موضوع در تار و پود ایران زمین وجود داشته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در چند دهه اخیر تغییرات بزرگی در جهان صورت گرفته است که شکل‌گیری بازیگران جدید در عرصه دیپلماسی علمی در این بین چشمگیر است. امروزه بخش عظیمی از تبادلات و مراودات علمی توسط دانشجویان رقم می‌خورد و باید به ظرفیت آنان توجه کرد و از این ظرفیت در مسیر تبادلات علمی گسترده‌تر استفاده کرد.

کلانتری اضافه کرد: دیپلماسی علمی بدون توجه به ظرفیت‌های دانشجویی به سختی امکان پذیر است. با هدایت و راهبری این ظرفیت‌ها می‌توان گام‌های مؤثری برداشت و افق‌های روشنیرا ترسیم کرد. البته در مسیر همواری گام برنمی‌داریم. تحریم‌های ظالمانه در این سال‌ها حتی دامن‌گیر دانشجویان ما شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی برسد که عرصه‌های سیاست و تنگ‌نظری‌های استکباری فضای علمی را مخدوش نکند و ایران بتواند همچون گذشته در جهان خوش بدرخشد.

کد خبر 672261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.